Foradil op de nebuhaler

08-11-2008 om 12:57 uur

Ik gebruik al een hele tijd Foradil en Alvesco op de nebuhaler. Voor beide had ik een tussenstukje (voor Foradil het tussenstukje wat ik ook voor de Ventolin gebruik en voor Alvesco het stukje wat ik ook voor de Qvar gebruikt heb). Nou kwam ik erachter dat de Foradil eigenlijk ook wel goed op de nebuhaler zonder tussenstukje past maar ik heb van veel mensen hier gehoord dat ze toch een tussenstukje gebruiken. Volgens mij is Foradil ook van de fabrikant van de nebuhaler en zou het dus direct moeten passen, toch? Kan het kwaad dit zonder tussenstukje te gebruiken of kan dat zonder problemen?

Login of registreer om te reageren
11-11-2008 om 12:00 uur

Beste Daantje,

Met dank aan fabrikant Novartis kunnen wij het volgende antwoord geven.
Met betrekking tot het middel Foradil zijn er geen speciale onderzoeken gedaan met voorzetkamers en dus kunnen wij hierover geen definitieve uitspraken doen.

Verwacht wordt dat Foradil past op de volgende voorzetkamers:
-Volumatic,
-Aerochamber,
-Fisionair,
-Metalen Nebuhaler, (uit de praktijk blijkt deze laatste redelijk te passen).

Conclusie: Het kan dus geen kwaad om het tussenstukje niet te gebruiken.

(De Nebuhaler is overigens van AstraZenica).

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-11-2008 om 13:18 uur

ik doe ook ff mee met een antwoord hier ook al ben ik niet van het astmafond ;)

Onze Louise gebruikt haar medicijnen ook via de Nebuhaler en heeft Foradil, Airomir en Qvar die allen zonder tussenstukje gebruikt worden. Onze apotheek wil dat we een tussenstukje gebruik maar onze longarts en astmaverpleegkundige willen dit niet. Ze moest toen nl. de Nebuhaler gaan gebruiken omdat die minder statisch zou zijn en als je dan zo'n tussenstukje gaat gebruiken heb je weer zo'n plastic stukje ertussen. De Foradil past eigenlijk het beste op de Nebuhaler, de Qvar en Airomir moet ik passend maken maar het gaat prima.

succes en sorry voor het 'bemoeien'

groetjes van Gerda (mv Louise 08-09-2002 en Falko 03-02-2006)

Login of registreer om te reageren
20-11-2008 om 20:32 uur

Geen probleem voor je reactie hoor Gerda, vind het juist ook fijn om reacties van mensen te horen die foradil en een nebuhaler gebruiken :)

Login of registreer om te reageren