Nieuwe test voor longziekte Sarcoidose

27-06-2013 om 19:18 uur

De diagnose van de longziekte Sarcoïdose kan beter worden gedaan met behulp van een test met geluidsgolven dan door het nemen van en stukje weefsel. Dat blijkt uit een onderzoek van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam.

https://www.longfonds.nl/sites/default/files/styles/newsdetailpage/public/nieuws/longen-300x200.jpg?itok=_F7WRlBp

Aan het onderzoek deden ruim driehonderd mensen mee met een verdenking op sarcoïdose. Van hen bleek uiteindelijk 91% sarcoïdose te hebben. De nieuwe diagnostische test met geluidsgolven kon de ziekte bij 80% van patiënten vaststellen. De oude test met een biopt spoorde maar bij 53% van de patiënten sarcoïdose op.

De test

Het stellen van de diagnose sarcoïdose gebeurt nu nog door biopt. Hierbij wordt een flexibele buis in de luchtwegen gebracht en een stukje weefsel weg genomen. De nieuwe test breidt het onderzoek uit, door met behulp van een echografie precies de goede lymfeklieren te vinden, zodat deze aangeprikt en onderzocht kunnen worden.

Sarcoïdose

Nederland telt ongeveer 6000 mensen met sarcoïdose. De ziekte sarcoïdose is een ontstekingsziekte van vooral de longen en heet ook wel de ziekte van Besnier Boeck (Schaumann). De ziekte kan zich op verschillende manieren uiten en is meestal niet levensbedreigend.

Bron

Login of registreer om te reageren
27-06-2013 om 21:49 uur

De diagnose wordt lang niet alleen door het nemen van een biopt gesteld maar ook door te kijken naar het soort en aantal cellen in de broncho-alveolaire lavage (longspoeling) in vergelijking met het bloed maar ook op die manier heb je geen keiharde diagnose dus goed dat er een nieuwe test ontwikkeld is  ^O^

Login of registreer om te reageren
18-03-2014 om 05:57 uur

Binnenkort (1-4-2914) zal ik dit onderzoek EBUS ondergaan onder verdenking van dd Sarcoidose, Lymfeklierkanker of TBC, naast allerlei andere onderzoeken uiteraard (bloed, ecg, longfunctie en cardio). Ik zie er best tegenop, omdat het een forse slang is en ik hoop dat ik niet teveel moet hoesten en/of kokhalzen. Mijn mond en keel wordt verdoofd, ik word verneveld van tevoren en krijg Iets om de hoestprikkel te dempen en gelukkig Dormicum in de hoop dat ik er weinig van meekrijg.

Zijn hier nog meer mensen die een EBUS onderzoek hebben gehad?

Mocht er niks uitkomen, omdat ze alleen onderzoek middels een punctie kunnen doen, dan moet ik alsnog een mediastinoscopie ondergaan.

Login of registreer om te reageren
10-08-2016 om 14:42 uur

Wil overigens nog laten weten dat de diagnose Sarcoidose bevestigd werd en de EBUS onder Dormicum prima gegaan is, niks van gemerkt.

Login of registreer om te reageren
11-08-2016 om 15:21 uur

Dit is een oud bericht, 2013, waarom wordt dit onderzoek dan nog steeds niet overal gedaan???

Login of registreer om te reageren