Crp bij gebruik corticosteroiden

30-12-2018 om 14:45 uur

Ik vernam dat het gebruik van corticosteroïd (Flixotide) van invloed kan zijn op het beeld dat een crp test geeft en dat een longontsteking dan onterecht wordt uitgesloten op basis van de vertekende crp waarden.
Wie van jullie heeft hier wel eens van gehoord en mocht het waar zijn, waar kan ik hier meer info over vinden?

Hartelijk dank alvast.

Login of registreer om te reageren
30-12-2018 om 14:55 uur

Ik had er nog nooit van gehoord maar als je googelt op crp corticosteroids dan vindt je wel heel wat resultaten.

Login of registreer om te reageren
30-12-2018 om 14:57 uur

Dat zag ik, maar nergens specifiek dat de waarden gedrukt worden door gebruik, toch? En dan bedoel ik dus dat het een vertekend beeld zou geven, dus dat je met een crp van bv 15 wel een longontsteking kan hebben.

Login of registreer om te reageren
30-12-2018 om 15:33 uur

Wat ik lees gaat vooral over orale corticosteroïden en dan de invloed op CRP wat al verhoogd is door de ziekte zelf (reuma, astma. COPD, whatever). De conclusies zijn veelal dat het CRP bij lage corticosteroiddosis verhoogd is ten opzichte van geen corticosteroid gebruik en bij hoge dosis juist lager is dan bij lage dosis (maar misschien is de ziekte dan ook juist minder onder controle).

Daarbij denk ik dat je voor het uitsluiten van een longontsteking nooit alleen af moet gaan op een CRP. Een CRP (zeker een sneltest) kan een hulpmiddel zijn om te beoordelen of iets bacterieel of viraal is maar de klinische symptomen, beluisteren van de longen, eventueel een foto en als er bloed geprikt wordt zal er vaak ook andere dingen geprikt worden (bezinking, leukocyten, differentiatie). Dan moet er ergens wel iets uitkomen.

Login of registreer om te reageren
30-12-2018 om 15:58 uur

Dank voor je uitleg.
Ik ben het helemaal eens met je laatste opmerking.
In dit geval werd er gepiep en gekraak gehoord, maar crp was 15 en ‘dus geen longontsteking’ (aldus arts. 3 dagen later was de crp gedaald naar 11, maar koorts bleef. Weer 3 dagen later constateerde Ha nummer 3 een dubbele longontsteking obv luisteren (geen crp meting gedaan) Na ab knapt hij nu op en is hij eindelijk koortsvrij.

Het betreft hier een kind dat 2x per dag Flixotide 125 puft. Hij gebruikt deze door bronchitis. Hij is bekend met longontstekingen.

Als ik jouw bevindingen lees, kan ik niet concluderen dat de Flixotide het crp onterecht drukt en dus een vertekend beeld heeft, toch?

Login of registreer om te reageren