onstekings vrij willen zijn!!!!

04-01-2009 om 18:25 uur

hoi,
Ik heb longenfyseem en ik ben 52 jaar. 2008 was voor mij een jaar van veel onstekingen aan de luchtwegen. Veel ziek zijn, 2 weken ziek opknappen en dan weer ziek, doodmoe word ik er van. Nu net 2009 weer een onsteking. Ik snap niet waar het vandaan komt. Ik eet gezond, sport 2 keer in de week. Fysiofitness onder begeleiding. Fiets iederedag. ( rij geen auto) Ga regelmatig op controle bij de longarts en Carapoli. gebruik mijn medicijnen. Het lijkt wel of ik er steeds vatbaarder voor wordt. Of het weer hier invloed op heeft weet ik niet.

Geen lucht hebben, benauwd zijn. De lucht uit je tenen moeten halen om enigsins een beetje vooruit te kunnen, geen energie en conditie meer hebben, gewicht verliezen hierdoor( krijg dan weer voor een paar maanden Respifor voeding om aan te komen)  en dan het hoesten dit breekt je helemaal. Overal krijg je pijn in je spieren, bovenrug en bij overmaat van ramp ook nog incontinent zijn, afschuwelijk.  Regelmatig wordt er bloed geprikt, allergie testen gedaan waar niks schrikbarends uit komt.

7 kuren met Amoxicilline heb ik op en nog niet beter.
Van mijn longarts kreeg ik de puffers Foradil en Alvesco voorgeschreven. Graag zou ik willen dat het dit jaar betergaat, hoe kan ik mijn weerstand opbouwen? misschien heeft voeding hier invloed op?  hoe krijg ik meer lucht?? misschien zijn er mensen die mij goede tips kunnen geven.

Dank je. 

Login of registreer om te reageren
05-01-2009 om 10:47 uur

Dag Beppie,

Wat vervelend dat je steeds zoveel klachten hebt. Hopelijk wordt het komende jaar een veel beter jaar.

Het is niet duidelijk uit je mail af te leiden of je allergisch bent en of je je leven lang al astmaklachten hebt gehad. COPD ontstaat in 80 % van de situaties door roken en 20% door (ernstig) astma. Vaak is het vermijden van contact met de dingen waar je allergisch voor bent het beste medicijn. Veel informatie over saneren is te vinden op onze site www.astmafonds.nl,  -> alles over astma -> prikkels vermijden (in linkerkolom).
Vooral de onderwerpen ‘huisstofmijt bestrijden’ en ‘bouwen en verbouwen’ zijn hierin belangrijke deelsites, waar je veel aan kunt hebben bij het saneren.

Van je longarts kreeg je de puffers Foradil en Alvesco voorgeschreven. Wacht even 2 tot 4 weken af wat deze medicijnen voor effect hebben en als het niet beter gaat maak dan weer een nieuwe afspraak.

Een gesprek met een van onze voorlichters kan ook zinvol zijn. Je kunt op werkdagen van 10 tot 14 uur bellen met de Astma Fonds Advieslijn: 0900 2272596 (€ 0,10 per minuut). Als je dit wilt, maken we eerst een afspraak en bellen je terug.
Sterkte en vriendelijke groet,

De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
06-01-2009 om 19:27 uur

hoi,
Hartelijk dank voor jullie antwoord.
Als ik terug kijk heb ik al heel mijn leven klachten met luchteweg problemen, alleen je bent dan jong en hebt dit allemaal niet zo in de gaten. bij mijn vader is ook COPD geconstateerd toen hij 50 was en bij zijn moeder ook weer. Het zit dus wel in de familie, een tante en nihtje hebben het ook.

In het verleden heb ik wel gerookt nu 10 jaar gelden.
Het zal wel niet veel uitmaken maar ik rookte ongeveer 7 sigaretten perdag.

Er is in het verleden veel onderzoek gedaan na allergische klachten hooikoorts enz., hier kwam niet veel uit, alleen ik ben overgevoelig voor prikels, parfum, paprikapoeder en allerlei geuren. ik krijg hier verschrikkelijke hoestaanvallen van. Al deze hoestaanvallen kosten mij veel energie en spierpijn.
mijn longinhoud ik ook maar 35%  en bij iederinspanning ben ik doodop.
Als ik onstekingsvrij ben dan gaat het allemaal wel en voel mij happy op mijn manier.

iS het een optie om prefentief antibiotica te slikken??? of kan ik prefentief iets doen om ontstekingsvrij te blijven.
ik hoor het graag.

Dank je groetjes Beppie

Login of registreer om te reageren
07-01-2009 om 10:00 uur

Hoi Beppie,

Er zijn artsen die inderdaad preventief antibiotica voorschrijven bij mensen die steeds ontstekingen hebben. Bespreek het dus gerust met de longarts. Misschien heeft hij of zij ook nog tips voor andere preventieve maatregelen. Wij vinden wel dat je al goed voor jezelf zorgt, je eet gezond, beweegt regelmatig en gebruikt je medicatie trouw.

De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren