Na blaastest toch provocatietest?

21-09-2008 om 23:00 uur

Afgelopen vrijdag ben ik met mijn klachten naar de huisarts geweest. Sinds vorig jaar november gebruik ik seretide. Ik begon met 1 keer per dag en dat deed ik 's avonds, omdat ik het 's nachts vaak benauwd heb en vreselijk moet hoesten. Daarna kon ik weer een paar weken zonder en moest ik weer beginnen. Nu zit ik op twee keer op een dag, omdat ik het met een keer niet meer red. Toen de huisarts seretide voorschreef zei hij erbij dat hij niet dacht dat ik astma had, maar dat ik het maar eens moest proberen. Nu wil hij dat ik een blaastest ga doen. Een keer zonder en een keer met medicatie. Verder heb ik ook klachten waarbij ik op sommig voedsel reageer. Ik heb dan het gevoel of er iemand een zak puin in mijn luchtwegen leeg gooit. Mijn huisarts denkt dat als ik geen astma heb ik overgevoelige luchtwegen heb. Daarom laat hij me ook op voedselallergieen testen. Voor overgevoelige luchtwegen had hij ook wel medicatie gaf hij aan. Ik vraag mij echter af of ik na die blaastest dan geen provocatietest moet doen. Ik gebruik nu al bijna een jaar medicatie voor iets waarvan we niet weten of ik het heb. Dan is een provocatietest toch zeker wel zinvol om na te gaan of het dan inderdaad overgevoelige luchtwegen zijn? Of heeft een huisarts zo'n test niet nodig om die diagnose te stellen?

Login of registreer om te reageren
21-09-2008 om 23:28 uur

Hoi Pooh, de provocatietest is later om te kijken waar je gevoelig voor bent of evt. allergisch. Hij zal waarschijnlijk eerst kijken hoe je longfunctie test uitpakt en daarna een provocatietest aanvragen. Het kan ook zijn dat hij deze niet nodig vind. Ook de hoogte van je longfuntietest kan bepalen of die test wel kan. Mijn longfunctie gaf aan een longfunctie van 35%, voor een provocatietest moet je minimaal een longfunctie van 50% hebben. Wacht rustig af, doe de blaastest en luister goed naar je LA, zodat als je evt. vragen hebt deze hier of aan hem kan stellen. Heel veel sterkte met je blaastest  ^O^

Login of registreer om te reageren
23-09-2008 om 12:03 uur

Dag Pooh,

Een onderhoudsbehandeling bij astma bestaat uit 2x daags de medicijnen inhaleren, dus maak je geen zorgen over het onvoldoende baat hebben bij 1x per dag Seretide. Het is niet duidelijk  of je al een allergietest hebt gehad. Vaak is dit de eerste stap die wordt gezet.

Wacht eerst even de voedselallergietest en de longfunctietest af. Afhankelijk van deze resultaten kan de arts de volgende stappen zetten. En dus ook eventueel de histamineprovocatietest.
Zowel voor mensen met overgevoelige luchtwegen (voor luchtjes, temperatuurwisselingen etc.) als voor mensen met een allergie voor b.v. dieren en huisstofmijt geldt globaal eenzelfde behandeling. Naast de medicijnen is vooral het vermijden van de dingen waar je op reageert heel belangrijk.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren