longontsteking over en nog klachten

23-01-2007 om 17:33 uur Gesloten

Mijn longen blijken nu eindelijk schoon na een kuur Zithromax, een kuur Avelox en Prednisolon.
Helaas heb ik nog steeds een temp van 37, 6 a 37,8 en moet nog steeds behoorlijk slijm ophoesten.

Mijn laatste medicijnen heb ik een week geleden voor het laatst geslikt en jl vrijdag zijn mijn longen gecontroleerd met een rontgenopname. De longarts en huisarts weten niet waar de temp weg komt
Is dit een normaal proces na een longontsteking??

Groet,
Fides

De reacties zijn gesloten.
23-01-2007 om 18:08 uur

mmmm wat ik weet van de longafd. is dat ze zeiden dat het nog 6 weken kan duren voor je volledig hersteld bent..... ik weet niet hoe het met de temp zit enzo..... en dat slijm. maar dat weet ik wel....

23-01-2007 om 18:08 uur

sterkte trouwens echt erg vervelend voor je...

Zorgprofessional
29-01-2007 om 22:22 uur

Beste Fides

Mij is als longarts gevraagd te reageren. Dat de foto "schoon" was is geruststellend. Dat herstel enige tijd kan duren klopt. Soms spelen de neusbijholten mee, die vergen wel eens langere behandeling: maar er is al fors behandeld. Ook kan het zijn dat infectie door bijv. een mycoplasma (iets tussen virus en bacterie) of zo is veroorzaakt, en dan kan het ook wel eens lang duren. Of het was een virus: dan is afwachten de enige mogelijkheid. Zo zijn er verschillende mogelijkheden, waarvan het ingschat moet worden wat wel en niet nagekeken moet worden en of even wachten niet beter is. Veel bijdragen kan ik verder niet via deze mail: ik beschik over minder gegevens over het beloop en van de veriichte onderzoekingen dan de behandelend artsen, en op hun "klinische blik" en deskundigheid moet je in dit soort gevallen varen. Zijn er afspraken gemaakt met de behandelaars over het te volgen beleid?

succes

Ton van Keimpema

30-01-2007 om 20:51 uur

Beste Ton,

Dank voor je antwoord, om terug te komen op je vraag;

Eerst kerstdag  bezoek gehad van iemand die flink hoeste en nieste en zelf later ook longontsteking bleek te hebben. Twee dagen later werd ik ook ziek en ben met een 3daagse  kuur Zithromax begonnen. Ik bleef na einde van de kuur verhoging houden en mijn sputum was nog niet helder. Paar dagen later kreeg ik een 10 daagse kuur Avelox in combinatie met Prednison en Nexium. De longarts heeft een longfoto op 19/1 gemaakt na einde medicatie en constateerde dat de longen schoon zijn.
Hij heeft tevens bloed onderzocht op infecties (bez, hb, crp, differentiatie) en mijn bloed gaf geen afwijkend beeld.

Twee weken na de kuren heb ik mijn huisarts geconsulteerd en  hij heeft nogmaals dezelfde bloedonderzoeken laten uitvoeren en ook nu geen afwijkend beeld. Ook de huisarts weet niet wat hij hier mee kan doen.

Intussen ben ik sinds 17 januari zonder antibiotica en Prednison en heb daarna nog alleen Nexium geslikt, waar ik 4 dagen geleden mee gestopt ben.

Ik voel me niet ziek, niet vermoeid en hoesten is sterk gereduceerd. Mijn pols is verhoogd (90 in rust), bloeddruk laag (107/61) tot normaal (117/72)
Mijn temperatuur loopt elke dag op al na geringe inspanninig (douchen of even wat stofzuigen) naar een graad of 37,8 a 38 graden, dit houdt aan tot laat in de middag en vervolgens loopt het savonds terug naar normale waarde. Dit patroon heb ik nu intussen al de hele maand januari. Ik zit nu vrijwel de gehele dag op de bank te zitten.

Voor mij is het een groot raadsel en zo kan ik ook niet werken. Iik coordineer de Arbozorg en heb een drukke baan, wat ik zo niet op kan pakken. De huisarts weet niet waar hij de zoektocht moet beginnen en adviseert paracetamol, zonder verder beleid af te spreken. Maar daarmee is het probleem uiteraard niet opgelost. Er zijn verder geen afspraken gemaakt over een eventueel te volgen beleid. De HA gaf een week geleden aan, dat het binnen twee weken wel een keer over zou moeten zijn......tot nu toe zijn er nog geen veranderingen in het patroon. Bij de longarts heb ik mijn laatste afspraak voorlopig gehad.

Ik hoop dat je een idee hebt over dit gebeuren.

Mvg
Fides
(44 jaar)