Betere oplossing voor inpanningsastma

29-09-2008 om 13:55 uur

Hallo,

Ik ben een man van 31 jaar en hou erg van sporten. Ik doe dan ook veel aan fiets wedstrijden (race, MTB en veldrij), hardlopen en triathlon. Allemaal sporten met een langdurige intensieve inspanning. Nu is het probleem dat ik erg last van inspanningsastma heb en dit mij erg belemmerd in het sporten en dan vooral bij wedstrijden waar je toch een goede plek probeert te halen.

Dit is wat ik er aan doe om het te ontlopen, echter zonder succes :(
- Neem elke ochtend 1 x Seretide (paarse Discus) in (ook voor de dagelijkse astma natuurlijk)
- Verder neem ik op het advies van de dokter voor de wedstrijd een pufje Bricanyl. Als ik twee pufjes neem is het te veel want dan wordt ik echt ongelooflijk onrustig van met trillerige handen en een hyper gevoel.
- Goede warming-up met uitlokkende astma sprintjes e.d.
- Probeer door de neus te ademen, maar geeft mij tijdens inspanning te weinig toevoer van lucht.

Nu weet ik dat, zeker met veldrijden wat altijd in de winter periode is, dit niet de meest optimale sporten zijn voor inspanningsastma maar ik wil dit gewoon kunnen, het is voor mij een belangrijk deel van mijn dagelijks leven (wel hobby hoor)

Wat kan ik er aan doen om het nog beter voor te bereiden? Andere medicijnen? Andere techniek? Ik weet het niet meer en wordt er een beetje moedeloos van en baal er dan ook echt van. Zeker aangezien ik weet dat het niet aan mijn conditie ligt.

J

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 14:20 uur

Hoi J,
Vervelend dat je hobby zo wordt beïnvloed door de astma. Het enige wat ik je nog zou kunnen aanraden is misschien een zoutoplossing (kun je zelf maken) om zo je neus iig misschien wat vrijer te houden.
Succes en ik hoop dat je snel een oplossing vindt!

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 14:40 uur

En dan met die zoutoplossing stomen? Hoe vaak en net voor de wedstrijd?

In ieder geval al (en nog) bedankt voor je reactie.

J

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 14:47 uur
Reactie op jbru

En dan met die zoutoplossing stomen? Hoe vaak en net voor de wedstrijd?

In ieder geval al (en nog) bedankt voor je reactie.

J

Stomen kan natuurlijk ook, maar dat bedoelde ik niet.
De zoutoplossing in bv een oude otrivinspray doet. Het doel is om je neus dan vrijer te houden, je zou dat dan gedurende bv twee weken een paar keer per dag kunnen doen om te proberen of dit wat uithaalt en ook voor een wedstrijd, is denk ik een kwestie van proberen of het al dan niet werkt voor jou.

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 21:33 uur

Ga ik zeker proberen. Maar weet iemand ook nog een medicijn dat beter werkt dan wat ik nu heb? En hoe doen anderen het die ook last van inspanningsastma hebben (of hadden) ? Waar hadden jullie het meeste baat bij?

J

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 22:10 uur
Reactie op jbru

Ga ik zeker proberen. Maar weet iemand ook nog een medicijn dat beter werkt dan wat ik nu heb? En hoe doen anderen het die ook last van inspanningsastma hebben (of hadden) ? Waar hadden jullie het meeste baat bij?

J

Heb je al eens iets anders geprobeerd dan bricanyl bijv. ventolin misschien reageer je daar beter op.
Je zou ook nog kunnen overleggen of het zin heeft de seretide te verdubbelen naar 2x per dag 2.
Succes.

Login of registreer om te reageren
01-10-2008 om 22:01 uur

Singulair schijnt ook te helpen tegen inspanningsastma. Misschien kun je dat overleggen met je arts?

Login of registreer om te reageren
02-10-2008 om 16:17 uur

Dag JBRU,
De voorbereidingen die je doet voor je gaat sporten doe je heel goed. Je gebruikt echter alleen ’s morgens Seretide. Het basisadvies voor onderhoudsmedicatie is 2x per 24 uur, dus wellicht kan het je helpen als je Seretide zowel ’s morgens als ‘s avonds gaat gebruiken.

De omgeving waarin je sport speelt een rol. Buiten bewegen is heel goed, maar mogelijk word je buiten eerder benauwd dan binnen doordat je koude -of vochtige lucht inademt.
Je probeert door je neus te ademen, maar dit geeft je tijdens inspanning te weinig toevoer van lucht. Kan een dunne (zak)doek voor je mond dit opvangen?

Ons advies is bij lichte klachten niet al te fanatiek te sporten. Bij benauwdheid tijdens de warming-up kun je een keer een extra inhalatie luchtwegverwijder gebruiken. Helpt dit niet dan kun je voor dat moment beter ophouden.
Wanneer je benauwd wordt door mist of smog in de lucht, dan kan je beter stoppen met trainen. De luchtwegen raken dan eerder geïrriteerd.

Misschien kun je eens een afspraak maken met een sportarts. Wellicht heeft hij/zij nog een aantal tips voor je, want met astma kun je soms aan topsport doen. Voorbeelden van Nederlandse sporters met astma zijn b.v.: Jan van Velzen (wielrennen),
Daphny van den Brand (veldrijden),
Elly van Hulst (lange afstandloopster),
Max van Heeswijk (wielrennen).

Veel succes.
Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren