second opinion

27-10-2005 om 17:08 uur Gesloten

Hallo longarts,
Even het volgende: ik ben 37 jaar, heb astma, copd, allergién en bronchiéctasién. Sinds 1 1/2 jaar is het helemaal mis met m'n longen en heb ik 4 x in het ziekenhuis  gelegen met prednisoninfuus en vernevelen. Tussendoor gaat het ook niet goed, gebruik heel veel medicijnen. Mijn vraag is: is een second opinion aan te raden? Ik heb een heel goed contact met m'n longarts en voel me erg serieus genomen, aan de andere kant vraag ik (en veel mensen om me heen) me af: moet ik zo oud worden? En als je vindt dat ik een sec. opnion moet laten doen heb je dan nog een advies waar ik het beste heen kan gaan?
Ik ben benieuwd naar je antwoord, alvast bedankt!
ELS

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
28-10-2005 om 11:11 uur

Beste Els

Een lastige vraag bij een lastige ziekte!

Er zijn meerdere dingen die van belang zijn te weten over een second opinion.

1. Je mag en kan altijd een 2nd opinion aanvragen, niemand houdt je tegen en de verzekeraar moet dit vergoeden.
2. Je hebt kans dat je naar een ziekenhuis ver weg moet en dat je misschien weer helemaal door de molen gaat, kan erg lastig of vervelend zijn.
3. Aan de andere kant weet je nu niet of je wel de beste behandeling hebt, dat kan ik je natuurlijk ook niet zeggen.
4. Je eigen longarts zal, als het een goede is, geen bezwaar hebben tegen een 2nd opinion. Hij zal moeten denken: ik doe het goed en ze heeft zeker forse klachten. Hij zal dan de foto's en brieven naar zijn collega opsturen. Daar moet je je geen zorgen over maken.
5. Uiteindelijk denk ik dat je huisarts hier een belangrijke adviserende taak bij kan hebben. Hij kent jou, heeft alle informatie over je ziekte en de behandelingen totnutoe en kent eventuele andere longartsen in je omgeving waar een 2nd opinion kan worden gedaan.
6. Tenslotte een medische vraag aan jou: is er misschien sprake van ABPA (allergische bronchopulmonale aspergillose)? Dat kan optreden bij de kenmerken van je ziekte die je noemt en vraagt langdurige behandeling met prednison en anti schimmel medicijnen.

Sterkte

Frans Krouwels

28-10-2005 om 14:48 uur

Beste Frans,

Bedankt voor je snelle en uitvoerige reaktie. Ik kan hier zeker wat mee.Ik ben meteen op internet gaan zoeken wat ABPA betekend, ik had er nog nooit van gehoord. Mijn klachten zijn: heel veel hoesten (hele droge, harde, diepe hoest), verhoging, benauwd/kortademig en altijd moe. De longarts wil vooral weten waar dat hoesten vandaan komt, volgens hem is het zoeken naar een speld in de hooiberg. Wat zal het mooi zijn als dit de speld zou zijn....(al kan ik niet inschatten hoe ernstig die ziekte is).
Over 3 weken moet ik weer bij hem terug komen en neem ik dit allemaal zeker mee!

Goed weekend en groeten van Els