Mistig brein

30-03-2019 om 15:10 uur

He hallo :)
Hier ben ik weer na een tussenstop! Neem jullie mee terug in de tijd, augustus 2018.. Zomervakantie in Z.witserland, vreselijke hoofdpijn, ambulance, onderzoeken op de SEH.. En zo belande ik op de IC met ontstekingen in de hersenen. Het luidde een turbulente periode in waarin ik de uitersten van mezelf leerde kennen. De twee weken ziekenhuis was gelijk aan n achtbaan, hoeveel kun je meemaken of juist niet..
Die eerste dagen (be)leefde ik als in n roes. Zo was ik op de wereld en zo was ik weer weg, zweefde ik voor mn gevoel ergens. Kon geen licht en geluid verdragen aan mn bonzende hoofd, alles duizelde me. Ondertussen werd ik goed verzorgt door erg lieve verpleegkundigen, ook de artsen hebben alles uit de kast getrokken om deze dame te helpen!
Later volgden beschadiging van mn gehoorszenuw, tinitis, ziekte v Meniere, krachtsvermindering.. Via infuus werd n scala aan medicijnen toegediend, het was nodig en levensreddend! Nadat de neuroloog een hoge dosis prednison voorschreef ivm een verhoogde hersendruk, keerde t tij en knapte ik redelijk op. Genoeg om richting huis te gaan, naar Nederland.. Dus een giga reis voor de boeg! Het laat zich raden dat we ontzettend opgelucht waren toen we Z.eeland binnenreden! Terugkijkend weet ik nog niet hoe we t gedaan hebben, het was de zwaarste reis ooit!!

Dit is in n notendop hoe t was, het was niet mijn doel dat te beschrijven. En ik kan zelfs nog niet tot in detail opschrijven, het is heftig geweest, was doodziek! Maar t is de aanleiding geweest van onderstaande..

Het heeft me verandert, er zijn beschadigingen in mn hoofd.. Mijn hoofd is niet meer mijn hoofd.. Als er te veel prikkels zijn, zoals felle zon, geluiden, kwebbelende kindertjes, muziek die aanstaat, hele gewone dingen eigenlijk, dan trekt er n mist op in mn hoofd.. Dan gilt mn hoofd om rust, om stilte en kruipt er n heviger wordende pijn in de bovenkamer.. Geef er maar gerust aan toe, want alle celletjes in hersenen zeggen, bekijk t maar! Ik kan niet meer op woorden komen, weet geen woorden om te zeggen wat ik wil..
Ik en mijn mistige hoofd.. Niet aangeboren hersenletsel, constateerde de revalidatie arts. Niet zelf mee blijven worstelen, revalideren..
Daar ben ik mee gestart afgelopen week, eerst alleen ergotherapie. We hadden n goed eerste gesprek, hebben acties en doelen uitgezet. Vooral eerst leren omgaan met de overprikkeling van mn hoofd, energiemanagement en mobiliteit buiten de deur. Goede doelen lijkt mij, ook wat mn astma betreft want die doet gewoon mee!
Ook moet ik een weeklijst invullen en heb n fitbit om mn pols.. Zo kunnen we vlgd week weer verder met meer info. Het is allemaal niet nieuw, heb meerdere keren voor mn astma gerevalideerd, maar wel weer een uitdaging aan mezelf.. Ben um aangegaan!! En ik ga ervoor, werken aan meer stabiliteit..
Heb de afgelopen dagen 1 tip van de ergotherapeut toegepast en t werkt, het werk echt!!

Heb ondertussen al veel geschreven, de rest is voor n vlgd blog..
Wens jullie allemaal n fijn weekeind verder en hierbij n lieve groet :\">

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 12:30 uur

@Milly wat lief! Ik krijg ook wel eens plantjes van de ouders van een vriend met een grote moestuin

Nou de tomaatjes staan in het kasje :) Ik vond ook nog radijsjes, die heb ik ook gezaaid. Ben benieuwd!

Login of registreer om te reageren
01-04-2019 om 14:52 uur

@Daantje, leuk! Nu maar hopen dat ze goed opkomen

Login of registreer om te reageren