Geen kans bij defensie als je astma heb!

04-12-2008 om 14:12 uur

Hallo Allemaal  :)

Ik wilde graag even wat kwijt! Misschien denken sommige van jullie van wat interesseert mij dat nou..!
maar toch wil ik even mij verhaal doen!

Ik ben 22 jaar en heb sinds mijn 4e levensjaar astma,ik heb altijd ventolin en flexotide gebruikt.Ik gebruik sinds dit jaar seretide.

Mijn droombaan was altijd werken als hondengeleider (heb mijn diploma dierverzorging ook gehaald)
maar toch bleef die droom staan  ;)
Vorig jaar ontdekt ik de functie bewaking hondengeleider bij de luchtmacht op het internet,ik heb gebeld ernaar,er werdt mij verteld dat ik het maar in de gaten moest houden want ze wisten niet precies wanneer de functie open zou gaan.
En eindelijk dit jaar augustus stond het open,ik als een gek er op gesolliciteerd en ik werd uitgenodigd voor een voorlichting! en werd verteld dat het een zware funcitie was,vooral fysiek enz.
Ik kreeg de sollicitatiepapieren mee ingevuld en opgestuurd,eind september kreeg ik bericht dat ik in okt voor me psygologische keuring moest. Alles goed doorstaan ik was psygisch goedkeurd laat maar zeggen! ;) er werd mij wel door de psygoloog verteld dat ik ''rekening'' moest houden met mij astma maar voor de rest was het niet erg duidelijk! in de tussentijd ben ik elke dag gaan sporten (aan sport deed ik al maar niet elke dag) vooral veel cardio,ik merkte ook echt goed dat ik van al dat sporten een stuk minder last van me astma had! ik heb toen nog een fittest gedaan,wilde graag weten in hoeverre ik vooruit was gegaan kwa longinhoud,conditie.ik was van de 18 naar 40 gegaan,mijn conditie was zeer hoog,dus was best trots op mijzelf na al dat sporten! 27 okt had ik de medische keuring,
ogen,oren,hart,urine,fysio alles was getest en was goed,smiddags zou ik de fietstest krijgen maar daarvoor moest ik nog naar een keuringsarts ik vertelde haar over mijn astma. Ze ging even weg en kwam terug met slecht nieuws,mijn wereld stortte op dat moment echt in! Ze vertelde mij dat mensen met astma over andere longproblemen niet in dienst mogen NOOIT ! afgekeurd voor alle functie's, tenzij je 12 mnd zonder medicijnen kan,en dan een longfunctie test,en bewezen worden dat je echt niks meer heb,nou ja weinig kans natuurlijk! iig voor mij dan! Ik had er wel een beetje rekening mee gehouden,maar ik dacht zoveel mensen hebben astma dus ja waarom zou ik daar op afgekeurd worden! Ik snap ook wel dat ze zulke mensen niet in dienst willen ze zijn er heel erg streng over,dat begrijp ik nu volkomen! ( maar was het me maar eerder verteld ) er werd mij ook verteld dat het in NL niet heel erg zou zijn,het gaat vooral om als je op uitzending zou moeten,je mag geen gevaar voor jezelf en je collega's zijn! Ik ben heel erg teleurgesteld,want ik had zoiets van ja als je afgekeurd wordt op een fietstest,dan kan je jezelf nog de schuld er van geven,maar aan het hebben van astma kan je niks aan doen en dat is er gewoon zo moeilijk aan !!
Ik baal er gewoon ontzettend van dat het mij NOOIT eerder DUIDELIJK is verteld is ,bv op een voorlichting,of zet het van mij apart op de internet site ''mensen met astma hoeven niet te solliciteren'' dan is het duidelijk en scheeld het een hoop verdriet voor sommige mensen! Ik vind mij droombaan heus nog wel hoor!  ;)

Maar ik hoop hiermee de mensen onder ons die graag bij defensie zouden willen werken het mee te kunnen geven! Ik kan zowieso een klacht indienen bij defensie en ga dat ook zeker doen,ik wil hun graag duidelijk maken dat ze het echt op voorlichtingen moeten melden!

Groetjes Suzanne

Login of registreer om te reageren
02-05-2013 om 22:44 uur

Hallo
Een klein vraagje, ik heb namenlijk ook zin om arts te worden bij het leger. Kan dit echt niet als je inspanningsastma hebt? Ik kan wel niet zonder mijn medicatie want dan word ik ziek en krijg ik uiteindelijk een longontsteking maar ik zwem competitief met die medicatie, zou dit dan niet mogen. Ookal wil je gewoon arts worden?
Alvast bedankt om te antwoorden

Login of registreer om te reageren
02-12-2016 om 16:42 uur

Hoi, ik heb ook astma en zit er aan te denken om bij defensie te gaan. Ik kan meer dan een jaar lang zonder medicatie. Heb ik dan kans?

Login of registreer om te reageren