hoe weet ik of het inderdaad astma is?

04-01-2006 om 19:41 uur

Hallo allemaal, mijn bart (2.5) puft vanaf dat hij 6 maanden is, soms wordt door de ene huisarts gezegt dat hij astma heeft dan weer noemt de ander het " een beetje bronchitus " hoe weet ik wat hij nou eigenlijk heeft? echt benauwd is hij volgens mij nog nooit geweest, wel veel hoestbuien met slijm , spugen en bijna stikken(denk je als moeder) wie kan mij helpen? :?  groetjes karen

Login of registreer om te reageren
04-01-2006 om 19:58 uur

hai karen
ben je met bart weleens bij een kinderarts geweest??
die kan je vast veel meer vertellen dan een huisarts,ook kunnen ze een allergietest doen om te kijken of er allergien zijn.
wat jij beschrijft van veel slijm en spuugen en bijna stikken lijkt me genoeg om een verwijskaart te krijgen
zeker als hij al twee jaar lang puft en er geen verbetering komt
echt doen hoor meid mischien is hij er met de juiste diagnose en medicatie zo weer een eind op de goede weg
heel veel sterkte    liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
04-01-2006 om 20:17 uur

hoi ukkie, Ik ben met bart veel bij de kinderarts geweest, alleen nooit echt voor zijn luchtwegen, in zijn eerste levensjaar had hij met 11 dagen een blaasontsteking, met 6 weken slokdarmreflux, met 3 maanden obstipatie (en dan bedoel ik niet eventjes niet kunnen poepen maar een heuse filevorming van ontlasting in zijn darmen) later een koemelkallergie, veel schimmelinfecties en dus ook luchtwegproblemen daar heeft hij toen met ongeveer 6 maanden puffers voor gekregen en daar is het in principe goed mee onder controle te houden alleen wanneer hij verkouden, of ziek is komt hij er niet zo makkelijk uit en kan dan ook in 1 maand 3 weken koorts hebben, maar misschien moet ik er maar weer eens op aandringen bij de huisarts om doorgestuurt te worden naar de kinderarts. groetjes karen    ps bedankt voor het duwtje in de rug! ik ga morgen maar eens bellen.

Login of registreer om te reageren
04-01-2006 om 20:48 uur

hoi Karen,

Doen hoor! naar de kinderarts! Ik heb het nooit gedaan en zoals jij beschrijft heeft Thom onze zoon ook last van hoesten. Veel hoesten en veel slijm waar hij bijna niet uitkomt. Hoest jou zoon ook vooral in de ochtenden net voordat hij wakker wordt? Dat is ook typerend. Het enige is dat er niet echt een allergie hoeft uit te komen als je twee en half bent. Thom werd toen hij 4 jaar was meteen getest(bloedtest) en daar kwam uiteindelijk allergieen uit die astma aanvallen (dat hoesten) veroorzaakten. Daarvoor kwam niets uit de test. Dus staar niet blindelings op de testen maar kijk naar je kind. Zoals jij het beschrijft is veel heel veel herkenning en moet je verhoging van de medicatie aanvragen als ik jouw was om te bekijken of dat aanslaat en dan weet je ook wel of hij astma heeft of niet.

Succes hoor en ga ervoor..!

toi toi
gr. Claudia ^O^

Login of registreer om te reageren
04-01-2006 om 21:22 uur

Hoi Karen

Wat een herkenbaar verhaal.
Onze 2de (jefrey 4 ) had ook een reflux,was vanaf week 1 al verkouden en kreeg met 7 maand zijn eerste puffen, met 9,11,17,18 maand in het ziekenhuis gelegen.
Ook tegen ons werd er gezegt dat hij gewoon gevoelige slijmvliezen had...maar hij kon niet zonder medicijnen.
Toen we zijn verhuisd naar Beilen kwam ik bij een kinderarts in Assen.
Dit nadat ik kennis had gemaakt met de nieuwe huisarts en ik vertelde dat Jefrey in onze vorige woonplaats naar de kinderarts zou gaan.
In Assen heb ik de arts gevraagt of jefrey nou echt astma had...zij zei( na het hele dossier gelezen te hebben) ja hij heeft astma.
Onze Jefrey heeft met 2 jaar een bloedtest gehad voor allergieën maar daar kwam toen niets uit.
Afgelopen vrijdag heeft hij weer bloed afgestaan voor een test.

Dat hoesten wat jij noemt kennen wij ook, van vroeger maar ook nu nog...wij noemen het "stikbuien"erg angstig...

Ik sluit mij bij de anderen aan : vraag een verwijzing naar een kinderarts!!!!

Ik leef met je mee.

Liefs Rianne en een knuffel voor Bart.

Login of registreer om te reageren
05-01-2006 om 09:56 uur

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie lieve berichtjes dat is echt een hart onder mijn riem. Ik heb net de huisarts gebeld en maandag ga ik naar hem toe om om een verwijzing te vragen, ik voel me wel een beetje bezwaard want op het moment is er met Bart weinig aan de hand (dankzij de Zithromax). Ik hou jullie op de hoogte! Ik hoop dat jullie de astma van jullie kids onder controle hebben of snel krijgen want ook ik weet hoe naar het is als je kind ziek is.
Liefs Karen.

Login of registreer om te reageren
09-01-2006 om 14:01 uur

Hallo allemaal,
Vanmorgen ben ik met Bart bij de huisarts geweest, en heb ik mijn vraag neergelegd. Ze vertelde dat je bij een kind onder de 4 jaar eigenlijk nog niet van astma kan spreken, dat is dus nog afwachten! Ze heeft me in ieder geval kunnen geruststellen, en de tijd genomen om al mijn vragen te beantwoorden. Ze zei wel dat het bij Bart 50% kans was dat hij met 4 jaar astma heeft, dat vanwege eczeem en koemelkallergie op baby leeftijd. Voor zo ver zichtbaar reageert Bart nu alleen allergisch op langdurige blootstelling aan huisdieren, dus niet wanneer we op bezoek gaan bij mensen met bv een poes. Barts vader heeft hooikoorts en is allergisch voor huisstofmijt, graspollen en boompollen. Ik zelf heb wel eens eczeem en nogal gevoelige slijmvliezen. Genoeg reden om hem goed in de gaten te houden en absoluut door te gaan met puffen (van de zomer gaan we proberen om wat te minderen met de puffers) De huisarts wil wel dat ik iedere 2 maanden even met Bart langskom ook al is er niks aan de hand, gewoon om even te checken hoe het gaat. Al met al ben ik tevreden met dat gesprek en hoef ik nog niet perse doorverwezen te worden. We zien wel hoe het verder gaat.
Groetjes Karen.

Login of registreer om te reageren