Zalf op doktersrecept of zelf kopen in de winkel

27-12-2005 om 23:42 uur

Ik lees toch wel veel dat mensen zelf vette zalf kopen bij een drogist. Vandaar dus deze pol. Krijg je de zalf niet via de arts voorgeschreven, of beviel deze je niet. Gebruik je niet zoveel dat je het je kunt permiteren om zelf zalf te kopen?

Groetjes Martha

Login of registreer om te reageren
27-12-2005 om 23:52 uur

Ik heb het min of meer afgeleerd om zelf allerlei smeerseltjes te kopen. Meestal reageert mijn huid daar toch niet echt fijn op -O-. Maar een creme waar een lekker luchtje aan zit blijft verleidelijk...

Login of registreer om te reageren
28-12-2005 om 21:22 uur

Wij hebben eigenlijk alles altijd op recept gekregen. Ook bijv vaseline lanette, dat kun je vrij kopen, maar op recept krijg je het vergoed  :)
Uitgeprobeerd hebben we niet echt veel, het duurste wat we geprobeerd hebben was een basolie met ontsmettende werking (oilatum plus) maar ik kon niet zeggen dat die nou zoveel beter was dan balneum. Nu doen we trouwens niks meer in het badwater maar vetten we BEnte erna goed in met haar onderhoudscreme en dat gaat eigenlijk heel goed, zoniet beter dan toen we nog olie in bad deden.
Ik ben zelf huiverig om veel dingen te gaan proberen. Voor mezelf het ik Bentes eczeem een redelijk plaatje kunnen geven en ik weet dat als ik op zoek zou gaan naar iets buiten de (huis) arts om, ik mezelf daarin zou verliezen.

Liefs
Yvonne

Login of registreer om te reageren
30-12-2005 om 15:42 uur

Ik koop het altijd zelf, omdat ik van de dokter meestal alleen maar hormoonzalfjes krijg en daardoor zijn mijn oogleden al verpest, waardoor ik het allemaal niet meer zo vertrouw. Momenteel kan ik op mijn ogen zelfs de meest huidneutrale dingen vaak al niet eens gebruiken, dus dan maar wat vaseline of purol erop.

Voor overige delen waar ik eczeem heb gebruik ik rescue creme, even erop doen en het is weer een aantal dagen jeuk vrij danwel weg.

Login of registreer om te reageren
12-01-2006 om 21:59 uur

Al bijna mijn hele leven heb ik ichtyose vulgaris. Vorig jaar kwam ik daar pas achter dat ik die ziekte had. Ik heb die visschubben alleen op mijn onderbenen en op mijn buik, die zijn zonder creme altijd schilverig en jeuken ook. Sinds een halfjaar gebruik ik creme body silk (zo'n grote, ronde pot bij de drogist te verkrijgen in eigen merk of dove), dit is volgens mij net op de markt en helpt uitstekend tegen de droge huid. Ik smeer dat altijd na het douchen op en is dan eigenlijk in de zomer niet meer nodig. In de winter is de huid droger dus dan moet ik vaker smeren. Voorheen gebruikte ik ook wel babyolie, maar dat hielp na een tijdje niet meer. Voor eczeem op mijn vinger gebruik ik wel zalf op doktersrecept. Alleen wil het niet echt weg, dit is waarschijnlijk mijn eigen schuld ik ben niet consequent genoeg met smeren.ik gebruik triamcinol.
Zolang mijn huid niet schilfert, jeukt of pijn doet ben ik wel tevreden, vandaar dat ik dus ook niks aan die schubben laat doen. Zo ijdel ben ik ook al weer niet  :P

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
05-02-2006 om 22:18 uur

Mijn jongste dochter heeft soms hele lichte eczeem  Van de dokter krijgt ze daarvoor zalf voorgeschreven met prednison, en dat werkt over het algemeen heel snel..

Login of registreer om te reageren
07-02-2006 om 21:09 uur
Reactie op Peter

Mijn jongste dochter heeft soms hele lichte eczeem  Van de dokter krijgt ze daarvoor zalf voorgeschreven met prednison, en dat werkt over het algemeen heel snel..

Hoi Peter,

Dat klinkt erg heftig zalf met prednison voor licht eczeem. Heeft dat een speciale reden? Ik ken deze zalf eerlijk gezegd ook niet. maar dat zegt natuurlijk niks.  ;)

Groetjes
Yvonne

Login of registreer om te reageren
05-02-2006 om 23:28 uur

Alles op dokters recept! Ik heb me al zo vaak miskocht aan dure smeerseltjes die als het tegenzat nog averechts werkten ook  :-\
Sanne heeft Psoriassis en smeert voornamelijk met Protopic. Verder heeft ze een klasse 3 hormoonlotion en een door de apothekeek samengestelde zalf met een middel erin dat schimmelinfecties bestrijd.
Dit alles door elkaar zorgt dat we het eigenlijk prima onder controle hebben.

Groet, Syl

Login of registreer om te reageren
06-02-2006 om 10:59 uur

Als ik last van mijn eczeem heb haal ik altijd een recept bij de huisarts.
Vindt het zowiezo lastig om zelf zalfjes te kopen omdat ik niet overal tegen kan.

Sylvia  :W

Login of registreer om te reageren
06-02-2006 om 20:57 uur

Ik koop practisch nooit meer smeerseltjes in de winkel, die verdwijnen té vaak na een paar keer gebruiken in de vuilnisbak omdat er toch iets in zit waar ik niet tegen kan -O-.
Als ik de moed bij elkaar kan schrapen om alwéér naar de huisarts te gaan ga ik overigens maar eens vragen om een verwijzing naar de dermatoloog, het knapt niet echt op op het moment...

Login of registreer om te reageren