Verbod op vuurwerk

29-12-2007 om 12:39 uur

Het afsteken van vuurwerk tijdens oud en nieuw moet worden verboden. Dat vindt GroenLinks in Rotterdam.
afbeelding vergroten Vooral de duurdere vuurpijlen zijn dit jaar populair. FOTO ANP
De partij komt met een voorstel om consumentenvuurwerk te verbieden. ,,De vuurwerktraditie is niet meer van deze tijd,’’ zegt raadslid Arno Bonte. ,,De milieuverontreiniging is enorm en elk jaar vallen er veel slachtoffers.’’

Vooral de uitstoot van fijnstof noemt Bonte een groot probleem. ,,In het eerste uur van het nieuwe jaar is de luchtverontreiniging net zo groot als normaal in een hele week bij elkaar. Het is zwaar ongezond, tienduizenden mensen met astma hebben er last van.’’

Het verbod zou met de jaarwisseling 2008-2009 moeten ingaan. ,,Het eerste jaar is een overgangsjaar. De mensen moeten er aan wennen. Nog geen boete, een waarschuwing is voldoende. Daarna moet de politie dit verbod natuurlijk wel handhaven.’’

Volgens Bonte is het belangrijk dat mensen beseffen welke schade vuurwerk aanricht. ,,Het aantal mensen dat vuurwerk koopt daalt gestaag. Alleen de mensen die wél kopen, slaan steeds meer in.’’

Oud en nieuw hoeft volgens GroenLinks niet volledig vuurwerkloos te zijn. De partij wil een uitzondering maken voor grote vuurwerkshows, zoals dit jaar op de Erasmusbrug. Bonte: ,,Maar het aftroeven van de buurman met een net iets grotere vuurpijl zal tot het verleden behoren. Dan wordt het ook aangenamer om de buren op straat een goed nieuwjaar te wensen.''

bron

Het zou tijd worden voor zoiets. Alleen gecontroleerd siervuurwerk en niet al weken van te voren de lawinepijlen om je huis zien vliegen :X

Login of registreer om te reageren
29-12-2007 om 12:52 uur

Dat lijkt me een supergoed plan ^O^; hier waren net al vuurwerkbommen voor 't huis; kan ik nu natuurlijk helemaal niet tegen... :'(

Login of registreer om te reageren
29-12-2007 om 13:09 uur

hmm ik weet niet zo goed wat ik met dit bericht moet. Aan de ene kant snap ik wel dat sommigen veel last hebben van vuurwerk. ik heb t zelf gelukkig niet echt.
Maar aan de andere kant zie ik hoe vrienden van mij lol hebben vanwege vuurwerk en t is ook echt mooi vind ik. Tja als je er echt last van hebt is t natuurlijk niet fijn dan anderen lol hebben en jouw gezondheid schaden. maar het is maar 1 dag per jaar dat het toegestaan is. Of hebben sommigen er echt weken/maanden last van?

Login of registreer om te reageren
29-12-2007 om 13:14 uur
Reactie op bioloogje

hmm ik weet niet zo goed wat ik met dit bericht moet. Aan de ene kant snap ik wel dat sommigen veel last hebben van vuurwerk. ik heb t zelf gelukkig niet echt.
Maar aan de andere kant zie ik hoe vrienden van mij lol hebben vanwege vuurwerk en t is ook echt mooi vind ik. Tja als je er echt last van hebt is t natuurlijk niet fijn dan anderen lol hebben en jouw gezondheid schaden. maar het is maar 1 dag per jaar dat het toegestaan is. Of hebben sommigen er echt weken/maanden last van?

Naast dat ik er een dag flink last van heb
vind ik het vuurwerk zo'n rare gewoonte
er vallen elk jaar slachtoffers
het kost bergen geld
het is erg slecht voor het milieu
en het maakt een dikke bende op de straat

om al die redenen zou ik graag willen dat het verboden werd
en in iedere stad of dorp een eigen vuurwerkshow

Login of registreer om te reageren
29-12-2007 om 16:09 uur

Ik weet het niet hoor. Tuurlijk vind ik het een goede zaak dat er gelet wordt op de gezondheid van anderen maar ik vind oud en nieuw zonder vuurwerk ook wel erg kaal. Voor mij hoort het er wel bij.

Login of registreer om te reageren
29-12-2007 om 16:19 uur
Reactie op Daantje

Ik weet het niet hoor. Tuurlijk vind ik het een goede zaak dat er gelet wordt op de gezondheid van anderen maar ik vind oud en nieuw zonder vuurwerk ook wel erg kaal. Voor mij hoort het er wel bij.

Daantje, ik ben het helemaal met je eens! Wat ik wel graag zou zien is dat mensen die hun rotzooi de volgende dag niet opruimen beboet kunnen worden. Maar goed, ik realiseer me ook wel dat dit in de praktijk nagenoeg onuitvoerbaar zal blijken.

Emma, dat het geld kost vind ik een lame excuus om iets te verbieden aangezien je als koper daar een ander niet mee schaadt.

Login of registreer om te reageren
29-12-2007 om 18:24 uur

haai, ja idd daantje t is toch te mooi om te missen en een show kijken is leuk hoor; maar denk dat ze eerst wel even moeten uitzoeken hoeveel het scheelt met milieu-eisen en waar worden die shows dan van betaald? nu betaalt iedereen voor zich die wil kijken. En dan gaat t zeker van de belasting af? Ehum ik bedoel erbij op hehe.

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 21:25 uur

Geen inperking vuurwerktijden  
29-09-08  nosjournaal

Het kabinet ziet af van het voornemen om de periode waarin tijdens Oud en Nieuw vuurwerk mag worden afgestoken, te beperken. Dat heeft minister Ter Horst gezegd.
Er mag vuurwerk worden afgestoken vanaf tien uur 's ochtends. Het kabinet wilde dat bekorten, om zo de overlast te beperken. Maar volgens een commissie onder leiding van de Nijmeegse burgemeester De Graaf heeft dat geen zin.

Te druk
De politie heeft het op 31 december te druk om tijdens de verscherpte tijden te controleren. Ter Horst neemt die aanbeveling over. De commissie pleit voor een hardere aanpak van mogelijke overlastplegers, bijvoorbeeld met boetes en straatverboden. Ook zou vuurwerk duurder moeten worden, omdat het milieuvervuilend is.

Bron

Slecht nieuws wat mij betreft :'( Had me al wat longklachten gescheeld :Y

Login of registreer om te reageren
30-09-2008 om 13:10 uur
Reactie op Mir

Slecht nieuws wat mij betreft :'( Had me al wat longklachten gescheeld :Y

Maar :)

Er komt wel een behoorlijke belastingverhoging op vuurwerk. Zo hopen ze de overlast te kunnen terugdringen  *O*

Login of registreer om te reageren
03-10-2008 om 09:38 uur
Reactie op Stardust

Maar :)

Er komt wel een behoorlijke belastingverhoging op vuurwerk. Zo hopen ze de overlast te kunnen terugdringen  *O*

Volgens mij maakt dat helemaal niet uit. Als je ziet wat hier ieder jaar de lucht ingaat.
OOk de mensen die weinig geld hebben steken ieder jaar weer massaal vuurwerk af. Volgens mij houd hun dat echt niet tegen.
Hier zijn ze nu al iedere keer aan het knallen.

Login of registreer om te reageren