Jeuk en krabben

14-08-2005 om 21:54 uur

Eczeem gaat helaas vaak gepaard met jeuk. Het is dan erg moeilijk om niet te krabben.
Hoe gaan jullie hiermee om ? Wat voor jeukstillende middelen gebruiken jullie en/of heeft
je kind bijvoorbeeld ook een anti-krabpak ?

Login of registreer om te reageren
14-08-2005 om 22:00 uur

Ik heb mijn ouders tot wanhoop gedreven met mijn gepeuter en geschurk -O-. En helaas komt wijsheid niet met de jaren, want ik ben nog steeds een onverbeterlijke pulker :@. Na een flinke wondroos infectie is het iets beter geworden, maar ik kan het nog steeds niet laten... Als ik echt moe van mijn eigen gekrab word wil ik mijn nagels nog weleens erg kort knippen, maar zelfs dat helpt niet afdoende -O-.

Login of registreer om te reageren
15-08-2005 om 19:57 uur

Ik moet toegeven dat ik (vooral) vroeger ook veel krabte.
Gelukkig heb ik de laatste tijd niet veel last meer van eczeem, hoewel ik wel mezelf
dagelijks moet insmeren. Ook blijf ik last houden van een erg droge huid :(
Jeuk is echt verschrikkelijk; voor kinderen lijkt mij een anti-krabpak wel een must eigenlijk.

Groet,
Mark

Login of registreer om te reageren
15-08-2005 om 22:17 uur

Vreselijk is dat om ja kind zich zo open te zien krabben. En nooit met t-shirts te zien lopen maar altijd truien met lange mouwen. Je doet er van alles aan. Probeert allerlei waspoeders uit. Noem maar iets op.  Mijn dochter heeft nu een vieze gele zalf en van die speciale pakken en daar knapt haar huid gelukkig goed van op. Alleen blijf ze aan die korstjes krabben en dat is zo jammer maar ja wat doe je eraan?

Login of registreer om te reageren
15-08-2005 om 23:48 uur

Ik heb de wet-rap behandeling gehad ! Dat is een soort mummieverband wat je in 2 lagen om bv. je arm doet. Onderste laag is nat en bovenste is droog. Om de 2 uur maak je de onderste laag opnieuw nat .. je huid hersteld hierdoor super vlug en je hebt GEEN jeuk omdat je huid koud blijft en het niet droog wordt!
Ik vond het een super therapie! gebruik het nu soms nog!

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 19:45 uur
Reactie op Zerosiz

Ik heb de wet-rap behandeling gehad ! Dat is een soort mummieverband wat je in 2 lagen om bv. je arm doet. Onderste laag is nat en bovenste is droog. Om de 2 uur maak je de onderste laag opnieuw nat .. je huid hersteld hierdoor super vlug en je hebt GEEN jeuk omdat je huid koud blijft en het niet droog wordt!
Ik vond het een super therapie! gebruik het nu soms nog!

Een geheel nieuw fenomeen voor mij :D
Klinkt wat mij betreft absoluut de moeite van het uitproberen waard :)

Login of registreer om te reageren
20-08-2005 om 17:36 uur
Reactie op Mark

Een geheel nieuw fenomeen voor mij  :D
Klinkt wat mij betreft absoluut de moeite van het uitproberen waard  :)

Let op! Wet-wrap is een zeer intensieve en ingrijpende behandeling. Voordat je het toepast moet je uitgebreid geïnstrueerd worden door de deramtoloog en een verpleegkundige. Bij toepassing van onjuiste zalven onder de wet-wrap, kun je veel schade aanrichten en helaas schrijven niet alle dermatologen de juiste zalven voor. Die hormoonzalven - want die gaan eronder - moeten sterk verdund worden, soms wel 1 op 10. Zie ook http://www.vmce.nl/default.aspx?artID=95. Don't try this at home!

Mvg,
Frank

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 12:20 uur

Bedankt voor je tip. Wij leggen wel a heel vaak natte washandjes op haar plekken om haar wat verlichting te geven. Maar zal de volgende keer deze methode eens uitproberen.
Zij heeft trouwens ook vaak van die dikke ogen als ze uit bed komt. Leggen we ook altijd een koel nat washandje op. Misschien heb je daar ook wel een tip voor.

Login of registreer om te reageren
30-08-2005 om 23:09 uur

Tja jeuk en krabben  :'(  Tot voor kort gebruikten wij fenstil voor onze dochter. Dat hielp weliets maar ze had nog steeds jeuk, dus probeerden we haar af te leiden, maar als ze echt jeuk heeft kun je dat wel vergeten.
Wat ook heel goed helpt tegen de jeuk is (lichte) teerzalf, het neemt de jeuk vrijwel meteen weg. Wat wij nu overigens in het ziekenhuis geleerd krijgen is dat we meteen moeten reageren als onze dochter jeuk heeft met smeren van zalf of creme. Bij de eertse jeukverschijnselen gewoon met vet, maar als ze door blijft krabben meteen lichte teer erop. Volgens de verpleegkundige daar moet onze dochter leren dat van smeren de jeuk weg gaat zodat ze er tzt om gaat vragen als ze jeuk heeft ipv krabben.
Het punt is nl dat op een huid waar veel gekrabt wordt eczeem makkelijk ontstaat en erger wordt.
Maar eerlijk is eerlijk, zo makkelijk als ik het hier opschrijf is het niet hoor.

Yvonne

Login of registreer om te reageren
31-08-2005 om 10:38 uur

Maar eerlijk is eerlijk, zo makkelijk als ik het hier opschrijf is het niet hoor.

Dat geloof ik je graag.  Ik heb bij mijn dochter soms ook het idee dat het krabben een soort gewoonte is geworden hoor. En al zeker als ze gespannen is dan krabt ze meer dan anders. En het is inderdaad dan beter dat je voorkomt dat het gaat jeuken en je kind al jong leert om niet te krabben. Maar mijn dochter heeft pas sinds dit jaar last van eczeem. Had eerder weinig tot nooit klachten maar zat er ineens helemaal onder.

Login of registreer om te reageren
31-08-2005 om 21:59 uur

Nou Kaatje, ik denk dat het geen doen is om een kind niet te laten krabben. (heb zelf maar eens jeuk toch) Maar wat de bedoeling is dat onze dochter gaat leren is dat ALS ze jeuk heeft wij (en later zij zelf) dat weg kan smeren door meteen op de jeuk te reageren met een gepaste zalf. En ja wat is een gepaste zalf, in ons geval zal dat soms cmg zijn en soms (lichte) teer. Misschien is het het proberen waard bij jou dochter?
Waar reageert ze goed op als ze jeuk heeft en dat kun je dan gebruiken om haar te helpen als ze jeuk heeft. Hoe oud is ze eigenlijk? Misschien denk ik ook wel heel makkelijk, onze dochter is nu nog zo klein dat wij reageren als ze jeuk heeft dus of ze echt ooit zal leren dat het zo is "jeuk+smeren= jeuk weg" weet ik niet.

Login of registreer om te reageren