Wat kan ik doen?

02-11-2017 om 11:22 uur

Sinds 3 jaar heb ik COPD 2 gold tegen 3 aan en Astma en gebruik berodual als ik het benauwd heb.
Sinds anderhalf jaar werk ik niet meer omdat mijn contract in de thuiszorg afliep.
Ik heb daarnaast een ANW uitkering(weduwen) dus de keuze gemaakt om daarvan te leven en rustig aan te doen ivm de bekende klachten die bij het ziektebeeld horen.
Ik werkte als thuishulp in de huishouding.
Nu wordt mijn zoon over 2 jaar 18 en dan stopt mijn ANW uitkering en zou ik dus een bijstands uitkering aan moeten gaan vragen als ik geen werk heb.
En daar ligt mijn punt, ik kan lichamelijk het schoonmaken van huizen niet meer aan, heb verder nooit wat anders gedaan dan dat en wil ik een beetje inkomen hebben zou ik in dat werk zeker 40 uur per week moeten gaan werken.
In de bijstand heb je sollicitatie plicht en grote kans dat ik dus min of meer gedwongen wordt om toch dat werk te gaan doen om aan die plicht te voldoen.
Ik ben 50 jaar en heb verder geen opleiding o.i.d waarmee ik een andere richting in kan slaan wat wel haalbaar is voor mij en dat wat ik nog wel kan met mijn lochamelijke klachten.
Eerlijk gezegt ontbreekt het mij ook heel erg aan energie om in de boeken te duiken en huiswerk te maken bijv.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie als die van mij en misschien een weg/andere oplossing gevonden?

Login of registreer om te reageren
06-11-2017 om 20:04 uur

Hallo ryyoga,
Het klopt dat de bijstand in zijn algemeenheid een sollicitatieplicht kent. Maar ook wordt er in de bijstand rekening gehouden met de (on)mogelijkheden van de betrokkenen. Als aangeeft dat je vanwege gezondheidsredenen niet (volledig) kan werken, zal je worden gekeurd, of zal er een ander onderzoek naar je mogelijkheden worden gedaan. Daarna zullen de verplichtingen op jouw situatie worden afgestemd.
Mocht je vrijstellingen van (enkele van)de verplichtingen krijgen, zal dat tijdelijk zijn, je situatie wordt na verloop van tijd steeds opnieuw bekeken.
Hiermee wordt geprobeerd om je niet "nutteloos"tuis te laten zitten, maar om je zo actief mogelijk te laten zijn, waarbij je ook nog zoveel mogelijk sociale contacten opbouwd.

Ik wens je in elk geval veel succes!
Roberto

Login of registreer om te reageren