Altijd verlaging piekstroomwaarde tijdens benauwheid?

05-01-2006 om 19:05 uur

Hallo Frans,

Vaak heb ik het gevoel dat ik ventolin nodig heb (b.v. op het moment dat ik veel ga hoesten of een druk op mijn slokdarm krijg) maar voordat ik ventolin in neem test ik soms wel eens mijn piekstroomwaarde. Vaak valt het mij op dat mijn piekstroomwaarde dan niet echt veel lager is dan wanneer ik dat gevoel niet heb.

Gaat de stelling op dat je een aanval of benauwdheid altijd kan herkennen door een verlaagde piekstroomwaarde? Of kan de waarde toch ongeveer gelijk blijven ondanks een "sluipende" benauwdheid?

Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes
Miranda

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-01-2006 om 13:54 uur

Nog een kleine aanvulling:
een meting van de longfunctie met een piekstroommeter is een zeer grove meting. Je kunt heel goed een belangrijke vernauwing van de luchtwegen hebben en toch een normale waarde blazen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je zelf je klachten leert kennen en deels ook daarop leert de medictaie aan te passen.

Ook geeft dit aan dat er bij klachten een echt goed longfunctie onderzoek wordt gedaan: spirometrie. Hiermee zie je veel beter wat er echt aan de hand is. Longartsen werken vooral met spirometrie en een enkele huisarts heeft tegenwoordig ook een simpele spirometer.

Login of registreer om te reageren
06-01-2006 om 17:23 uur

Hoi Frans,

Bedankt voor de aanvulling!

En Mark jij ook bedankt voor de info.

Groetjes
Miranda

Login of registreer om te reageren
07-01-2006 om 09:36 uur

Hallo Miranda,
*) toevallig zat ik er de laatste tijd ook met die vraag.
Ik heb die piekstroommeter en merk dat als ik benauwd ben nog steeds hetzelfde kan blazen. Beetje jammer aangezien ik de meter gekregen heb om mijn benauwdheden te herkennen.
Moet toch weer op mijn eigen gevoel afgaan!!

Groetjes

Login of registreer om te reageren
07-01-2006 om 12:17 uur

Heey Bienie,

Ja ik dacht ook bij mezelf....mijn benauwdheid voel ik niet echt goed...dus ik gebruik een piekstroommeter  :s)  ...maar helaas net zoals jij merkte ik dat ik altijd een beetje hetzelfde blaas...
Toen dacht ik laat ik er eens een vraagje aan wagen  :Y

Dus helaas inderdaad toch weer terug naar het gevoel  -O-
Groetjes

Login of registreer om te reageren