Wanneer nou Ventolin geven?

27-11-2005 om 21:36 uur

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen donderdag gebruikt ons jongste zoontje van negen maanden tweemaal daags twee pufjes Flixotide 50 en zo nodig max. vier keer Ventolin 100.

Hij is vanaf september flink aan het rochelen. Heeft regelmatig pseudokroep aanvallen, oorontsteking, is altijd (al vanaf zijn geboorte) neusverkouden, en hoest zich 's nachts de longen uit zijn lijf. Zo erg dat hij niet meer in zijn bedje wilde liggen en alleen een beetje sliep als hij rechop bij ons op schoot zat. Zeer vermoeiend voor ons allemaal. Ondanks dat blijft ons mannetje gelukkig een vrolijk ventje.  :)
Omdat hij ook regelmatig (hoge) koorts had heeft de huisarts eerst antibiotica voorgeschreven, maar behalve dat zijn koorts en ooronsteking verdween, veranderde maar weinig. Vorige week kreeg hij dus de 'puffers' voorgeschreven. ZIjn longen klonken toen overigens aardig schoon, al piepte hij wel.
We vinden het nu erg lastig te beoordelen wanneer we de Ventolin moeten geven. Hij ademt meerdere keren per dag zeer snel; vooral als hij op de grond aan het spelen is. Dit kost hem veel inspanning, hij speelt dan lang op zijn buik en vanwege hypermobiliteit en lage spierspanning kost het hem nogal wat moeite om zijn hoofd omhoog te houden. Hij heeft het dan duidelijk benauwder dan wanneer hij in zijn wipstoeltje zit. Maar omdat hij (bijna) altijd vrolijk blijft weten we niet of we hem dan Ventolin moeten geven. We zien dus dat hij benauwder is door het snellere ademen, maar ook door meer te piepen en hoorbaar gaat inademen. Wanneer besluit je om die Ventolin te geven?

Overigens reutelt hij de afgelopen dagen weer stukken meer dan toen we vorige week bij de huisarts zaten. Je voelt het nu echt in zijn longen reutelen als je hem op schoot hebt zitten; zou dat kunnen komen doordat hij nu net begonnen is met de Flixotide?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Linda

Login of registreer om te reageren
27-11-2005 om 21:42 uur

Oh ja, nog even een toevoeging... Ik las ergens dat sommige kinderen die het benauwd hebben soms een 'masker' hebben. Ons ventje heeft dat heel vaak.
Dan kleuren zijn wangen knalrood (van die schrale 'boerenbuitenwangen' ;)), maar dan trekt hij rond zijn neus en mond in en in wit weg. Dit is voor ons dus niet echt een indicator omdat hij dit de halve dag en vooral nacht heeft.

Groet, Linda

Login of registreer om te reageren
28-11-2005 om 09:03 uur

Hey Linda!

Altijd lastig om te bepalen wanneer je ventolin moet geven, vooral bij zulke kleine kinderen. Ik geef Ventolin bij hoorbaar ademhalen, rochelen en hoestbuien, en vaak is het binnen 10 minuten een stuk beter.

Dat masker is vooral bekent bij Viento, die dat vrijwel altijd heeft. Noor Eliza heeft het minder, maar pruttelt toch ook behoorlijk.

Ik hoop dat Levi snel opknapt!

Liefs Martha

Login of registreer om te reageren
28-11-2005 om 12:13 uur

Hoihoi Martha,

Wij komen elkaar overal tegen! Hoezo forumverslaafden?!
Dank in ieder geval voor je antwoord. Ik vind het zo moeilijk. Joram heeft ook een tijdje Ventolin en Flixotide gebruikt, maar die pruttelde eigenlijk nooit. Het hielp ook geen klap trouwens, dus ws. kwam dat nachtelijk hoesten toch door reflux.
Levi is een heel ander verhaal. Zijn geschiedenis is je bekend.
Tot nu toe heb ik het twee keer in de nacht gegeven (gaaaap!), waarna hij inderdaad na een tijdje weer doorsliep. Dat is de afgelopen weken wel anders geweest. Maar als ik het ga geven bij hoorbaar ademen en pruttelen dan kan ik het wel standaard vier keer per dag geven. Hij houdt maar niet op. Zou dat ook kwaad kunnen? Is dat echt zo gemakkelijk; een kwestie van uitproberen?
Ben altijd wat voorzichtig met medicijnen, daarom vind ik het ws. ook zo lastig. Bang dat ik em teveel geef ofzo. Hij is nog zo klein... nou ja, klein (8,5 kilo alweer) dus meer zo jong.
Hoe gaat het met jullie en kleine Noor Eliza? Knapt zij zolangzamerhand een beetje op?

Liefs, Linda

Login of registreer om te reageren
28-11-2005 om 13:07 uur

Ik zou het inderdaad proberen om 4 keer per dag te geven en wellicht dat hij daar wel van opknapt. Dus een soort onderhoudsdosis. Het duurt altijd even voordat Flixotide zijn werk gaat doen en daarna is het ook goed mogelijk dat hij geen Ventolin standaard meer nosig heeft. Viento gebruikt wel standaard ventolin smorgens en savonds en in deze tijd zeer regelmatig extra (tot 8 keer per dag).

Ik begrijp helemaal wat je doormaakt hoor, het is ook echt ontzettend lastig omdat je maar op je gevoel moet afgaan. Ik heb vaak te lang gewacht met het geven van Ventolin, waardoor het voor Viento te laat was om op te knappen met opnames als gevolg.

Met Noor Eliza gaat het redelijk, heeft net haar 3de bronchitus achter de rug, dus is ook echt een luchtwegklantje, maar niet zo erg als Viento.

Liefs Martha

Login of registreer om te reageren
29-11-2005 om 09:32 uur

Hoi Linda,

Wat vervelend dat zo'n jong manneke dit al mee moet maken.
Hij kan natuurlijk niet aan geven als hij benauwd is en dat maakt het voor jou moeilijk om te bepalen of hij zijn medicijnen nodig heeft.
Ik zou als ik jou was de tip van Martha volgen. Wat wel verstandig is om eerst de ventolin te geven en 10 minuten later de flixotide. De ventolin zorgt er namelijk voor dat de longblaasjes open te komen staan en dat de flixotide beter zijn werk kan doen.
Ik hoop dat je er uit komt en heel veel sterkte ermee.

Groetjes Marlies

Login of registreer om te reageren
30-11-2005 om 21:49 uur

Hoi Martha en Marlies,

We zijn inderdaad iets minder voorzichtig geworden, maar geven de Ventolin niet vier keer per dag. We merken ook dat hij benauwder is als hij uit bed komt (door het lange liggen?) en geven het nu steeds tien minuten voor de Flixotide zodat die in ieder geval goed z'n werk kan doen. Hopelijk helpt dat en als het erger wordt geven we tussendoor ook.
Verder is ons ventje alwéér ziek. Hoge koorts, doorgebroken trommelvlies en je voelt z'n longen weer volzitten en reutelen als hij bij je opschoot zit. Gisterenavond heeft hij alles weer ondergespuugd bij een flinke hoestbui. Dit is gaat dus al sinds begin september zo. Bijna elke week heeft hij een paar koortsdagen waarbij hij ook zo ziek is. Zo sneu! Wordt er zo langzamerhand wel een beetje moedeloos van moet ik zeggen. Ook balen omdat hij de komende dagen niet bij ons is. WIj hebben een feest aan de andere kant van het land en zien het mede om zijn ziek zijn, het niet zitten om hem mee te nemen. Grrr....  heb ik zo'n hekel aan; het is voor alle partijen gewoon hartstikke vervelend om een ziek kind 'achter te laten'. Bah!

Martha, was Viento ook niet zo vaak ziek in zijn eerste jaren? Wanneer is dat weer een beetje beter gegaan?

Groetjes, Linda

Login of registreer om te reageren
30-11-2005 om 22:29 uur

Lieve Linda,

Ik durf het bijna niet te zeggen maar met Viento ging het pas beter tegen de tijd dat hij 2 jaar werd. Hij was inderdaad ook continue ziek. Op een gegeven moment heeft hij meer dan 2 maanden lang elke dag 40 graden koorts gehad, maar er was verder niets aan hem te merken, behalve dat hij ontzettend rooie wangen had. En altijd vrolijk. We zijn zelfs een keer uit het ziekenhuis weggestuurd want het kind was te vrolijk om ziek te zijn. 24 uur later moest hij bijna aan de beademing omdat zijn saturatie niet omhoog wou, maar vrolijk was hij! Zoiets hadden de artsen ook nog nooit meegemaakt.

Maar meid, ik snap helemaal wat je doormaakt en dat je er moedeloos van wordt! Als ik je verhaal zo lees krijg ik er zelfs kippevel van, zo herkenbaar dat het klinkt, maar je hebt er zo weinig aan en er is zo weinig wat je kunt doen, of wat artsen eraan kunnen doen. Viento had voor zijn eerste jaar meer dan 30 antiboticakuren gehad en 4 keer prednison, en 4 of 5 ziekenhuisopnames. Ik hoop echt dat dat jullie bespaard blijft, vooral ook voor Joram!Het ventje begint net weer bij te komen van dit zware jaar!

Ik kan niets anders dan je heel veel sterkte wensen, en als je van je af wilt schrijven, schreeuwen, huilen, je weet me te vinden he?!

Liefs Martha

Login of registreer om te reageren
05-12-2005 om 21:17 uur

Lieve Martha,

Even snel… sorry… ik heb eindelijk die oranje aerochamber voor Levi meegekregen. Ik heb je advies opgevolgd en ben naar een andere apotheek gegaan. Maar nu vind ik dat kapje zo klein en lees ik in de bijsluiter dat die oranje voor baby’s is tot ongeveer zes maanden.
Gebruikte jij daarna bij Viento toen ook al die gele met kindermasker? Want ik geloof niet dat dit wat wordt met dat kleine masker… Ik hoop dat ik em kan ruilen. Hij is nog niet uit het plastic geweest.
Het gaat hier trouwens barslecht. Met Levi gaat het niet goed. Hij is nog steeds ziek (koorts, doorgebroken oren, belachelijk veel hoesten met veel slijm en daarbij ook regelmatig overgeven en drinken doet hij sinds donderdag minimaal (zo’n 150 max. op een dag). Gelukkig is de diarree die hij ook had nu over.

GGGGRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Nou ja, je weet wat ik bedoel. Sorry, je bent wel de klos...

Hoe is het nu bij jullie  ;)

Liefs, Linda :W

Login of registreer om te reageren
05-12-2005 om 23:00 uur

Hallo,

Ik weet precies hoe je je voelt, mijn zoontje van drie
heeft ook al dik twee jaar last van astma. Eigenlijk
heeft hij al last vanaf de geboorte maar toen werd het nooit erkend.
Moeilijk wanneer je moet pompen, maar uit ervaring weet ik dat je het
op een gegeven moment aanvoelt wanneer je extra moet pompen.
Je leert je eigen kind kennen in z'n astma en z'n aanvallen. Dit heeft even tijd nodig maar het komt!
Ons zoontje is het eerste jaar tien keer opgenomen geweest, maar nu je het optijd aanvoelt
komen hebben we het tweede jaar kunnen beperken tot twee keer(tot nu toe!).
Heel veel suc6 met de kleine en het "uitproberen"met de pufs.

Login of registreer om te reageren
29-12-2005 om 16:51 uur

Hallo, Mijn zoontje van 10 maanden heeft het ook regelmatig 's nachts benauwd. Hij puft ventolyn 100 wanneer hij moeite heeft met uitademen. Verder heeft hij regelmatig een masker en heeft hij wallen onder zijn ogen. Zelf heb ik ook rode wangen (bij benauwdheid meestal nog duidelijker zichtbaar) en wallen (heb er mijn bril op uitgezocht, wallen vallen nu achter mijn montuur). Mijkn dochter is vanaf haar geboorte iedere maand ziek zolang de R in de maand is. Deze maand was eerst mijn dochjter een week ziek met sinterklaas. Daarna was mijn zoontje aan de beurd en bleek hij dus astma te hebben, daarna hadden we een week rust met de kinderen en had ik zelf een stootkuurtje pretnison nodig. Vervolgens kreeg ik netelroos. Overlappend was het weer de beurd voor mijn dochter om weer ziek te zijn. Met kerst was zij gelukkig weer beter, maar werd mijn zoontje ziek, mede door het roken in het restaurant.(Bleek geen rookvrij gedeelte i.v.m. kerst). 'S Nachts dus weer ventolyn.
Damian en vroeger ook Gwendolyn hebben hun bedje schuin staan (Stapel boeken oder het hoofdeind). Hierdoor kunnen ze evt. slijm kwijt. Wanneer de kinderen ziek zijn willen ze meestal niet eten. Fruithap en soep willen ze meestal wel want dat is lekker zacht voor hun keeltje. Zowel de kant en klare als mijn eigen gemaakte fruithap bevat veel vocht. Mischien hebben jullie iets aan deze tips.

Login of registreer om te reageren