Astma! en nu?

31-10-2005 om 18:53 uur

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en weet sinds vanmiddag dat ik zo goed als zeker astma heb,en zit vol met vragen.
Ik hoest al bijna 3 weken en dan vooral 's nachts en heb het benauwd en word kortademig, althans ik moet heel diep happen om weer adem te krijgen.

Dus ik naar de huisarts,(heb altijd veel gehoest maar dit slaat alles, maar al jaren geen klachten,heb op mijn 15e pleuritis gehad( borstvliesontdteking) en daar heb ik van over gehouden dat als ik ziek word of verkouden ben dat ik dan al snel ga hoesten)

Ik kreeg gezien mijn klachten Pulmicort voorgeschreven, en ik moest een week later terugkomen en een longfunctietest komen doen op de praktijk, ik wist al dat Pulmicort niet direkt zou werken maar ik kreeg het alleen maar benauwder,dus ik van vorige week die test gedaan en ik moest er Oxis bij gaan gebruiken,dan zou het wel beter gaan, nou niet dus het zou 12 uur moeten werken maar het hielp bij mij maar een half uur en dan was het over,ik vandaag dus terug want inmiddels ben ik bijna 2 weken verder en van de pulmicort merkte ik ook nog niets.

We hebben het besproken, ook de longfunctie test en dat neigt toch naar astma, maar als ze mij beluisteren horen ze niet piepen, kan dat??
ook reageer ik heel erg (met een hoestbui tot overgevens toe en kortademigheid) op kaarsenwalm,deodorant,hooi enz...

Nu heb ik andere medicijnen gekregen en wel: Flixotide,Serevent en als ik bv ga sporten, of een eind fietsen kan ik evt nog Ventolin gebruiken.

Pfff heel wat dus ,nu ja als het maar helpt want een nachtje lekker slapen daar verlang ik inmiddels wel weer naar,we hebben 3  jonge kinderen en ik werk ook nog 2 dagen per week, dus ik heb mijn enerigie wel nodig, Hoe snel kan iker  wat van merken dat het helpt?( want ik kan aannemen dat als het helpt dat het astma is??)

Ook moet ik morgen bloed laten prikken,dat is een allergietest,maar stel nou dat daar niets uitkomt, heb ik dan wel of geen astma??
zo'n 15 jaar geleden is er ook een allergie test bij mij gedaan en toen bleek ik allergisch te zijn voor pollen maar daar heb ik nooit last van.

Kan het dan dat je bv 20 jaar geen last hebt van astma(toen zeiden ze bronchitis, nu zegt de arts astma)
en nu ineens in alle hevigheid toeslaat??het komt niet in de familie voor,ik dacht dat het altijd erfelijk was!

Wat een vragen he?? ik hoop dat jullie een antwoord hebben

Alvast bedankt he!

Te@
*)

Login of registreer om te reageren
31-10-2005 om 20:37 uur

Hoi Tea,

Wat een boel vragen en welkom op dit forum. ik kan er wel n aantal beantwoorden  :P! Flixotide(en andere ontstekingsremmers) werken pas naar een langere tijd pas na 2-3 weken kan je er wat van merken. maar het kan ook langer duren. als je medicijnen niet helpen hoeft het niet zo te zijn dat je geen astma hebt, ik heb flixotide gehad daar merkte ik niks van, ik heb nu pulmicort en er is enige verbetering te merken(puf dit nu ongeveer meer dan 2 weken). en een allergietest sluit niet uit of wel of geen astma hebt. dit kan wel laten zien of je een allergie hebt waar je klachten vandaan komen.
En dat het niet in je familie voorkomt dat kan...maar is een kleine kans. ik heb ook astma en bij mij komt het ook niet in de familie voor.

Nou sterkte! Groetjes nina

Login of registreer om te reageren
31-10-2005 om 20:48 uur

Hoi Tea,

Het kan heel goed dat je astma hebt ook al zit het niet in de familie. Je kunt astmatisch zijn op allergische basis. Ik ben dat zelf ook en nog specifieker; meestal voor zaken die ik inadem, sigarettenrook, parfum, verf en lijm, dat soort dingen. Ik heb ook regelmatig eczeem en reageer allergisch op sommige medicijnen met jeukende bulten over mijn hele lichaam.

Ja als je net gehoord hebt dat je toch astma hebt ga je natuurlijk naar info zoeken, nou er zijn er hier vast veel die je overige vragen kunnen beantwoorden hoor.  ;)

Groetjes, Saskia

Login of registreer om te reageren
01-11-2005 om 09:03 uur

Hoi Tea,

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit allemaal heel vervelend is. Ik herken de hevige reactie op bepaalde prikkels. Dit is de zogenaamde hyperreactiviteit. Je reageert dan sneller en veel heftiger dan anderen op bepaalde prikkels. Dit is volgens mij voor iedereen anders maar over het algemeen horen daar rook, uitlaatgassen, parfum ed bij. Je kunt niet-allergisch astma hebben, dan heb je astma die niet door allergieen veroorzaakt wordt. Ik neem trouwens aan dat die pollenallergie waarschijnlijk blijkt uit de test, en misschien heb je wel meer allergieen opgebouwd in al die jaren.
Wat betreft die medicijnen: dat duurt minstens een paar weken. Volgens mijn huisarts kan het zelfs jaren duren voor de maximale longfunctie wordt bereikt.
Je astma kan inderdaad voor langere tijd heel rustig zijn en dan ineens opleven. Mijn huisarts noemt dat het grillige karakter van de ziekte.

Ik hoop dat je nu een antwoord hebt op je vragen.

groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren
01-11-2005 om 12:33 uur

Welkom op het forum.  Er zijn al aardig wat antwoorden gegeven op je vragen zie ik, het is ook niet niks als de diagnose gesteld wordt, en medicijnen niet uit lijken te halen.  Als je naar de forumindex kijkt zie je dat we nogal wat boards hebben, en ik hhop dat je daar wat meer antwoorden vindt, en voor direkte vragen hebben we ook een board waar een longarts antwoorden geeft.
Sterkte in ieder geval, en we hopen je hier nog vaak tegen te komen.

Login of registreer om te reageren
01-11-2005 om 12:57 uur

Hoi!

Bedankt voor het welkom!! Leuk!

Ben vanmorgen bloed wezen prikken,dus nu is het afwachten, ik heb wel het idee dat de medicijnen werken,dat zal dan wel de Serevent zijn want dat treedt binnen 20 minuten in en ik merk dat ik minder "diep"hoef te ademen,en niet een onbelangrijk gegeven: ik heb vannacht heerlijk geslapen en dat was 3 weken geleden,dus dat kan ik goed gebruiken!

Ik begrijp in ieder geval:dat ik voorlopig aan de medicijnen zit,nu ja dat is niet het ergste als ik maar weer meer lucht heb.

Zo ik moet er weer vandoor, de kinderen naar school brengen.

Tot later,

Tea
:Y

Login of registreer om te reageren