Is de oplossing voor koemelkallergie in zicht ?

10-11-2005 om 21:26 uur

Kunnen probiotica koemelkallergie verminderen?

Onderzoekers van Erasmus MC - Sophia zoeken naar een antwoord op deze vraag, door bij zuigelingen niet-ziekmakende bacteriën toe te voegen aan de voeding. De voorlopige resultaten wijzen uit, dat de allergie door middel van probiotica na een half jaar verdwenen kan zijn.
Koemelkallergie komt veel voor en kan allerlei klachten geven. Niet alleen direct, maar ook later. Koemelkallergie kan zich op verschillende manieren presenteren. Buikklachten, huidklachten en luchtwegklachten, maar ook een slechte groei kunnen uitingen van koemelkallergie zijn. Kinderen met een koemelkallergie kunnen in veel gevallen na enkele jaren koemelk weer verdragen. Meerdere studies hebben echter aangetoond dat kinderen met een koemelkallergie vaker astma en andere vormen van allergie ontwikkelen, soms zelfs jaren nadat de koemelkallergie is verdwenen.
Allergische aandoeningen zijn de laatste 25 jaar sterk toegenomen in de Westerse wereld. Dit wordt in verband gebracht met de toegenomen hygiëne, waardoor er minder contact is met micro-organismen (bacteriën en virussen). Het afweersysteem van jonge kinderen heeft dit contact waarschijnlijk nodig om te leren wat goed is en wat ziekmakers zijn. Bij gebrek aan stimulatie door deze micro-organismen leert het afweersysteem minder goed en kan daardoor allergisch reageren op bijvoorbeeld koemelk.
Niet-ziekmakende bacteriën zijn van belang bij het leerproces van het afweersysteem en hebben mogelijk invloed op de ontwikkeling van allergische aandoeningen. Deze "goede" bacteriën zijn toe te voegen aan de voeding van zuigelingen om daarmee het afweersysteem te stimuleren. Deze bacteriën komen normaal ook voor in de darm; ze worden probiotica genoemd.
Kinderen uit de hele regio Zuid-West Nederland tot de leeftijd van 6 maanden met een mogelijke koemelkallergie kunnen voor dit onderzoek aangemeld worden. Alle consulatiebureaus en kinderafdelingen van ziekenhuizen zijn van dit onderzoek op de hoogte.

bron: http://www.babyallergie.nl/Nieuws.htm

Als ik dit zo lees is het bijna te mooi om waar te zijn.  Mijn meiden hebben dit allebei in hevige mate, en ze hebben ons weinig kans gegeven dat daar ooit overheen gegroeid wordt.  Het zal voor onze kinderen wel te laat zijn, maar als dit waar is...........

Login of registreer om te reageren
12-11-2005 om 22:25 uur

Peter, google maar eens op "panda-onderzoek" en je zult nog meer info tegen komen.

Ik volg dit onderzoek ook "op de  voet" heb zelfs overwogen om zelf mee te gaan doen, maar uiteindelijk toch besloten om niet mee te doen. Omdat ik van mening ben dat je babies met een verhoogde kans op allergie de eerste 6 maanden beter niks anders dan moedermelk moet geven. En dan had ik die probotica nog wel willen geven aan mijn kind, maar als je in de controle groep te recht komt geef je dus iets anders. (geen idee wat, maar in mijn ogen niet geschikt voor babies).

Login of registreer om te reageren
13-11-2005 om 11:53 uur

Even een klein stukje geknipt uit de tekst....

Deze "goede" bacteriën zijn toe te voegen aan de voeding van zuigelingen om daarmee het afweersysteem te stimuleren.

Als je iets toevoegt aan de voeding van een zuigeling, zal dat (lijkt mij) inderdaad om poedermelk gaan, terwijl (zoals Bumbaloe ook al zegt) borstvoeding nog altijd de voorkeur geniet. Je hoort altijd dat je vooral (zolang mogelijk) borstvoeding moet proberen te geven om allerlei klachten te voorkomen. Ik zie dat in dit geval niet zo makkelijk gecombineerd worden...

Login of registreer om te reageren
18-11-2005 om 10:30 uur

Soms kun je niet langer borstvoeding geven en is het erg fijn dat er goede vervangers zijn. Ik ben van mening dat de flesvoeding van nu bijna net zo goed is als borstvoeding. Alleen inderdaad die natuurlijk weerstand kunnen ze er niet mee opbouwen.

Noor Eliza heeft ook koemelkallergie en gebruikt daarvoor ook speciale voeding. Ze "doet"het er geweldig op, ondanks haar luchtwegprobleempjes, maar wie zegt dat ze dat niet gehad zou hebben als ik borstvoeding had gegeven? Viento heeft 16 weken afgekolvde BV gekregen en heeft ook behoorlijk last van zijn astma...

Martha

Login of registreer om te reageren
18-11-2005 om 12:16 uur
Reactie op Teigetje

Soms kun je niet langer borstvoeding geven en is het erg fijn dat er goede vervangers zijn. Ik ben van mening dat de flesvoeding van nu bijna net zo goed is als borstvoeding. Alleen inderdaad die natuurlijk weerstand kunnen ze er niet mee opbouwen.

Noor Eliza heeft ook koemelkallergie en gebruikt daarvoor ook speciale voeding. Ze "doet"het er geweldig op, ondanks haar luchtwegprobleempjes, maar wie zegt dat ze dat niet gehad zou hebben als ik borstvoeding had gegeven? Viento heeft 16 weken afgekolvde BV gekregen en heeft ook behoorlijk last van zijn astma...

Martha

Natuurlijk is het fijn dat er goeie vervangers zijn... Ik heb mijn oudste en de jongste allebei ruim een half jaar borstvoeding gegeven, en dat vond ik echt het makkelijkste wat bestaat, altijd in de buurt, altijd op de juiste temperatuur, en je hoeft niets extra's mee te slepen.
Storm heeft maar heel kort gekregen omdat hij na 3 weken opgenomen werd en het ziekenhuis me niet echt begeleid heeft wat betreft het blijven geven van de borstvoeding -O-, en Kyran reageerde heel heftig op allerlei dingen die ik at en dronk (o.a. melk, en dat is inmiddels zijn favo drank :+).
De keus om al dan niet borstvoeding te geven is voor iedereen anders, maar bij mij woog de extra weerstand wel degelijk mee :Y.

Login of registreer om te reageren
18-11-2005 om 18:06 uur
Reactie op Teigetje

Soms kun je niet langer borstvoeding geven en is het erg fijn dat er goede vervangers zijn. Ik ben van mening dat de flesvoeding van nu bijna net zo goed is als borstvoeding. Alleen inderdaad die natuurlijk weerstand kunnen ze er niet mee opbouwen.

Noor Eliza heeft ook koemelkallergie en gebruikt daarvoor ook speciale voeding. Ze "doet"het er geweldig op, ondanks haar luchtwegprobleempjes, maar wie zegt dat ze dat niet gehad zou hebben als ik borstvoeding had gegeven? Viento heeft 16 weken afgekolvde BV gekregen en heeft ook behoorlijk last van zijn astma...

Martha

Tja Martha, dat vind ik altijd het moeilijke, het krijgen van bv geef geen garanties he. Ik bedoel, Bente heet 8 maaden afgekolfde bv gehad en heeft ernstig eczeem. Marte heeft met dezelfde aanleg voor allergieen/eczeem (nog) nergens last van en krijgt ook mijn melk (maar zij drinkt wel echt aan de borst).
mbt Bente roep ik altijd maar "wie weet hoe ernstig het geweest was als ze geen mamamelk had gehad".
Maar ik hou op over het onderwerp bv want dat roept zo snel heftige discussie op, (zo ben ik bijv van mening dat kunstvoeding bij lange na niet zo goed is als bv, wat niet weg neemt dat het fijn is dat het bestaat.)
Liefs
Yvonne

Login of registreer om te reageren
18-11-2005 om 18:16 uur
Reactie op Bumbaloe

Reactie op Teigetje
Soms kun je niet langer borstvoeding geven en is het erg fijn dat er goede vervangers zijn. Ik ben van mening dat de flesvoeding van nu bijna net zo goed is als borstvoeding. Alleen inderdaad die natuurlijk weerstand kunnen ze er niet mee opbouwen.

Noor Eliza heeft ook koemelkallergie en gebruikt daarvoor ook speciale voeding. Ze "doet"het er geweldig op, ondanks haar luchtwegprobleempjes, maar wie zegt dat ze dat niet gehad zou hebben als ik borstvoeding had gegeven? Viento heeft 16 weken afgekolvde BV gekregen en heeft ook behoorlijk last van zijn astma...

Martha

Tja Martha, dat vind ik altijd het moeilijke, het krijgen van bv geef geen garanties he. Ik bedoel, Bente heet 8 maaden afgekolfde bv gehad en heeft ernstig eczeem. Marte heeft met dezelfde aanleg voor allergieen/eczeem (nog) nergens last van en krijgt ook mijn melk (maar zij drinkt wel echt aan de borst).
mbt Bente roep ik altijd maar "wie weet hoe ernstig het geweest was als ze geen mamamelk had gehad".
Maar ik hou op over het onderwerp bv want dat roept zo snel heftige discussie op, (zo ben ik bijv van mening dat kunstvoeding bij lange na niet zo goed is als bv, wat niet weg neemt dat het fijn is dat het bestaat.)
Liefs
Yvonne

Zolang je de mening van een ander respecteert en het fatsoenlijk houdt (en daar twijfel ik niet aan), is een heftige discussie geen enkel probleem hoor :). Er zullen over heel veel dingen verschillen in opvattigen zijn, dat wil niet zeggen dat er dan maar niet over gesproken moet worden.... Ondanks het feit dat ik het soms niet met iemand eens ben, wil dat niet zeggen dat ik niet in zijn/haar mening/standpunt geïnteresseert ben.

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 08:17 uur

tip:

waarom geen geitenmelk?! werkt op mijn 25jarige leeftijd perfect! en heeft heilzame werking op de huid

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 13:24 uur

Geiten melk bij een koemelkallergie wordt afgeraden omdat de eiwitten zeer sterk lijken op de eiwitten in koemelk. Ik dek zelf afhankelijk van hoe erg de allergie is en hoe oud het kind is zou jet het kunnen proberen.
Maar een kind jonger dan 1 jaar met koemelkallergie is beteraf met speciale voeding dan met geitenmelk. (niet in de laatste plaats ivm de voedings stoffen en het aangepas eiwit gehalte)

Groet
Yvonne

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 14:45 uur
Reactie op Yvon

Geiten melk bij een koemelkallergie wordt afgeraden omdat de eiwitten zeer sterk lijken op de eiwitten in koemelk. Ik dek zelf afhankelijk van hoe erg de allergie is en hoe oud het kind is zou jet het kunnen proberen.
Maar een kind jonger dan 1 jaar met koemelkallergie is beteraf met speciale voeding dan met geitenmelk. (niet in de laatste plaats ivm de voedings stoffen en het aangepas eiwit gehalte)

Groet
Yvonne

dat is ons dus ook heel duidelijk gemaakt.  Vanuit mijn opleiding wist ik dat eigenlijk al.  De eiwitten en melksuikers lijken heel sterk op elkaar, en in de mate van allergie bij onze kinderen werd geitemelk zeer sterk afgeraden.

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 15:44 uur

jammer, want ik had vroeger altijd zeer veel eczeem en maag problemen, en nu ik op geiten melk producten ben over gestapt merk ik zeer veel verbetering!

jammer dat paarden melk zo duur is..

Login of registreer om te reageren