onstekings remmers

20-12-2005 om 19:22 uur Gesloten

Beste Frans

Ik ben de afgelopen maanden bj de longarts onderzocht.Uit de provocatie test bleek dat mijn longfunctie met 20% verminderd en dat ik daarna goed reageer op de ventolin.Ook de difussietest was voor mijn leeftijd wat aan de lage kant n.l 83% De longarts vertelde mij dat ik strikt genomen val onder de noemer astma.Hij vond verdere behandeling niet nodig en ik hoef ook niet meer terug te komen bij hem. De reden van mijn bezoek aan de longarts was  dat ik al sinds mijn puberteit last heb van flinke luchtweg infecties.Een gewone verkoudheid ken ik niet.De afgelopen 5 jaar zijn de klachten erger geworden.(ik ben nu 45) Afgelopen week heb ik voor de  eerste keer bronchitis gehad en ik moet zeggen daar werd ik niet vrolijk van.Hele hoge koorts en erg beroerd.Deze onstond binnen 24 uur. Ik heb nu antibiotica en salbutamol gekregen van de huisarts.Aan hem vroeg ik of ik in de wintermaanden geen onstekingsremmer kon krijgen om te voorkomen dat ik zo vreselijk ziek wordt.Hij zei dat dat niet ging omdat ik een goed longfunctie heb als ik niet ziek ben.Dat is waar maar nu lijkt het net of dat ik eerst goed ziek moet worden en pas als er beschadiging is opgetreden dan kan je pas iets nemen ter voorkoming.Aan de ene kant vind ik het logisch dat je geen medicijnen moet nemen als je gezond bent en aan de andere kant blijf ik natuurlijk erg bang voor luchtweg infecties.Kun je mij uitleggen hoe dat zit.
Mijn angst is ook gebaseerd op het feit dat mijn moeder emfyseem heeft.Dat is onstaan door 2 of drie keer een verwaarloosde luchtweg infectie.Ook mijn oma had copd
groetjes gerda

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
03-01-2006 om 09:56 uur

Beste Gerda

De behandeling van astma wordt gebaseerd op de klachten en de gemeten ernst van het astma. Als je nog een vrij goede longfunctie hebt (zoals blijkt uit de metingen die je meldt) en je hebt geen last buiten de infecties dan kun je inderdaad volstaan met alleen wat medicijnen op momenten als het nodig is.

Je moet je goed bedenken dat je INFECTIES niet kunt voorkomen, virussen en bacterien zijn over al om ons heen en je bent maar zo aangehoest. Met ontstekingsremmers kun je proberen om de ONTSTEKING wat te vemindren. We weten eigenlijk nog steeds niet goed of de schade die ontstaan kan bij astma en infecties OOK voorkomen kan worden met ontstekingsremmers. Uiteindelijk heb je daar grote studies voor nodig die tientallen jaren de mensen vervolgen.

Als je bedenkt dat ontstekingsremmers ook nogal wat bijwerkingen hebben begrijp je daarom misschien dat we in dit soort (jouw) gevallen wat terughoudend zijn met ontstekingsremmers.

Groet

Frans

03-01-2006 om 13:01 uur

beste Frans,

Bedankt voor het antwoord.In de laatste uitgave van het blad van het astmafonds stond ook een heel artikel over ontstekingsremmers.Daar werd me ook al het een en ander duidelijk.Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik zo ziek wordt,maar het is duidelijk dat je niet meer kunt doen dan gezond leven en hopen dat  je verder niet al te vaak ziek wordt.En bijtijds naar de dokter gaan is ook belangrijk
groetjes Gerda