Berg en Bosch

Wie van jullie is bekend met het astma centrum Berg en Bosch in Bilthoven ? :-\
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• Loes48Loes48 Gebruiker
    Volgens mij bestaat dat niet meer.
  • tuurtuur Gebruiker
    Dat klopt, het is in 1985 dicht gegaan.
    Maar zijn er onder de forumers mensen die daar gezeten hebben?
    Zelf zat ik er van 1977 t/m 1981.
  • AlbertAlbert Gebruiker
    Ik heb daar gewerkt van 1973 tot 1980 in groepen 1, 5 en 3. Nog veel herinneringen. Ben in 1974 getrouwd met Liesbeth, werkte ook daar. B&B is inderdaad gesloten.
  • wilhelmwilhelm Gebruiker
    Niet in het astmacentrum gezeten wel op de administratie van Berg en Bosch gewerkt. In 1992 bestond het Medisch Centrum Berg en Bosch nog net maar stond op het punt om failliet te gaan. Enkele andere medische instellingen zijn, dacht ik nog gebleven, waaronder enkele anthroposofische instellingen. Verder weet ik me nog te herinneren de Hartenark, Berg en Bosch school, De Biltse Hof, Diabetescentrum en het Astmacentrum.  Vaag staat me iets van bij dat het Astmacentrum samenging met een andere instelling.

Vriendelijke groet,
    Wim
  • Loes48Loes48 Gebruiker
    op 1238962013:

Niet in het astmacentrum gezeten wel op de administratie van Berg en Bosch gewerkt. In 1992 bestond het Medisch Centrum Berg en Bosch nog net maar stond op het punt om failliet te gaan. Enkele andere medische instellingen zijn, dacht ik nog gebleven, waaronder enkele anthroposofische instellingen. Verder weet ik me nog te herinneren de Hartenark, Berg en Bosch school, De Biltse Hof, Diabetescentrum en het Astmacentrum.  Vaag staat me iets van bij dat het Astmacentrum samenging met een andere instelling.

Vriendelijke groet,
    Wim

Ik woon er vlakbij Wim, volgens mij is alles anthroposofisch geworden.
    @Loes48: Dat verbaasd me niets dat het allemaal anthroposofisch is geworden. Dit was in de al zo'n ruim 16 jaar geleden het geval. (pfff 16 jaar geleden!!) Ik ging toen altijd vanuit De Bilt waar ik toen woonde met de fiets naar Bilthoven. Wel een heerlijke beboste omgeving. Ik weet niet meer goed waar het Astmacentrum op het terrein lag. Het centrum maakte wel gebruik van de faciliteiten maar was organisatorisch afgescheiden van het ziekenhuis dacht ik. Ik denk dat ik al die veranderingen nog eens wil gaan bekijken.

Vriendelijke groet,
    Wim
  • AlbertAlbert Gebruiker
    Hoi allemaal,

Het Astmacentrum is gesloten omdat er te weinig kinderen kwamen die voldeden aan de doelstelling. Locatie Astmacentrum:  Rij door de poort (of gewoon het terrein op), ga direkt na de eerste bebouwing,  (in mijn tijd zat hier in ieder geval de salarisadministratie) voor de splitsing van de weg, linksaf. Aan je linkerhand kreeg je dan het gebouw van de timmerlui en aan de rechterkant het Mortuarium/achterzijde binnenplaats van de TD/Keuken. Aan het eind van het pad lag het astmacentrum; eerst het "stafgebouw", iets verderop het clubhuis en daarachter en links de drie geschakelde eenheden met in ieder twee groepen.
    Links, achter de gymzaal had je een trapveld en daarachter stond het huis van Ben v.d. Meer.
    Een paar jaar geleden nog geweest ivm reunie van groep 3.

Nog meer info nodig ??, roep maar.

Albert
  • AlbertAlbert Gebruiker
    Hoi Wim, Ik heb ook wel weer eens zin om te gaan kijken. Woon op driekwartier rijden van Bilthoven. Kom (loop) daar nog geregeld. Zullen we eens wat afspreken ? En welke Wim ben je eigenlijk...misschien kennen we elkaar wel van B&B. Zijn er nog meer liefhebbers voor een sentimentele excursie ?
    Hoi Albert,

Ik heb vanaf in de jaren 1990 t/m 1992 op de administratie van Berg & Bosch gewerkt eerst in het kleine gebouwtje na de slagbomen links. Later is er een administratiegebouw ingericht in de personeelsflats achter op het terrein. De naam Ben van de Meer is mij bekend maar ben hem niet genoeg tegengekomen om de persoon voor me te kunnen halen. Lijkt me leuk om een keer te gaan kijken en ben benieuwd of er nog meer interesse is. Ik woon inmiddels er zo'n 22 km. vandaan. Lijkt me leuk om weer een keer te gaan kijken. Aangezien ik zo'n 10 jaar later pas mijn gezicht liet zien op het terrein lijkt het me onwaarschijnlijk dat je me kent. Desalniettemin leuk om iemand tegen te komen die er ook bekend is.

Hartelijke groet,
    Wim 
  • tuurtuur Gebruiker
    Albert,
    Zelf zat ik in B&B van 1977 t/m 1981, eerst in groep 4(Steenbok) later naar groep 3 gegaan(kikvors).
    Als ik me het goed herinner werkte Uw vrouw(liesbeth) in groep 4 :?
    Nu woon ik in Nunspeet, ook lekker bebost :)
    Heb wel interesse om mee te gaan naar B&B.
  • AlbertAlbert Gebruiker
    Tuur......je bent voor ons een raadsel. Volgens Liesbeth en mezelf moeten we je kennen; maar wie ben je ? Geef je voornaam eens even door want tuur kennen we niet. Ik woon trouwens in Harderwijk, dus vlak bij je. Hoor van je
    En Wim (en Tuur natuuurlijk ook) .....zullen we na de vaklantie afspreken. Voor de vakantie eigenlijk niet zoveel tijd.

Hoor wel weer
    @Albert en Tuur: Lijkt me leuk om daar nog eens te kijken en een stuk gezelliger omdat in een groepje te doen.
    Hartelijke groet,
    Wim
  • tuurtuur Gebruiker
    Albert,

Mijn naam is Arthur Dijkstra, Tuur is een bijnaam 8-)
  • anna-mariaanna-maria Gebruiker
    Ik ben in Berg en Bosch van 1973 t/m/ 1977 geweest. In groep 2 en groep 5. In 1980 heb ik van groep 5 nog een reunie gehad. Het lijkt mij leuk om het terrein nog eens te zien. Ik ben er niet meer geweest sinds 1980.
    Anna-Maria
  • tuurtuur Gebruiker
    Anna-maria,
    Ben je in 1985 ook bij de sluiting geweest?
  • anna-mariaanna-maria Gebruiker
    Ik ben niet bij de sluiting geweest. Ik wist wel dat deze geweest is. Ik heb nog steeds contact met Monica. Monica heeft iets korter op het astma centrum gezeten maar wel bij mij in de groep.
    Bij Albert en Liesbeth zijn Monica en ik nog op kraamvisite geweest; Sander was toen geboren. Ik heb nog een foto van Sander terwijl ik hem de fles geef.
    Ik heb trouwens nog een plakboek met foto's uit deze tijd.
  • john hjohn h Gebruiker
    Dag allemaal,

Zelf heb ik er gezeten vananf mijn 4e tot en met mijn 8e levensjaar en wel op de vleermuis, groep 1. Dat was in de periode van 1972 - 1976. Heb verder af en toe nog contact met Wim Verboom die niet intern was maar dagelijks werd gebracht ivm darmproblemen.

Heb er een fantastische tijd gehad. Ik ben bij de sluiting geweest en dat deed me toch wel wat. En nog steeds als ik er kom (ik woon in de buurt, Maarn) dan voel ik me er thuis. Morgen heb ik er zelfd een cursus en de lokatie gaf voor mij de doorslag.

Wat ik altijd nog heel erg grappig vind zijn de pauwen die loslopen.

Is er nog iemand anders die in deze periode op de Vleermuis heeft gezeten ? Reunies ?

John Hagreis.
  • AlbertAlbert Gebruiker
    Hoi allemaal,

John, leuk om iets van je te horen, je zat bij mij in de groep. Ik herinner me je goed en heb denk ik ook nog wel foto's van je. En Wim Verboom ken ik natuurlijk ook. Tjonge, wat is dat lang geleden.
    Anna-maria en Monica ken ik natuurlijk ook, Monica was toen Mona-toetje. Ook super om wat van jullie te horen. En die foto heb ik ook nog steeds, genomen op de flat op de Kometenlaan/Planetenbaan.
    De foto is genomen in een stoel bij het raam en we hebben het dan over 1978. Daarna nog twee zonen gekregen, ééntje nog in Bilthoven, de ander is geboren in harderwijk en daar woon ik samen met Liesbeth nog steeds.
    Volgens mij moeten we met z'n allen contact houden en kijken of we na de vakantie nog eens op BB kunnen gaan kijken (of een reunie proberen te organiseren) . Geldt natuurlijk ook voor Wim, als ex-BB-er.
    Ik ga  nu zaterdag op vakantie dus even drie weken onbereikbaar. Zullen we afspreken na de zomer weer contact op te nemen om iets proberen af te spreken ?
    Groetjes, ook van Liesbeth,
    Albert
  • AlbertAlbert Gebruiker
    Hallo allemaal,

Mijn laatste bericht was van voor de vakantie. Inmiddels een kijkoperatie (knie) gehad en nu weer mobiel. Oftewel:  zijn er nog mensen die deze berichten lezen en eens een rondje BB willen doen. Laat even een berichtje achter, dan probeer ik wat te organiseren.
    Albert

PS: vorige week bezoek gehad van Mieke Claus, Margreet Idink en berry Beugemann. Mieke 17 jaar niet gezien, de andere twee bijna 30 !!!!!!! Super-leuk !!!!!!!!!!!!!!!!
  • InkieInkie Gebruiker
    Mijn naam is Ingrid, ik heb van 1967 t/m 1971 in het astma centrum (Berg en Bosch)gezeten. Eerst in de Vleermuis daarna in het Haasje het Haasje is later pas later bijgekomen. Ik heb bij juf Liesbeth gezeten en Mieke en Margreet,Berry ken ik ook en Ben vd Meer. Heb er een leuke tijd gehad. Ik ben in 1985 bij de sluiting geweest.Laatst ben ik met mijn dochter er nog geweest is allemaal erg veranderd.

Groetjes Ingrid S.
  • lvalva Gebruiker
    Mijn naam is Liesbeth en ik heb van 1967 t/m 71 in astmacentrum berg en bosch gezeten.
    Ben ook begonnen in de vleermuis en toen naar het haasje.
    Zat bij juffrouw Nel, Margreet, Mieke en juf Berry hoorde bij de staf en leuke meneer vd Meer natuurlijk.
    Ik ben heel benieuwd of ingrid S de ingrid is die bij mij in de groep zat, samen met Ellen en Evelien en Nellie?
    Zij had daar ook nog een broertje!
  • op 1244486846:

Hoi allemaal,

John, leuk om iets van je te horen, je zat bij mij in de groep. Ik herinner me je goed en heb denk ik ook nog wel foto's van je. En Wim Verboom ken ik natuurlijk ook. Tjonge, wat is dat lang geleden.
    Anna-maria en Monica ken ik natuurlijk ook, Monica was toen Mona-toetje. Ook super om wat van jullie te horen. En die foto heb ik ook nog steeds, genomen op de flat op de Kometenlaan/Planetenbaan.
    De foto is genomen in een stoel bij het raam en we hebben het dan over 1978. Daarna nog twee zonen gekregen, ééntje nog in Bilthoven, de ander is geboren in harderwijk en daar woon ik samen met Liesbeth nog steeds.
    Volgens mij moeten we met z'n allen contact houden en kijken of we na de vakantie nog eens op BB kunnen gaan kijken (of een reunie proberen te organiseren) . Geldt natuurlijk ook voor Wim, als ex-BB-er.
    Ik ga  nu zaterdag op vakantie dus even drie weken onbereikbaar. Zullen we afspreken na de zomer weer contact op te nemen om iets proberen af te spreken ?
    Groetjes, ook van Liesbeth,
    Albert

Hey Albert, ook ik werkte in Berg en Bosch en wel van 1972 tot 1974. De laatste maanden heb ik daar samen met jou en Henny Hage en Margreet Schroder gewerkt. Het was een fantastische tijd althans voor degene die daar werkten. Ik heb er hele goede herinneringen aan.
    Ik las dat jij nog kontakt hebt met de 2 Margreten. Leuk. Als er een reunie komt ben ik van de party. Ik heb nog steeds kontakt met Rik Maenen die naast ons werkte. Ik heb nog een leuk foto album van de Vlleermuis. Daar staan ook alle kinderen op. Ik zal eens zoeken naar de namen.
    Groetjes marianne
  • InkieInkie Gebruiker
    Hoi Liesbeth,

Ik ben inderdaad de Ingrid Sickman waarmee jij in de groep heb gezeten, mijn broer Marcel zat in een andere groep. Wij zaten met Evelien Cordes in de Vleermuis en met Nellie Koning en Ellen van Nieuwkerk in het Haasje. Wij lagen met zijn vieren op de kamer.Jij was er bij de sluiting toch ook met je zus? Jij woonde toen volgens mij in Ede. Jouw zus heeft daar (nadat wij weggingen) toch gewerkt is dat de Marianne Valkenburg die ook een reachtie heeft geplaatst?
    Wij hebben ook een juffrouw Liesbeth in de groep gehad, is dat misschien de Liesbeth de met Albert is getrouwd?

Groetjes Ingrid Sickman
  • lvalva Gebruiker
    Hee die Ingrid Sickman,

ja dat kon niet missen dat jij het was, jeetje wat leuk!
    Ja wij lagen met zn vieren op een kamer.Ik herinner me wel heel veel, ook jouw broer marcel die zat in een groep aan de overkant en daartussenin stonden die schommels(dat we altijd zo hoog gingen dat we bijna over de kop vlogen)en dat we in dat badkamertje altijd gingen hinkelen met doosjes wybertjes gevuld met zand.
    En ik weet ook nog dat jij in de Lutmastraat woonde.
    Ik woon inderdaad nog steeds in Ede en heb 3 kinderen.
    Ik weet eigenlijk niets meer van die sluiting of wj daar zijn geweest.Zijn we toen ook nog naar de Lage Vuursche geweest ofzo?
    Ja, mijn zus ging daar werken toen wij weg waren en heeft reactie geplaatst.
    En die juf Liesbeth zal wel van albert zijn  ja maar die kan ik mij niet herinneren.
    Ik zag laatst een beauty-programma op tv en zag gelijk dat dat in bilthoven was,dat zit nu in dat klooster waar wij altijd langs liepen naar school.( naar meneer Stouten en juffrouw Lok! en meneer Hertens, weet je nog?
    Ik ben er ook nog wel eens geweest later met mijn zus.Heb ook nog wel fotoos, maar niet heel veel.
    Nou effe genoeg,kan nog wel een uur doorgaan met herinneringen,
    hartelijke groet, Liesbeth
  • InkieInkie Gebruiker
    Hoi Liesbeth,

Wat leuk dat we zo weer wat van elkaar horen. Van dat hinkelen en schommelen weet ik ook nog. Als er ouderdag  was dan gingen we een toneelstukje  doen (de fabeltjeskrant was ik juf ooievaar) in het gebouw dat vlak bij de school stond. Ik heb ook nog wel wat foto's. We hebben ook nog een keer op de zolder geslapen met zijn vieren. Op hyves is er ook een site van het Astma Centrum zag ik de naam Rinus Reus ken jij die ook nog. We hadden ook een klein jongetje in de groep Mark die luste geen pindakaas. De vlokken waren ook altijd erg lekker )uit de bus eten in de keuken'.
    Ik woon in Amsterdam ben getrouwd en heb 1 kind. Ben bij  Ellen geweest toen zij 50 jaar werd,na 30 jaar elkaar niet gezien te hebben. Ik heb ook het tv programma gezien en zag meteen dat het berg en bosch was. Ik heb er een hele leuke tijd gehad.  Mijn broer zat met Peter Tames,Ben Mol,Kees Mandjes en Hans... in de groep. Er was ook een groepsleider de hete Boris Tjiptjap of zo iets.Bij juf Mieke zijn we nog in haar Flat geweest haar idool was volgens mij Ard Schenk weet jij dat ook nog.
    Ik ga nu stoppen want ik kan ook nog wel uren doorgaan.

Hartelijke groet Ingrid

• AlbertAlbert Gebruiker
    Hey Albert, ook ik werkte in Berg en Bosch en wel van 1972 tot 1974. De laatste maanden heb ik daar samen met jou en Henny Hage en Margreet Schroder gewerkt. Het was een fantastische tijd althans voor degene die daar werkten. Ik heb er hele goede herinneringen aan.
    Ik las dat jij nog kontakt hebt met de 2 Margreten. Leuk. Als er een reunie komt ben ik van de party. Ik heb nog steeds kontakt met Rik Maenen die naast ons werkte. Ik heb nog een leuk foto album van de Vlleermuis. Daar staan ook alle kinderen op. Ik zal eens zoeken naar de namen.
    Groetjes marianne

Hé die Marianne.
    Wat super-leuk om weer eens wat van jou te horen. Heb je nog steeds lang zwart haar    ? Ook ik heb nog wel wat foto's uit de periode van de Vleermuis (o.a. jouw afscheid)..
    Wat betreft de Margreten: Margreet Idink heb ik dus in december voor het eerst in zo'n 30 jaar weer gezien. Margreet Schröder is helaas vorig jaar overleden; zeer onverwachts en natuurlijk veel te jong.
    Zullen wij samen proberen om in ieder geval de Vleermuisjes weer eens bij elkaar te krijgen.
    Zo ja, dan moet je me maar even mailen: albertworrell@hotmail.com.
    Laten we ook anders maar eens wat herinneringen ophalen. Ben benieuwd wat jij weet en wat ik (nog) weet.
    Hoor van je.
  • lvalva Gebruiker
    hoi Ingrid,

weer even wat herinneringen tussendoor,

Ja, ik was Truus de Mier met dat optreden en we hebben ook wel eens een dansje gedaan buiten met van die mooie lange jurken op leuke muziek, heb ik nog fotoos van.
    Die Boris kan ik me ook nog herinneren, maar rinus reus niet echt.
    En bij jouw broer zat een meisje die zat daar voor haar hart, zij wzag altijd een beetje blauw en had koude handen.
    En die wandeltochten die we altijd moesten lopen, ik heb alle medailles nog! ik heb 2 jaar geleden de 4daagse gelopen, dus toch goed geweest,dat was ook wel leuk he, heb ik ook nog een foto van.
    We zijn nog een keer weggelopen weet je nog? Volgens mij met zn vieren, we waren al in Maartensdijk toen ze ons achterna kwamen.
    En zwemmen in Zeist, daar hadden ze zoon ijskoud natuurbad, heel mooi tussen de bomen.
    Ik moet weer even stoppen, tot de volgende keer,

Groetjes liesbeth

• op 1264106738:

Hey Albert ik heb je laatst een mailtje gestuurd, maar niets meer van je gehoord. Misschien heb ik een verkeerd mailadres gebruikt?
    Ik hoor van je.
    Groetjes Marianne

Groetjes marianne

Hé die Marianne.
    Wat super-leuk om weer eens wat van jou te horen. Heb je nog steeds lang zwart haar     ? Ook ik heb nog wel wat foto's uit de periode van de Vleermuis (o.a. jouw afscheid)..
    Wat betreft de Margreten: Margreet Idink heb ik dus in december voor het eerst in zo'n 30 jaar weer gezien. Margreet Schröder is helaas vorig jaar overleden; zeer onverwachts en natuurlijk veel te jong.
    Zullen wij samen proberen om in ieder geval de Vleermuisjes weer eens bij elkaar te krijgen.
    Laten we ook anders maar eens wat herinneringen ophalen. Ben benieuwd wat jij weet en wat ik (nog) weet.
    Hoor van je.
    op 1264106738:

Groetjes marianne

Hé die Marianne.
    Wat super-leuk om weer eens wat van jou te horen. Heb je nog steeds lang zwart haar    ? Ook ik heb nog wel wat foto's uit de periode van de Vleermuis (o.a. jouw afscheid)..
    Hoor van je.

• tuurtuur Gebruiker
    Mocht er een reunie komen dan kom ik zeker langs.
    De laatste keer dat ik in B&B was is zo'n 18 jaar geleden.
  • Marc.Marc. Gebruiker
    op 1239044566:

Hoi Wim, Ik heb ook wel weer eens zin om te gaan kijken. Woon op driekwartier rijden van Bilthoven. Kom (loop) daar nog geregeld. Zullen we eens wat afspreken ? En welke Wim ben je eigenlijk...misschien kennen we elkaar wel van B&B. Zijn er nog meer liefhebbers voor een sentimentele excursie ?

Hallo ex-piepers,

Laat ik mij ook maar even voorstellen, mijn naam is Marcel en ik verbleef van 1971 tot 1975 in B&B, o.a. in 't Haasje. Dat ik lees dat veel kinderen niet -meer- in aanmerking kwamen zeg veel over mijn persoontje. in feite had ik niets aan mijn longen, maar uit een uitgebreide allergietest (na afkeuring voor miltaire dienst in 1983) bleek dat ik voornamelijk een huisstofmijtallergie had, maar ook diverse bladschimmel( :?)allergieen. Wat had ik dan in godsnaam 4 jaar in een bosrijke omgeving te doen?

Log in of Registreer om te reageren.