Kom je in de WIA of de IVA?

12-11-2014 om 14:08 uur

Ik had een mailtje gekregen van iemand die in de ziektewet zit en zich afvroeg of je veel achteruit gaat in inkomen als je van de ziektewet naar de IVA gaat.

Je moet eerst 104 weken ziek zijn. Dit is de wachttijd voor de WIA.
Vlak voor het eind van de 104 weken ziekte krijg je een uitnodiging voor een gesprek
met de verzekeringsarts van het UWV.
Deze gaat kijken aan de hand van jouw medische gegevens en eventueel het dagverhaal (wat doe je allemaal)
of jij nog kunt werken en welke beperkingen er zijn. Er komt een FML (= Functionele Mogelijkheden Lijst)

Ook kijkt deze arts of jij kunt herstellen of dat je duurzaam arbeidsongeschikt bent Dus niet meer kunt herstellen.
Als er een kleine kans is dat je nog beter kunt worden dan kom je in de WIA.
Bij 80-100% WIA krijg je 70% van je laatst verdiende loon (voordat je ziek werd). Ook geldt er dan een sollicitatieplicht. En je moet dan ook naar de arbeidsdeskundige die gaat kijken welk werk je nog kunt doen
met de beperkingen die je hebt. Het loonverlies wat je hebt bepaald je afkeuringspercentage.

Komt de verzekeringsarts van het UWV tot de conclusie dat er voor jouw geen herstel meer inzit en dat je met de beperkingen die je hebt geen arbeid meer kunt verrichten dan krijg je een IVA uitkering.
Deze is 75% van je laatst verdiende loon voordat je ziek werd.
Deze loopt door tot je pensioengerechtigde leeftijd. Hier geldt geen sollicitatieplicht meer en sinds 2012
zijn er ook geen herbeoordelingen meer. (deze leverden vaak weinig op - keuring kostte meer)

Een heel verhaal, een goede tip is nog om tijdig een maximale inspanningstest aan te vragen en uit te laten voeren. De uitslagen hiervan zijn vaak bepalend voor welke uitkering je krijgt, in mijn geval IVA.

TeeWee

Login of registreer om te reageren
16-11-2014 om 19:37 uur

Door de vele onduidelijkheden heb ik een schematisch WIA model gevonden.
Het is een jpg bestand - krijg je binnenkort met de WIA te maken dan zou ik het bestand ook
even opslaan op je computer of het uitprinten.
Dit, omdat ik niet weet hoelang het schema nog online blijft staan.

De link is:
http://humancapital.ahc.nl/upload/Images/wia-schema.jpg

Voor een ieder die er mee te maken krijgt; doe er je voordeel mee.

Ook voor de mensen die in de ziektewet zitten is hieronder een handige website van
de wet van de Poortwachter:

http://www.wvp-trace.nl/schema/

Voor een ieder die er mee te maken krijgt; doe er je voordeel mee.

TeeWee

Login of registreer om te reageren
16-11-2014 om 20:10 uur

Mooi en duidelijk overzicht, zullen veel wel wat aan hebben, dank je.

Login of registreer om te reageren