Relatie tbc en astma

17-11-2005 om 11:24 uur

Hallo, bij mij is anderhalf jaar geleden astmatische bronchitus en hyperventilatie gediagnostiseerd. Ongeveer 10 jaar geleden heb ik gesloten TBC gehad, nu is mijn vraag of er een link bestaat tussen TBC en het krijgen van astma.
Mijn longarts kon hier geen antwoord op geven, maar is last pas een stukje van iemand die hetzelfde had meegemaakt en ook daar wist de arts niet of er een verband tussen deze twee bestond.

Zijn er meer mensen die TBC hebben gehad en nu astma hebben, of zijn er mensen die weten of er een verband tussen deze twee ziekten bestaat? Ik zou dat graag willen weten, want misschien heeft dit invloed op de behandeling van de astma.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-11-2005 om 14:31 uur

Ik ken geen relatie tussen TBC en astma. De oorzaken en type ontsteking van deze 2 ziekten zijn ook zeer verschilend. Wel is het zo dat ontstekingen in het algemeen kunnen leiden tot meer klachten van astma (vergelijkbaar met de effecten van bronchitis en longontsteking). Zo kan tbc dus wel meer astmaklachten geven, maar je KRIJGT er geen astma van. Ook kun je geen tbc van astma krijgen.

Vergeet verder niet:
1.  dat 10-15% van de mensen astma heeft, waardoor het dus vaker kan voorkomen dat iemand met tbc ook astma heeft.
2.  Bij een ernstige vorm van tbc kunnen de longen zodanig beschadigen dat dat ook leidt tot kortademigheid. Dat is geen astma, maar als je al astma had kunnen zo de klachten ook toenemen.

groet,

Frans

Login of registreer om te reageren