Blijf benauwd

26-10-2005 om 09:01 uur

Hoi,
Sorry dat ik hier nog eens een vraag stel maar ik weet even niet wat ik moet doen. Ik heb het al een week vrij benauwd en mijn piekstroom blijft in het geel. Nu neem ik al max van mijn medicijnen  en het helpt wel, maar niet genoeg. Zeker als ik me een beetje ga inspannen. Wordt niet weer de oude zelfs na veel ventolin niet.

Ik ga volgende week naar het buitenland (slovenie) en ben bang dat ik zo benauwd blijf (of erger) dus ik belde mijn huisarts of ik mijn medicijnen nog kon aanpassen (bv meer symbicort) die was er niet dus ik kreeg een vervangende. De assistente wist er alles van en zei dat ik al op de max zat, moest gewoon doorgaan. Is er echt nix anders dan ventolin (6* daags), singulair en symbicort, en kan die niet verhoogd worden van 4*400/12, in ieder geval heel even tot het beter gaat? Ik word hier toch echt moe van en mijn tijd in slovenie wordt zo zeker niet leuk.

ik wordt erg dankbaar voor een antwoord op wat ik het beste kan doen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-10-2005 om 13:59 uur

Beste Kvikkje

Dat klinkt niet zo best. Als singulair en de hoge dosis symbicort niet werkt moet er echt even goed naar je gekeken worden. Er zijn allerlei redenen te bedenken die dat kunnen verklaren, van neus problemen, maagzuur tot hyperventilatie. Het hoeft dus niet altijd alleen maar astma te zijn, ook ziekte aan deze andere organen kunnen tot meer luchtwegklachten leiden.

Als het inderdaad het astma is dat niet onder controle is (wat is bij jou het gele gebied in de piekstroom en hoe verhoudt dat zich tot je normale waarde?) dan moet er misschien een prednison kuur gegeven worden. Heeft natuurlijk wel wat bijwerkingen, maar dat valt bij een korte kuur (1 of 2 weken) meestal wel mee en zoveel klachten van astma is ook niet goed, zeker niet als je binnenkort op vakantie gaat. Ik afviseer je om voor je vakantie naar het spreekuur van je huisarts (of de vervanger) te gaan.

Succes!

Frans Krouwels

Login of registreer om te reageren
26-10-2005 om 17:50 uur

Bedankt voor het antwoord. Ik heb dit een keer eerder gehad dat ik ondanks medicatie benauwd bleef en toen kreeg ik inderdaad een kuurtje prednison. Dit was in 2003.

Ik blaas meestal heel goed op de piekstroommeter: 560 ( ben 165 lang, vrouw 60 kg). Geel is onder 80 % van deze waarde. Ik zit nu dus al bijna 3 weken tussen 60 en 80 % met max medicijnen. S'nachts wordt ik vaak benauwd wakker en dan is de piekstroom lager (ik kijk overigens vaker naar de FEV1 omdat die bij mij meer zegt over mijn astma). Ventolin vernevelen helpt dan wel maar blijft vervelend om wakker te worden midden in de nacht.

Ik was inderdaad van plan om naar de spreekuur te gaan maar de assistente van de vervangende huisarts vond dit dus niet nodig. Dan ben ik ook niet zo iemand die durft te zeggen dat ik echt wel gezien wil worden...

Login of registreer om te reageren
27-10-2005 om 14:50 uur

Hoi,

Wat vervelend zeg! Ik herken dit heel erg, ik heb weken zo rond gelopen en toen ben ik aan de prednison gezet ( een aantal maanden) het helpt wel, maar er zitten veel vervelende bijwerkingen aan vast ( moeheid, vraatzucht) Ik zou gewoon weer langs je arts gaan en hem precies vertellen wanneer en hoelang je steeds benauwd was, zo kun je niet naar slovenie. Jij hebt er toch last van die assistente niet.

Login of registreer om te reageren