Wel of geen astmaklachten???

10-12-2005 om 15:03 uur Gesloten

Hallo Frans.

Misschien een gekke vraag maar ik stel hem toch.

Kun je astmaklachten hebben zonder dat er astma is vastgesteld???

In Januarie heb ik me door de praktijkverpleegkundige laten testen.Longfunctiemeting met en zonder ventolin.
Er zat weinig verschil in.
De reden dat ik me heb laten testen is dat ik altijd samen met Jefrey klachten heb.
Bv: Beklemmend gevoel op de borst,benauwd gevoel/moeite met admehalen bij uitlaatgassen/kaarsrook/rooklucht en ook bij mist, wat vandaag het geval is.
Wakker worden met een benauwd gevoel..Dan gaat het raam verder open.
Ook heb ik adem te kort als ik inspanning doe bv de trap 2x op en neer, met koud weer fietsen en helemaal buiten adem bij school komen( is nog geen 3 minuten fietsen).
Ook heb ik bijna het hele jaar last van een verstopte neus.
En moe........Heel erg moe.Ik ben 30 jaar en het klopt niet dat ik zo moe ben..soms doe ik de hele dag niets
Maar wat me het meest opvalt is dat de klachten erger zijn tenopzichte van vorig winter.

Ik weet even niet wat ik nu moet denken.
Soms denk ik dat het "tussen mijn oren zit"of dat het door spanning komt.

Kun je me een tip geven??

Als het erger wordt ga ik zowiezo weer terug naar de wijkverpleegkundige

groeten
Rianne

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
12-12-2005 om 16:16 uur

Beste Rianne

Moeheid en kortademigheid kunnen heel veel verschillende oorzaken hebben, van bloedarmoede tot depressie. Daar is zo dus moeilijk iets verstandigs over te zeggen. Als je vindt dat het erger wordt en je maakt je zorgen moet je dat met de huisarts bespreken. Eventueel zou een longarts e.e.a. met uitgebreidere longfunctietesten of een inspanningstest na kunnen kijken.

Sterkte,

Frans

12-12-2005 om 17:12 uur

mmmmmmm

Ik kijk het nog wel even aan.
Ja van de stress/spanning kan het idd ook komen aangezien Jefrey erg veel ziek is op het moment.
En veel tijd op zelf bij te komen is er niet want als we net het idee hebben dat Jefrey weer stukken beter is gaat het weer fout.

Vannacht op de SEH geweest.......dus ga maar na watdat met ons als ouders doet.

In iedergeval bedankt voor je antwoord.

Groeten
Rianne

12-12-2005 om 20:41 uur

Hoi Rianne,

Sorry dat ik je onderbreek bij je vragen aan de arts maar ik las je verhaal en had een hoop herkenning betreft mijn man. Onze zoon heeft astma maar mijn man heeft wel klachten die jij ook opnoemt maar is niet ergens allergisch voor en heeft nu ook deze periodes meeste last. Voorheen liep hij steeds met een verstopte neus etc. Laten testen maar niets kwam eruit. HIj heeft toen de flixonaise gebruikt van Thom en wat blijkt! Hij heeft geen verstopte neus meer! En verder als hij wat benauwd is of buiten adem dan is dat een teken van stress. Bij hem maakt de ventolin ook geen verschil. HEt is ook niet niks een kind te hebben die astma heeft. De een reageert anders dan de ander. Maar ik zou je aanraden flixinaise eens te gebruiken voor de verstopte neus.

succes.

Claudia

12-12-2005 om 21:48 uur

Hoi Claudia

Bedankt voor je reactie.

Het geeft me wel het gevoel dat ik dus niet de enige ben met deze onduidelijke klachten.Je gaat zo twijfelen aan je zelf.

Ik gooi het ook op de stress omdat ik wel eens heel benauwd ben wakker geworden.De stress was toen erg hoog.

Ik zal proberen te ontspannen hoewel dat niet makkelijk is.

groetjes
Rianne

15-12-2005 om 15:37 uur

Hoi Rianne,

Ik herken jou klachten ook en ik heb een maand geleden een "histamine" (of zoiets) test gehad. Mijn longfunctie test was ook goed maar bij deze test reageerde mijn luchtwegen heel heftig op die histamine. Dus ik weet nu eindelijk waar mijn klachten vandaan komen. Ik liep al jaren rond met  dezelfde klachten welke jij ook beschrijft en je gaat inderdaad aan jezelf twijfelen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes. ^O^

groetjes van Olga :W

21-12-2005 om 09:15 uur

Ik moet om 9.50 bij de huisarts wezen.
Mijn klachten worden al erger.

Ik hoop dat er iets uitkomt of dat ik door ga voor een histaminetest.
Ik wil nu duidelijkheid.

Jullie horen wel weer.
Rianne

21-12-2005 om 17:08 uur

Nou ik heb flixonaise gekregen.Moet wel zeggen dat ik er nog niets van merk.
Moet natuurlijk even inwerken.
En ik heb Ventolin 200 discus gekregen.
Over 6 weken moet ik weer komen.

Nou we zullen wel zien wat het allemaal doet.
Ik dacht echt dat het tussen mijn oren zat maar bij de apotheek zeiden ze dat" als je het gevoel hebt dat je longen dichtklappen van de lucht van koffie" dat echt niet tussen de oren zit.

We zullen wel zien
Rianne

21-12-2005 om 20:15 uur

Hoi Rianne,

Ik hoop dat de medicijnen werken voor je  :) .

Hou je me op de hoogte hoe het gaat?

Groetjes Miranda

22-12-2005 om 15:20 uur

Nou ik gebruik nu dus 2 dagen Flixonase en ik heb vandaag nog geen verstopte neus gehad. *O* *O*
Die doet in ieder geval zijn werk.

Ook van de Ventolin heb ik goed bericht :
Gisteravond heb ik de 3 kids gedoucht.Normaal gesproken douch ik de jongste en Gert(man) de andere 2.De jongste leg ik dan in bed en die andere 2 ook.Langer dan een kind onder de douche ,kan ik niet in de badkamer wezen.
Gisteravond moest Gert erg lang door werken(agrarische sector)HIj was pas om 21.45 thuis.
Maar goed..ik moest dus alleen de kinderen douchen.
Eerst stond de oudste onder de douche ...en ja hoor daar voelde ik die klem al komen..maar goed ik ging gewoon door.Na de oudste ging de 2de onder de douche...toen heb ik toch maar een Ventolin gebruikt...was heel benieuwd naar het resultaat...terug in de badkamer en...Er ging een wereld voor me open..
Ik kon fatsoenlijk ademhalen...die klem was weg...Het was net of ik al die tijd door een dicht geknepen rietje probeerde te drinken en nu stond dat rietje gewoon open en ging het veel makkelijker. *O*
Ik wist niet wat me over kwam.

Deze reactie op de ventolin gaf mij wel het gevoel dat ik goed zat.

groetjes Rianne ^O^