Maart 2018- overlast van geuren

01-03-2018 om 11:52 uur

Sommige mensen met astma of een andere longziekte reageren heftig op geuren. Zo kan een ‘lekker luchtje’, een geurkaars, of andere luchtjes plotseling voor klachten zorgen. Soms begrijpen mensen met gezonde longen niet hoe dit kan.

Wat doe jij als je benauwd wordt van geuren? Maak je het bespreekbaar op je werk, in de winkel, op een feestje etc? heb je nog tips?

Login of registreer om te reageren
17-03-2018 om 14:15 uur

Ik ben allergisch voor sinaasappel en vind die apparaten waarmee je zelf versgeperst sap kan maken in de winkel vreselijk.

Bij het ziekenhuis waar ik werk, mag je op het terrein alleen roken in de rookabri. Helaas wordt er erg intensief gehandhaafd onder het personeel maar niet onder patiënten of bezoekers.

Login of registreer om te reageren
19-03-2018 om 14:02 uur

Bedankt Marcus voor je goede stukje .En Daantje ik heb ook in de gezondheids zorg gewerkt daar werd gewoon gerookt ik ging haast met pensioen toen mag er niet meer gerookt worden maar buiten ik kreeg op 58 jarige leeftijd last van astma .

Login of registreer om te reageren
30-03-2018 om 10:02 uur

Zo ik ben ook hier weer wijzer geworden.
Ik had de laatste tijd weer zoveel last van mijn chronische sinusitis, bloed snuiten en constante kriebel in de keel dus hele dag keel schrapen. Oren(pas buisjes gekregen) begon ook mee te doen.
Ik dacht speelt weer op door de stress van laatste tijd, en de 2 x griep die ik heb doorgemaakt.
Maar het gekke was als ik wakker werd dan was het rustig, pas als ik de kamer kwam begon het weer.
Nu heb ik van mijn zoon een cadeautje gehad zo'n automatische geur verspreider die om de zoveel tijd een geurtje spuit.
Lekker hoor, maar nadat ik dit hier gister gelezen had en het ding weer begon te spuiten, ging er toch een lichtje branden.
Ding gelijk uitgezet gisteren, en ik heb tot nu nog geen kriebel gehad(afkloppen)
Zou dat het geweest zijn?? dan word ik wel voor steeds meer zaken allergisch :-/
Groetjes Riekie(jomakece)

Login of registreer om te reageren
04-07-2019 om 08:09 uur

Airco die te enthousiast in winkels werkzaaam zijn. Drijfgassen. Wandelende parfumbommen. Stationair draaiende auto's die hun uitlaatgassen vrijelijk in de ruimte braken. Hetis soms een echte slalom die je moet maken. Ik hou soms demonstratief een sjaaltje of hand voor mijn neus en mond.

Login of registreer om te reageren
19-10-2019 om 09:53 uur

Ja okey , helemaal met jullie eens dat het je op de adem slaat als je achter iemand loopt die ruikt of ie een halve wc spuitbus heeft leeggespoten , of iemand die bij het kruidvat alle luchtjes door elkaar heeft geprobeerd ....... maar ik vind het erger als ik ergens kom waar een enorme zweetlucht hangt ...en naar de fysio zonder een deo ? dat kan toch ook niet !!

Login of registreer om te reageren
19-10-2019 om 10:55 uur

@Morena gelukkig zijn er ook veel deo’s met neutrale geurtjes die je niet ruikt en vaak beter werken. Toch heb ik dan liever zweetlucht dan dat ik het spaans benauwd heb van de parfum. Heb een heel gevoelige neus en ik haaaaat zweetlucht echt waar, maar enorm benauwd worden haat ik nog meer:( dus ik snap jou ook hoor! En had dat vroeger ook geantwoord toen ik er beter tegen kon. Nu liefst gewoon dat mensen neutrale deo’s gebruiken haha en schone kleren aantrekken elke dag...

Login of registreer om te reageren
19-10-2019 om 11:12 uur

Of een deo roller gebruiken in plaats van een spuitbus. Dat ruikt vaak sowieso wat minder sterk maar het grootste voordeel is dat je niet zo'n walm rondspuit.

Login of registreer om te reageren
19-10-2019 om 12:37 uur

Ja dat scheelt enorm, ik gebruik ze al jaren, krijg enorme uitslag vaan de spuitbussen.
Maar het is ook de onwetendheid van de mensen en het uitleggen doe het ze nog niet beseffen tot ze het zelf meemaken vaak en dan vaak helaas nog zelfs bij hunzelf... maar gelukkig is mijn omgeving op de hoogte en houden ze er goed rekening mee!

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 10:06 uur

@Nckiie , Oh, maar ik kan er ook niet goed tegen hoor , ben alleen verschrikkelijk stronteigenwijs !! Ik heb 4 gold met een longcapaciteit van 24/26 % , en kan er echt niet tegen als mijn partner een halve fles aftershave opspuit , maar zelf doe ik ook nog mijn favo geurtje op , ik lak mijn nagels 2 a 3 keer per week , hang 4 keer per jaar een hele middag in de ammoniaklucht om mijn haar een mooi kleurtje te geven ....
Ik vind dat ik al zoveel in heb moeten leveren met al die psychische rotafwijkingen , dat ik dan liever de kook en bakluchtjes inlever en uit de micro eet !
Toen ik de laatste keer zwaar depri in t ziekenhuis lag , zag ik een docu over 2 travestieten die elkaar aan t opmaken waren en allebei aids hadden , en een van hen zei .. hoe beter ik eruitzie , des te beter ik me voel ........ en zo is het met mij dus ook !

Login of registreer om te reageren
23-10-2019 om 10:48 uur

@Morena soms maak ik me ook mooi en make-upje op enzo heel licht luchtje gaat nog wel en inderdaad je voelt je soms dan wel beter. Zeker met feestdagen probeer ik zo goed mogelijk eruit te zien. Verder boeit het me eigenlijk nog weinig xD ben ik ook een keer “zichtbaar” ziek haha.
En het is ook persoonlijk wat je liever inlevert enzo. Maar over het algemeen haal ik zoveel mogelijk als kan uit het keven en laat ik me niet uit het veld slaan:D en ik ben er heel open en eerlijk over en merk wel dat dat helpt voor de omgeving:) ik schaam me niet voor mijn astma, puf en vernevel in het openbaar en dan kijkt eigenlijk ook niemand raar op:p
Maar jezelf een dagje mooi maken doet je inderdaad soms enorm goed! Leuke kleding aantrekken enzo:D

Login of registreer om te reageren