Te vette zalf

30-11-2005 om 14:10 uur

Hallo,

nu het weer van dat droge, koude weer is ben ik bij mijn zoon van bijna drie (eczeem op benen, handen, nu ook weer in nek, ellebogen, oor en mondhoek) weer de vetste zalf gaan smeren die ik heb, vaseline/parafine. Maar het lijkt wel of het eczeem daar veel erger van wordt en ook op meer plekken op komt zetten.

Na twee dagen lekker maar met mate invetten was zijn droge schilferende eczeem veranderd in warm, rood en dik eczeem met heel veel jeuk. Vandaag heb ik hem niet ingesmeerd en het is weer kurkdroog, maar het krabben is alweer een stuk minder. Vetter dan cetamacrogolcreme ga ik dus voorlopig niet meer.

Ondanks het algemeen geldende advies: goed vethouden heb ik hier dus m.i. andere ervaringen mee. Ook het eczeem van onze baby wordt rustiger als het niet al te vaak wordt ingevet (cetamacrogolcreme). Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Regina

Login of registreer om te reageren
11-12-2005 om 21:56 uur

Hoi Regina,

Bij het dagelijks insmeren herken ik dat probleem. Zelf merk ik de beste resultaten bij 3 dagen wel en dan 2 dagen niet smeren, maar goed, dat zal een kwestie van uitproberen zijn en bij iedereen zal de reactie van de huid toch wel weer anders zijn. Hoe is het nu met de eczeem bij je zoontje :? 

Login of registreer om te reageren
14-12-2005 om 23:10 uur

Hi Mark,

hoewel hij weer wat meer plekken met eczeem heeft, gaat het redelijk. Helaas is zijn nek ook weer vol eczeem, en daar kan hij makkelijk bij met krabben :-\. Verder mag hij van mij alleen maar op zijn broek krabben :). Af en toe smeer ik hem in, meestal op verzoek, vaak met een bodylotion met dodezeezout, dat 'verzacht' de huid toch het meeste bij hem.

Gelukkig slaapt hij tegenwoordig (meestal) de hele nacht, de jeuk houdt hem niet meer wakker, dus het gaat wel beter dan pakweg een half jaar geleden.

Heb je zelf eczeem of gaat het om een kind die je 3 dagen wel/2 dagen niet invet?

Login of registreer om te reageren
17-12-2005 om 17:04 uur
Reactie op Regina

Hi Mark,

hoewel hij weer wat meer plekken met eczeem heeft, gaat het redelijk. Helaas is zijn nek ook weer vol eczeem, en daar kan hij makkelijk bij met krabben :-\. Verder mag hij van mij alleen maar op zijn broek krabben :). Af en toe smeer ik hem in, meestal op verzoek, vaak met een bodylotion met dodezeezout, dat 'verzacht' de huid toch het meeste bij hem.

Gelukkig slaapt hij tegenwoordig (meestal) de hele nacht, de jeuk houdt hem niet meer wakker, dus het gaat wel beter dan pakweg een half jaar geleden.

Hoi Regina,

Heeft je zoontje geen coater (anti-krabpakje) eigenlijk ?
Zielig dat hij veel last heeft van eczeem in zijn nek, daar is inderdaad zo weinig tegen te doen  :-\
Gelukkig slaapt hij wel goed, dat is wel lekker  ^O^

Login of registreer om te reageren
15-12-2005 om 11:36 uur

Herken het zalf op basis van vaseline sluit de huid vaak af en dan krijg je eigenlijk het omgekeerde effect. Herken het dus omdat mijn dochter door alle vette zalven dus juist veel meer jeuk en problemen kreeg. Zelf ben ik dus ook nog eens allergisch voor parabenen en conserveermiddelen die vaak gebruikt worden voor huidprodukten. Misschien is die allergie juist ontstaan door het vele smeren mijn leven lang van al die zalven.
Maar ik denk dat je moet overleggen met huidarts wat een alternatief kan zijn. Wij kregen dus een heleboel recepten mee van allerlei zalfjes en die konden we dan uitproberen welke geen jeuk veroorzaakte. Moet zeggen dat sinds mijn dochter bij haar nieuwe dermatoloog is het goed aangepakt word en het daardoor beter gaat met haar eczeem. Het is niet weg maar de zalven helpen eindelijk eens na jaren geklungel.

Login of registreer om te reageren
04-01-2006 om 23:28 uur

Hij slaapt al zijn hele leven in krabpakjes. Ik denk dat hij zonder coater niet eens kan slapen, hij vind het al erg als hij een reserve coater aankrijgt met kapotgebeten wantjes (alleen in tijden van minder eczeem dus). Voor ons geldt: lang leve de coater!

Login of registreer om te reageren