COPD en Diabetis medicijnen

01-11-2005 om 08:12 uur

COPD en diabetis....

Zijn er diabetis medicijnen zijn die "het niet zo lekker doen" met ceretide en ventolin.

ik gebruik n.l. voor de diabetis Metformine sinds kort en dus de ceretide en ventolin. maar ik vind tot op heden nog niet dat het goed gaat, ik krijg mijn longen en luchtwegen niet zo stabiel,ik ben al van de disk naar de wat ik noem "toeter" gegaan. jullie noemen dit geloof ik voorkamer. maar vaak moet ik tijdens het inhaleren al hoesten..

wie kan mij hier iets over vertellen?

christina

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-11-2005 om 14:34 uur

Bij diabetes moet je oppassen voor sommige medicijnen. Met name prednison tabletten kunnen de bloedsuikers verhogen, waardoor je soms meer diabetes medicijnen moet nemen.

Dat geldt niet voor Seretide en andere inhalatiemedicijnen. Die kun je rustig met diabetesmedicijnen combineren. Wel kan het zo zijn dat een longontsteking of bronchitis tijdelijk de suiker wat ontregelt.

Het lijkt erop dat je astma nog niet helemaal goed is ingesteld. Misschien heb je een infectie (verkoudheid, grieperig)? Of gebruik je de puffs nog niet goed? Ook kan het zijn dat klachten van je neus deze hoestklachten geven. Bespreek dat anders eerdt met je arts.

Groet

Frans Krouwels

Login of registreer om te reageren
05-11-2005 om 13:17 uur

Dank je wel Frans, ik neem het op met mijn longverpleegkundige.

Christina

Login of registreer om te reageren