Waarom werkt vernevelen wel en ventolin niet veel ?

23-12-2005 om 18:08 uur

Hallo Allemaal,

Wie weet hoe het kan dat vernevelen bij ons ventje wel werkt en hij daar ook enkele uren goed van opknapt maar ventolin via de baby haler werkt niet veel tot niet ?. Volgens de arts moet de ventolin via de baby haler ook gewoon werken omdat het vernevelen ook werkt nou wij zien duidelijk dat dat niet het geval is!.

Groetjes Lieke

Login of registreer om te reageren
23-12-2005 om 19:43 uur

Hoi Lieke

ik weet het niet zeker hoor..maar volgens mij is het voor jullie kleine makkelijker om zo medicijnen te inhaleren dan via de nebuhaler.
Bij die Babyhaler zal hij misschien veel meer moeite moeten doen om de ventolin goed in zijn longen te laten komen.
Zeker als hij al moeite heeft met gewoon ademhalen door benauwdheid.
Diep genoeg inhaleren is voor een klein kind erg moeilijk.
Dat is mij altijd verteld..Onze Jefrey is tot vorig jaar nog verneveld.Hij was toen net 3.
We hebben een Paryboy zodat we thuis konder vernevelen en zo zijn vele ziekenhuisopnames voorkomen.

Maar zoals ik al zij : ik weet het niet zeker.

Groetjes Rianne

Login of registreer om te reageren
23-12-2005 om 20:03 uur

Hai Rianne,

Ja klinkt logisch !. Met het vernevelen hoeft hij geen moeite te doen dat komt als een wervel wind in zijn longen en met de pufjes wel.
Dus tja tis mischien niet zo dat het aan de medicatie ligt want die is volgens mij gewoon hetzelfde maar aan de manier waarop hij het binnen krijgt.

Bedankt !.

Liefs Lieke

Login of registreer om te reageren
27-12-2005 om 22:55 uur

Vernevelen werkt omdat er langere tijd hoge doseringen medicatie met zoutoplossing en zuurstof toegedient worden. Het zou dus betekenen dat wanneer je voor het puffen de neus goed doorspoelt met zoutoplossing en neusdruppels en je daarna ook hoge dosering Ventolin geeft (mijn kinderarts heeft weleens gezegd tot 20keer per pufbeurt) dat dat dus dezelfde werking heeft als vernevelen.

Login of registreer om te reageren
28-12-2005 om 08:10 uur

Hay Martha,

20 pufjes ?. Jeetje ben al blij dat ik per keer 4 "2 ventolin en 2 flixotide"er in krijg dat moeten we hem al geven in de houdgreep. Denk toch dat ik eens bij de kinderarts ga vragen of ik thuis niet mag vernevelen. Daar heeft hij nooit zoveel problemen mee gemaakt dan met de pufjes. Of kan ik dat ook aan kaarten bij de huisarts ?. Moet nml pas over 3 weken terug komen bij de kinderarts.

Liefs Lieke

Login of registreer om te reageren
28-12-2005 om 08:35 uur

Hoi Lieke

Ik denk dat je het wel kunt aan kaarten bij de huisarts...hoewel de kinderarts over de medicijnen gaat hé.
Wij hebben een pariboy thuis gekregen toen onze Jefrey voor de 2de x in het ziekenhuis kwam.
De kinderarts heeft toen alles geregeld.

Het scheelde wel een heleboel ziekenhuisopnames...Groetjes
Rianne

Login of registreer om te reageren
28-12-2005 om 10:25 uur
Reactie op lieke164

Hallo Allemaal,

Wie weet hoe het kan dat vernevelen bij ons ventje wel werkt en hij daar ook enkele uren goed van opknapt maar ventolin via de baby haler werkt niet veel tot niet ?. Volgens de arts moet de ventolin via de baby haler ook gewoon werken omdat het vernevelen ook werkt nou wij zien duidelijk dat dat niet het geval is!.

Groetjes Lieke

Hoi Lieke,

Mijn zoon Ivo (nu 9 jaar) heeft op aanraden van de kinderarts vanaf dat hij 7 maanden was tot 2 1/2 jr geregeld thuis verneveld met een pariboy. Het vernevelen zorgt ervoor dat de luchtwegen zich verwijderen en dat de medicijnen dan dieper in de longen en longblaasjes kunnen doordringen. Ivo vond het thuisvernevelen toen helemaal geen probleem. We deden dit toen met een kapje dat we niet strak om zijn mond hielden maar er wat voor hielden. Het werkte voor hem echt veel beter dan gewone pufjes. :@

Van vorig jaar maart tot maart van dit jaar heeft Ivo ook 2 tot 3 x per dag thuis verneveld vóór zijn onderhoudsmedicatie met een portaneb of freeway light (is kleinere draagbare vernevelaar) met een mondstuk. Hij knapte er altijd goed van op en ook kwam het slijm veel makkelijker los. Recentelijk heeft hij weer het advies gekregen te vernevelen in plaats van een puf ventolin als hij thuis is. Omdat dit voor hem dieper in de luchtwegen komt en hij er meer positief effect van heeft. Ook al is Ivo nu 9, hij vind het niet erg om te vernevelen. Vorig jaar zat hij gewoon met de buurkinderen op de bank naast zich te vernevelen. Maar om het op school te doen is bijvoorbeeld voor hem wel een probleem. Pas werkte bijvoorbeeld 2 puffen niet op school en heb ik hem van school moeten laten halen om bij zijn opa en oma te laten vernevelen. Gelukkig knapte hij er goed van op en kreeg weer kleur, maar het blijft een probleem.. :?

Ik hoop dat je kinderarts overstag gaat en toch een vernevelaar voorschrijft, maar het blijft zo dat de kinderarts de medische noodzaak moet zien en als dit niet zo is dan moet je flink op je poot spelen. Een huisarts lijkt mij persoonlijk geen optie omdat die vaak dat soort beslissingen niet durft te nemen (is mijn eigen ervaring). ^O^

Succes en groetjes van Angelique *O*

Login of registreer om te reageren
28-12-2005 om 16:54 uur

een zorgverzekeraar vergoed aleen als de vernevelaar door een kinderlongarts is voorgeschreven
wij hebben de porta neb voor thuis en voor onderweg de aeronap-go deze krijg je aleen als je kunt aantonen dat je 6xper dag vernevelt en je kunt aantonen dat je mobieliteit er door beperkt wordt
marielle vernevelt al twee jaar iedere dag zonder de vernevelingen gaat het dus fout,zij is nu 12jaar en vind het nog steeds helemaal niks,vooral als er vreemden bij zijn
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
28-12-2005 om 19:51 uur

En je kinderarts moet het ermee eens zijn dat jezelf
thuis gaat vernevelen.....
Mijn zoontje is al 13 keer opgenomen geweest en de kinderarts en
astmaconsullente trekken helemaal niet aan thuis vernevelen.
Zei vinden dat een kind medisch gezien moet zijn en aan de monitor
moet liggen zodat ze kunnen zien of er zuurstof gegeven moet worden of
niet. En volgens hun en die meneer krouwels hier op de site is het thuisvernevelen
heel anders als in het ziekenhuis, werkt ook minder.
Tsja, ik weet het ook niet maar de meningen verschillen nogal.
Vraag het maar eens goed na aan longarts.
Suc6 ermee.

Login of registreer om te reageren
28-12-2005 om 20:09 uur

Hallo Allemaal,

hhhhhhmm dat gaat dus nog een dobbertje worden. Ik wil het zoiezo gaan aankaarten maar zal niet veel hoop in me rugzakje mee nemen. Al weten hun ook uit de ervaring met hem dat vernevelen veel beter werkt bij hem en hij er ook veel minder problemen van maakt. Voor nu gaan we nog maar even door met liedjes zingen onder de pufjes nemen  ;) !.

Groetjes Lieke

Login of registreer om te reageren
28-12-2005 om 23:38 uur

bij marielle is het zo dat ze zonder vernevelingen heel weinig kan door haar kortademigheid ze heeft het dus de hele dag benauwt en niet aleen bij aanvallen.
dus ze moet wel thuis vernevelen,dus ook hier zie je ook dit is bij iedereen verschillend
groetjes ukkie

Login of registreer om te reageren