lage luchtvochtigheid

07-01-2009 om 13:36 uur

beste mensen,

door de zeer lage luchtvochtigheid op dit moment door de vrieskou slaap ik nogal slecht en wordt ik regelmatig hyperventilerend wakker 's nachts. Zou een luchtbevochtiger in de kamer een oplossing zijn?

ik probeer al heel creatief met de verwarming en ventilatie de slaapkamer optimaal te houden maar krijg de indruk dat de droge lucht 33% een rol speelt.

met groet Arnout

Login of registreer om te reageren
07-01-2009 om 17:42 uur

Je hebt wel een hygrometer begrijp ik? Anders zou je misschien wel iets kunnen proberen en dan bijv. overdag beginnen? Dus dat je hetgeen wat je misschien een oplossing lijkt om de luchtvochtigheid te verhogen 's ochtends aanzet, en dan 's middags/'s avonds kijkt hoe 't dan is? Mocht het dan namelijk toch verkeerd te zijn gaan lopen en 't veel te vochtig is, kun je nog even je ramen en alles opengooien om alles 'op peil' te krijgen voordat je gaat slapen... Want hoge luchtvochtigheid is echt niet goed.

Login of registreer om te reageren
07-01-2009 om 18:59 uur

Een bakje water boven/onder/aan de verwarming wil ook weleens helpen. Met dit vriesweer stook je veel meer en warmer en dan wordt het ook droger. Door dat bakje water, wordt de lucht wat vochtiger.

Login of registreer om te reageren
08-01-2009 om 09:21 uur

Hallo Arnout,

Een luchtvochtigheidsgraad van 33% is inderdaad laag. De meeste mensen voelen zich goed bij een luchtvochtigheid van 40 tot 60 % en een temperatuur van 18-22 °C.

In de winter is te droge lucht door veel stoken soms een probleem. Tips om de luchtvochtigheid te verhogen: leg natte theedoeken over de verwarming, temperatuur 1 à 2 graden verlagen. Zorg voor voldoende ventilatie. Het gebruik van radiatorbakjes wordt afgeraden, omdat hierin schimmels kunnen ontstaan.

Met luchtbevochtigers is voorzichtigheid geboden, omdat door de toepassing van luchtbehandelingapparatuur juist problemen kunnen ontstaan: de in de apparaten aanwezige roosters of het water kunnen vervuild raken met bijvoorbeeld schimmels en bacteriën.                                                                                                                                Wil je toch dergelijke apparatuur aanschaffen, dan is het erg belangrijk het apparaat regelmatig en grondig schoon te maken, filters te vervangen en het water te verversen.

De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
12-01-2009 om 17:24 uur

Zijn er nog meer tips?

Bij mij is de luchtvochtigheid ver onder de 20%. De hygrometer kan het niet eens meer goed aangeven.
Ik heb op dit moment dekseltjes van pindakaas e.d. op de verwarming met water er in.
Ik zet nadat ik een kop thee heb genomen de hete stomende waterkoker midden in de kamer.
Ik ventileer goed naar mijn idee door constant op een kleine kier het raam open te hebben.

Maar niets werkt. 
Groet,
Joyce

Login of registreer om te reageren