hoesten = astma?

21-12-2005 om 16:13 uur

Hallo

Ik wilde graag wat info over astma en piekstroommeter. Ik zal het kort proberen te houden..Mijn beide zoons van 4 en 6 hoesten mn in de wintervaak lang na verkoudheid. Een blafhoest, en dan ook bij overgang warm/koud, en na inspanning ( niet tijdens, want ze rennen gewoon door) Ze zijn niet ziek, ( op de verkoudheid na) en hebben ´s nachts 1 - 3 hoestbuien van een minuut of 10. Je hoort ze niet ademen, niet piepen, zijn fit en groeien super, en sporten graag. Kortom doen het erg goed. Bij de huisarts werd meerdere malen schone longen geconstateerd, de een heeft 1 keer een bronchitis gehad, de ander een longont die met een kuurtje met een paar dagen weer overwaren  was vorig jaar). Omdat dat hoesten in de winter me toch wat zorgen baarde, en allergie wilde uitsluiten ben ik naar een ka  gegaan en die zei op basis van deze anamnese dat ze beide astma hebben en daarben ik wel van geschrokken!
Ze kregen 2 maal daags Qvar100 microgram en airomir erbij ( tot hun pubertijd zei hij) en dat terwijl ze momenteel totaal geen klachten hebben, eigenlijk vanaf vorige winter nog niet...ik heb de medicijnen nog maar even in de kast gelegd. Nu wil ik geen uitspraak overwel of niet, ik begrijp dateen arts een andere arts nooitzal afvallen, maarik wilde graag zelf wat meerervan weten voor  ik aan die medicijnen met ze ga ( zolang ze niet hoesten nu wacht ik lievermet starten...)Ik heb een piekstroommeter gekregen en daarblaast de oudste nu op, nu is mijn vraag..
Kan ik dit gebruiken om te kijken of het inderdaad astma is?? ( moet het verschil dan ochtend - avond meerdan 20% zijn? of gelden er meerregels en mag je dat niet zo stellen??)
Hoeveel moet een 6 jarige blazen? Hij is 1.32 cm en 25 kilo. Hij blaast nu ´s morgens ong 300-330 en ´s avonds eigenlijk altijd ongeveerhetzelfde, verschilt ong 10-20 maar meestal hetzelfde, soms ´s morgens meer , soms ´s avonds.

Heeft u nog tips hoe dit aan te pakken, ik wil geen artsen aanvallen ofzo, maar vond de diagnose wat kort door de bocht en wil mijn kids niet onnodig met medicijnen belasten, temeerook omdat ze van het hoesten zelf geen last zeggen te hebben en het ze absoluut niet belemmerd  en ze nu dus al sinds een klein verkoudheidje in oktober niet meer echt gehoest hebben, af en toe een kuchje...)Maar ik wil ook geen schade aan die longen van het hoesten...Of kan dat niet?
Ps beide zijn bloedgeprikt en zijn niet allergisch..wij  hebben geen astma in de familie  ik heb wel vroeger gevoelige luchtwegen gehad maar daar nooit wat voor gehad en nu eigenlijk geen last van) Ze hebben nooit op voedsel of iets dergelijks gerageerd.
Dank alvast voor het meedenken en de antwoorden! MVG Karen

Login of registreer om te reageren
21-12-2005 om 16:53 uur

Stom, vergeet ik nog die ene vraag te stellen, hoop dat dat zo nog mag...kan alleen dat hoesten, zonder piepen en benauwdheid , inderdaad ook astma zijn??

Login of registreer om te reageren
21-12-2005 om 18:54 uur

Hoi Karen,

Ondanks dat ik geen arts ben toch even een reactie.

De piekstroommeter is niet heel erg betrouwbaar omdat het best lastig is hier op de goede manier mee om te gaan. Voor meer info over de piekstroommeter kun je op de link klikken. Ik hoop dat je daar alvast wat aan hebt.

Ik vraag me af of er een longfunctietest of iets dergelijks gedaan is bij je kinderen. Ik weet niet hoe de diagnose precies gesteld wordt, maar zo'n test maakt vaak veel duidelijk. Ik denk dat ze niet voor niks medicijnen hebben meegekregen,ook als je geen klachten hebt is het bij astmapatienten belangrijk om medicijnen te blijven gebruiken om zo aanvallen en ontstekingen te voorkomen.

Het is ook zo dat je astma kunt hebben zonder allergisch te zijn, niet-allergisch astma. Ik heb dit zelf ook en hoest heel veel, dit kan volgens mij dus ook astma zijn. Ik ben wel vaak benauwd, maar was dit in het begin ook niet, toen was ik alleen maar heel erg moe. Benauwdheid kan zich op andere manieren uiten dan alleen anders ademen, zie daarvoor de rest van het forum en het topic over niet-piepende astma

Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt, Frans Krouwels heeft er veel meer verstand van dan ik. :)

Groetjes

Hilde

Login of registreer om te reageren
22-12-2005 om 19:26 uur

Hoi Hilde

bedankt voor je reactie..ik heb dat topic over niet piepen gelezen maar herken daar niets van bij mijn kids ..ze zijn erg fit, ook tijdens verkoudheden en als ze moeten hoesten, en als ik het ze vraag of ze moeite hebben met ademen ofzo zeggen ze dat ze alleen een kriebel hebben. Ze rennen ook gewoon rustig rond. Een astma aanval heb ik bij hen niet kunnen ontdekken, als ze verkouden zijn hoesten ze gewoon lelijk en veel , en dat is all....eris bij de oudste een longtest gedaan, en  die was qua flow niet het allerbeste wat je kan hebben, maar ook niet echt duidelijk astma, een twijfelgeval  ook omdat ie 6 is, en niet wist wat hem overkwam.. Ventolin deed nauwelijks iets. Bij mij rijst weleens de vraag of niet alles wat iets meer hoest dan normaal gelijk astma is, en moet je die kinderen dan ook echt behandelen? Wat heeft dat voor gevolgen op de lange termijn ( en dan heb ik het natuurlijk niet overbenauwde kinderen enzo, dat vind ik absoluut geweldig voor dat erzoveel goede medicijnen zijn en zou ik ook absoluut geven)..maar om medicijnen te geven aan kinderen die er nauwelijks last van hebben en het verder goed doen, vind ik juist zo moeilijk! Je zegt om astmaanvallen en ontstekingen te voorkomen, maar die hebben ze ( nog ) niet gehad...Pff het is zo moeilijk, ik wil het graag goed doen voor de kids....De huisarts overigens die regelmatig hun longen beluisterde als ze hoestten, was erg  verbaasd door de diagnose. Moeilijk he!!!

Nogmaals bedankt voor je reactie, alle beetjes helpen!

Login of registreer om te reageren
22-12-2005 om 19:54 uur

Hoi Karen,

Je zou eventueel een second opinion kunnen aanvragen als je niet zeker bent van de diagnose.Je zou ook terug kunnen gaan naar de arts die de diagnose heeft gesteld met de vragen die je hebt. Dan krijg je wat meer duidelijkheid. Zo ga je je ook maar zorgen maken en dat is ook niet de bedoeling.
Nogmaals, ik heb er ook niet echt verstand van en kan alleen vanuit eigen ervaring praten. Als mijn huisarts mijn longen beluistert klinken ze ook goed. En dat terwijl ik me dan helemaal kwijt hoest.

Ik zou in ieder geval iets ondernemen om antwoord te krijgen op je vragen.

Succes ermee.

Groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-12-2005 om 20:26 uur

Beste Karen

De klachten van je zoons zouden kunnen passen bij astma, want het klinkt als bronchiale hyperreactiviteit (overgevoelige luchtwegen). Maar soms zie je dit ook na een verkoudheid optreden. Dan gaat het meestal na een paar weken, tot maximaal 2 maanden weer vanzelf over. Dat is lastig van astma te onderscheiden.

Wat je zou kunnen doen is vragen naar een test om overgevoelge luchtwgen te meten: een histamine provovatietest. Die doet eigenlijk alleen de longarts of kinderarts. Dus, als je meer zekerheid wilt moet je om een verwijzing vragen, liefst naar een kinderlongarts. Sommige kinderlongartsen doen ook een NO (stikstofoxide) meting. ook daarmee kun je astma van infectie onderscheiden. De piekstroomwaarden die je noemt lijken OK, maar zijn natuurlijk afhenakelijk van o.a. lengte.

Er zou ook alleen sprake kunnen zijn van neusklachten of amandel problemen. mn omdat de klachten 's nachts optreden. Kortom, laat er eens goed naar kijken!

Succes,

Frans

Login of registreer om te reageren
24-12-2005 om 22:12 uur

Hoi Frans

bedankt voor je antwoord, is zo´n provocatie test te doen als je 4 en 6 jaar bent? Is het erg belastend? Is het erg dom om te denken dat ik wacht met medicijnen tot ze verkouden worden en erg gaan hoesten? het staat me zo tegen al die medicijnen te gebruiken bij hen, omdat ze nu bealve af en toe een kuchje, eigenlijk nergens last van hebben. Ik kan me best voorstellen dat ze hyperreacieve luchtwegen hebben, maar moet dat dan altijd behandelt worden, ook als ze er niet echt last van hebben en niet benauwd of moe van zijn, heeft dat nadelige gevolgen??

Sorry voor de vele vragen! Mijn huisarts gaf aan het moeilijk te vinden, temeer ook daar hij het altijd allemaal zo erg niet vond, en de kinderarts heb ik deze vragen gesteld en die zei..´u vraagt een diagnose en die geef ik en als u daar niet blij mee bent kan ik daar niets aan doen.`Ik durf hem in ieder geval niets meer te vragen....

Nogmaals bedankt, Groetjes Karen

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-01-2006 om 10:32 uur

Een histamine provocatietest lukt alleen als de patient goed kan blazen. Met een beetje begeleiding en geluk lukt dat vanaf 6 jaar, dus wie weet.

Of je hyperreactieve luchtwegen altijd moet behandelen? We denken van wel, maar zeker weten we dat niet.  Er zijn 2 redenen om het wel te doen:
1. de klachten nemen (meestal) af, maar als er al weinig klachten zijn is dat dus geen argument.
2. de ontsteking in de luchtwegen neemt af, die onsteking kan later soms leiden tot blijvende schade. Het is NIET zeker of de schade ook voorkomen kan wordne met ontstekingsremmers.

De redenen om de medicijnen niet te nemen voel je zelf al goed genoeg aan.

Succes

Frans

Login of registreer om te reageren