verband tussen inhalatiecorticosteroiden en ooglensvertroebeling

03-01-2006 om 14:46 uur

Beste Frans

U bent misschien niet de juiste persoon om deze vraag te beantwoorden maar toch stel ik hem bij deze. Ik neem al geregelde tijd inhalatiecorticosteroiden; vroeger becotide (2-4x daags hoogste dosering)gedurende een aantal jaren en nu al sinds een aantal jaren: flixotide 500 (2-4xdaags) en de neusspray flixonase (2x daags) .
ik heb ooit eens in een artikel gelezen dat inhalaticorticosteroiden staar kunnen veroorzaken. Heeft u hier ooit iets van gehoord? Ik ben zelf 24 jaar en heb al enige tijd last van het feit dat ooglensvertroebeling ooit is ontstaan en langzaam verergert; het begin van staar. Bij de oogarts werd me verteld dat dit voor iemand van mijn leeftijd vrij zeldzaam is dus daarom de vraag kan het gerelateerd zijn aan de inhalatiesteroiden die ik dagelijks neem?

ALvast bedankt voor het beantwoorden van de vraag

Groeten Jessica

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-01-2006 om 16:01 uur

Beste Jessica

Corticosteroiden kunnen inderdaad catarct (ooglensvertroebeling) geven. Dat weten we van pillen. Dat geldt in principe dus ook voor inhalatiesteroiden, echter, studies hebben grote moeite om aan te tonen dat dat ook inderdaad zo is. Volgens de meest recente inzichten geldt dat wel voor oudere mensen die langdurig een hoge dosis gebruiken (meer dan 2000 microgram per dag). Voor jongere mensen is dat niet aangetoond.

Toch wordt ik wel wat onrustig als ik jouw verhaal lees. Hoewel het dus niet zeker is en in elk geval zeer zeldzaam zou ik het risiko niet willen lopen. Heb je veel prednisonkuren gehad?
Ik zou je adviseren om samen met je arts te kijken of de dosis niet verlaagd kan worden, bv door een langwerkend luchtverwijder toe te voegen of door Singulair te nemen. Ook kun je een middel als Alveso nemen, dat geeft veel minder bijwerkingen. Hetzelfde geldt voor de flixonase, misschien vervangen door Nasonex 1 maal daags? Of een antihistaminicum.

Het blijft zeer uitzonderlijk! maar voor een jonge vrouw zou ik het risiko niet willen lopen.

Voor je arts: een aardig overzicht van het bewijs voor bijwerkingen van inhalatiesteroiden bij astma:

Leone FT, Fish JE, Szefler SJ, West SL. Related Articles, LinksĀ 
Systematic review of the evidence regarding potential complications of inhaled corticosteroid use in asthma: collaboration of American College of Chest Physicians, American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology, and American College of Allergy, Asthma, and Immunology.
Chest. 2003 Dec;124(6):2329-40. Review.

Groet

Frans

Login of registreer om te reageren
04-01-2006 om 13:14 uur

Hoi Frans

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag. Momenteel neem ik 2x daags flixotide 500, 2x daags flixonase, 2x daags 2 verstuivingen per neusgat livocab, telfast en ook al singulair, indien nodig oogdruppels livocab (vooral in het pollenseisoen). Ik heb niet zo heel veel prednisonkuren gehad in mijn leven ik geloof een stuk of 6-7 waarvan de laatste drie in de laatste paar jaren (de rest in mijn jeugd details daarvan staan me niet bij) en stootkuren van 30mg per dag. Ik geloof voor een astmapatient niet eens een hele hoge score.

Maar ik zal inderdaad eens met de arts overleggen of de flixotide en flixonase evt. verlaagd kunnen worden. Het gaat nu vanaf mei (lichte longontsteking) goed, zodanig dat ik geen extra kuren meer heb nodig gehad.

In ieder geval bedankt voor het antwoord

Groeten Jessica

Login of registreer om te reageren