tijd tussen seretideinhalaties

08-01-2006 om 14:28 uur Gesloten

hallo allemaal,

Ik probeer altijd tamelijk nauwkeurig mijn medicatie te nemen( een hele klus voor iemand die nogal eens chaotisch kan zijn haha). Nu dacht ik dat er tussen 2 seretide inhalaties maar liefst 12 uur moet zitten. Soms als ik smorgens erg laat ben kom ik daarmee in de "problemen" omdatik dan savonds ook heel laat moet innemen om er ong 12 uur tussen te hebben .Om niet te kort op elkaar seretide te nemen en weer op schema te komen sla ik dan soms een ochtend over waardoor ik hem savonds weer vroeg mag nemen. Ik mis deze inahlatie dan wel maar ben bang te snel of te dicht op elkaar het langwerkend luchtwegverwijderend medicijn tot me te nemen. Overdrijf ik hiermee nu een beetje?!( ben ik aan 't pietlutten..?)  Ik vraag me af hoeveel tijd MOET er minimaal tussen 2 seretide inhalaties zitten? Of luistert dit niet zo nauw? Ik gebruik seretide 50/250 en savonds ook nog singulair en zonodig ventolin200.

groetjes Tavy

De reacties zijn gesloten.
08-01-2006 om 20:46 uur

Hoi Tavy,

Onderstaand ter info een aantal klikbare topics én links waarin het onderwerp 'Seretide' eveneens naar voren komt:

[*] Seretide
[*] Mondschimmel door Seretide
[*] Salmeterol (luchtwegverwijder in Seretide) (website link) [*] Seretide (website link)

Het probleem met de 12 uur ertussen zie ikzelf niet helemaal. Slaap je vaak langer dan 12 uur of juist zo enorm onregelmatig  :?

08-01-2006 om 21:01 uur

Hallo Tavy,

Ik gebruik ook de seritide 50-250. Heb net zoals jij weleens hetzelfde probleem: laat op en dan.....
Ik gebruik gewoon 2x daags de seritide. Voor het slapen en als ik wakker ben. Heel soms als ik echt laat ben na (12:00)sla ik de ochtend weleens over. Doe er niet zo moeilijk over, heb geen echte waarschuwing ofzo gehad dus ik ga ervan uit dat het zo goed komt. Dit is niet de perfecte manier maar ja, ik zet ook niet de wekker om te kunnen puffen. Ben benieuwd naar reacties van anderen.
groetjes

08-01-2006 om 22:06 uur

Ik gebruik sinds kort geen Seretide meer , maar toen ik het wel gebruikte dan nam ik het meestal smorgens rond een uur of 8
en dan savonds vaak pas om een uur of 23:00

Er zat dan met de volgende ochtend ook minder dan 12 uur tussen, om precies te zijn een uurtje of 9.
Ik heb eigenlijk nooit gelezen dat je het niet eerder in kon nemen
Vlg mij staat er bij dat een inhalatie 12 uur werkt, niet dat er precies 12 uur tussen moet zitten qua inhaleren

08-01-2006 om 22:22 uur

Hoi Tavy,

Ik begreep ook, net zoals bloemenmeisje, dat het 12 uur werkt en niet dat je precies om de 12 uur moet innemen. Om de 12 uur innemen is natuurlijk wel optimaal maar niet noodzakelijk als het een keertje laat wordt.

Ik ben heel gevoelig voor de schimmelinfectie en mij is juist geadviseerd door de longverpleegkundige om voor het eten mijn medicijnen in te nemen. Ze gaf wel aan dat het nadeel kan zijn, omdat het 12 uur werkt, ik aan het einde van de nacht misschien benauwder wordt. Dus ik neem 's ochtens zodra ik opsta mijn medicijnen (dat is in het weekend stukke later dan door de weeks  ;) ) en voor het avond eten...dus bij mij zit er ook nooit 12 uur tussen..

Groetjes
Miranda

Zorgprofessional
09-01-2006 om 16:17 uur

Jullie hebben helemaal gelijk. De luchwegverwijder in seretide werkt circa 12 uur. Je mag best eerderde volgende dosis nemen, 2 dingen alleen:
1. Je hebt wat meer kans op bijwerkingen, m.n. trillen, hartkloppingen
2. Je hebt kans dat de VOLGENDE dosis later wordt genomen dan na 12 uur.

Als geen van beide een probleem is zou ik niet al te krampachtig met de tijden omgaan.

Succes

Frans