buteyko

11-06-2008 om 22:20 uur Gesloten

Kan iemand mij vertellen over ervaringen met buteyko?
Ik heb astma, maar vooral last van gevolgen van allergieen voor o.a. voedsel (zeer veel), sommige dieren, boom- en graspollen. Vaak ziek door verminderde weerstand, veel jeuk en vaak moe. Zou buteyko mij kunnen helpen?
Het wordt niet vergoed volgens mij. Wat zijn andere therapieen die zouden kunnen werken, en dan bedoel ik geen alternatieve therapieen die gericht zijn op oosterse filosofieen, energiebanen, religies, etc, want daar wil ik mijn energie zeker niet in steken.
Zou een andere ademhalingstherapie net zo gunstig uit kunnen werken als buteyko en zo ja, wat bestaat er dan?
Ik hoop dat iemand hier antwoorden op heeft.

Met vriendelijke groet,
Anita de Pita

De reacties zijn gesloten.
18-06-2008 om 11:38 uur

Beste Anita,

Allereerst lijkt het handig om je vraag ook op het algemene forum te stellen, want je vraagt ervaringen en tips van anderen over Buteyko en e.v. andere therapieën.

Over Buteyko kunnen wij vanuit de Advieslijn je alleen algemeen iets melden.

Bij deze methode streeft men ernaar astmaklachten middels een speciale ademhalingstechniek tot een minimum te beperken, waarbij volgens de Buteyko-therapeuten het medicijngebruik sterk kan worden gereduceerd. Volgens deze therapeuten ademen mensen met astma te snel en te vaak, waardoor de luchtwegen zich afsluiten. Door anders te ademen zouden de klachten verminderen. Enkele kenmerken van deze therapie zijn: minder snel ademen; de adem langzaam in zijn geheel uitademen, daarna enige tijd niet inademen en door de neus ademen. Deze methode valt onder de alternatieve behandelingen.

Er is helaas nauwelijks wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de methode op langere termijn gedaan. De blijvende werkzaamheid is tot dusver niet aangetoond. Dit betekent dat de longfunctie van mensen met astma die de methode hebben gevolgd niet altijd verbeterd is ten opzichte van die van mensen die hem niet hebben gevolgd.

Dit laat onverlet dat men zich beter kan voelen door het volgen van de Buteyko-methode, en dat soms minder medicijnen kunnen worden gebruikt. Het is immers bekend dat ademoefeningen een goede uitwerking kunnen hebben. Ook bij longrevalidatieprogramma's wordt aandacht besteed aan training van de ademhalingsspieren.

Met vriendelijke groet,
team Advieslijn