Seretide

16-01-2006 om 23:45 uur

Kan het zijn dat als een kind van 5 jaar Seretide gebruikt minder in gewicht aankomt dus minder groeit. ?
Onze dochter van 5 jaar heeft vernauwde luchtwegen waarvoor ze 2 x daags 2 pufjes Seretide krijgt en 4 x daags 1 pufje Berodual en 4 mg tablet Singulair.

Hendrina

Login of registreer om te reageren
17-01-2006 om 09:03 uur

Hallo,

Mijn zoontje gebruikt ook twee maal daags
twee pufs seretide 25/250. Hij is ook vrij ligt
qua gewicht en vrij iel, maar of dat echt aan de seretide ligt?!
Volgens mij zijn de meeste astma kindjes zowieso
niet zo heel erg zwaar en ook vrij iel, ze zijn dan ook bij
inspanning enzo veel harder bezig dan bij een normaal
gezond kind.
Groetjes Jill

Login of registreer om te reageren
17-01-2006 om 09:46 uur

Mijn zoontje van 3 krijgt ook 25/250 Seretide en die is juist helemaal niet iel, nooit geweest ook. Maar dat kan ook aan de bouw van het ventje liggen.

Martha

Login of registreer om te reageren
17-01-2006 om 10:51 uur

Jefrey(4) is wel iel.
Hij krijgt 2x dags 2 puffen pulmicort 200 dosis.
Hij is klein en licht.
gisteravond hebben we de jongens eens gewogen.
Jefrey is 20 maand ouder dan Sander maar is maar 200 gr.zwaarder.
Ook hebben ze bijna de zelfde maat kleding.
Maar wie zegt dat het door de medicijnen komt??

Mijn man en ik zijn allenei dun, en ik heb een broer die kan eten wat hij wil en toch kun je de ribben tellen>
Zit ook wel in de familie....bouw dus.
Rianne

Login of registreer om te reageren
17-01-2006 om 12:10 uur

ook mijn dochtertje heeft 2x per dag 2 pufjes van seretide 25/250 haar groei gaat redelijk en haar gewicht is ook wel o.k ze loopt maar een klein beetje achter. de pufjes kunnen eventueel een groei achterstand veroorzaken vandaar dat ze de groei wel in de gaten houden maar volgens de kinderarts lopen ze als ze een achterstand hebben die in de puberteit weer in.

Login of registreer om te reageren
17-01-2006 om 17:22 uur

Volgens 'de wetenschap' is een groeiachterstand veroorzaakt door corticosteroiden (de Flixotide in Seretide) alleen mogelijk bij jarenlang gebruik van hoge doreringen (bij kinderen méér dan 1000 mcg per dag). Robbie heeft idd jarenlang deze hoeveelheid gebruikt en had idd een groeiachterstand. Nu hij sinds 1½ jaar flink minder med. gebruikt zit hij echt in een groeispurt.
Nu kun je hier drie kanten mee op:
1= het komt idd van de medicijnen...
2= toen hij zoveel pufte ging het niet goed met hem, het lichaam had alle energie nodig om beter te worden/lucht te krijgen en had niks over om te groeien. Nu puft hij minder, het gaat dus beter. Zijn lijf kan nu de energie aan andere dingen besteden, zoals groeien....
3= beiden stellingen zijn deels waar. Het een sluit het ander namelijk niet uit....

Maar er is gewoon geen andere optie voor het puffen (en daardoor wellicht niet groeien). Doe je dit niet dan zou hij zo ziek worden dat hij óók niet zou groeien.

Groeten, Sylvia

Login of registreer om te reageren