Wet Wrap Techniek

25-09-2005 om 23:40 uur

Wet-wrap, of vochtig-verband-methode in goed Nederlands, is een techniek die gebruikt kan worden bij ernstig en sterk jeukend eczeem dat niet goed onder controle te krijgen is. Het is geen eenvoudige techniek en daarom moeten ouders en volwassenen goed geïnstrueerd worden. De gebruikte hormoonzalven zijn verdund omdat de behandeling intensief is en bij onverdunde zalven de bijwerkingen kunnen toenemen.

De vochtig-verband-methode is in de jaren negentig in Engeland ontwikkeld. Sindsdien is er veel onderzoek naar deze methode gedaan, onder ander door Dr. A.P. Oranje, verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Rotterdam (Erasmus MC). Het succes van de methode is gelegen in het feit dat door het omwikkelen van de ingezalfde eczeemplekken met nat verband, de zalf beter kan doordringen in de huid en het natte verband de jeuk inperkt.

De vochtig-verband-methode kan worden toegepast bij ernstig, sterk jeukend eczeem dat helemaal niet op gewone methoden van behandeling reageert. De behandeling wordt zowel klinisch als poliklinisch toegepast. Bij poliklinische behandeling beperkt men het te behandelen gebied vaak tot bijvoorbeeld de armen, of de benen, of de romp voorzijde of achterzijde. Instructie aan de ouders (bij gebruik door kinderen) of anders aan de patiënt zelf, wordt door een verpleegkundige poliklinisch of op de dagbehandeling gegeven.

De techniek heeft een aantal voordelen:
- Door het verbinden is krabben een stuk moeilijker;
- Het water in de verbandlaag verdampt waardoor de huid afkoelt, wat de jeuk doet afnemen;
- De medicijnen in de zalf worden beter opgenomen waardoor de zalven beter werkzaam zijn.

Uitleg van deze techniek kunt u zien op: http://www.vmce.nl/upload/vmce/Bestanden//wetwrap.jpg

Bron: vmce.nl

Login of registreer om te reageren
26-09-2005 om 09:14 uur

Wat ik me dan afvraag: Het is een bekent gegeven dat water uitdrogend werkt. Hoe kan het dan dat dat dus niet het geval lijkt te zijn bij een WetWrap?

Login of registreer om te reageren
26-09-2005 om 11:16 uur
Reactie op Teigetje

Wat ik me dan afvraag: Het is een bekent gegeven dat water uitdrogend werkt. Hoe kan het dan dat dat dus niet het geval lijkt te zijn bij een WetWrap?

ik vermoed dat de zalf voorkomt dat uitdroging optreedt.
Het is wel een heel gedoe als ik het plaatje zo eens goed bekijk.

Login of registreer om te reageren
27-09-2005 om 21:35 uur

Ik heb zelf regelmatig dit verband om mijn ledematen heen zitten dus ik kan jullie vragen misschien beantwoorden  ^O^

Wet Wrap bestaat dus uit twee lagen. De onderste laag breng je nat aan en de bovenste laag droog! De onderste laag zorgt dat het eczeem nat blijft en de zalf beter intrekt.
Maar inderdaad; de onderste laag blijft niet continu nat! Je moet dus om de 2 uur de bovenste laag eraf rollen en de onderste laag nat maken met bijvoorbeeld een plantenspuit.
Het is inderdaad een flink karwei maar het helpt echt heeeeeel goed!

Als er nog vragen zijn: stel ze maar!!!

Login of registreer om te reageren
28-09-2005 om 08:48 uur

Ik zou graag zien dat Thomas dit ook zou proberen maar als ik alleen al het woord "nat" zeg hoeft het van hem niet meer. Hij is bang voor uitdroging, maar ik neem aan dat je dit ook onder begeleiding eerst gedaan hebt, via een dermatoloog?

Eerst maar eens zien dat ik hem daar naar toe krijg....

Login of registreer om te reageren
29-09-2005 om 13:40 uur

teigetje, Wet Wrap gaat idd alleen via een dermatoloog, ik zou het zeker niet op eigenhoutje gaan doen. Er wordt over het algemeen ook niet met gewone hormoonzalf gesmeerd, maar met sterk verdunde hormoonzalf. (want ja je huid komt er wel 24/7 mee in aanrakig he)
Ben je al bekend met behandeling met kool-teer producten? Dat gaat ook via de dermatoloog (en ze zijn er vanwege de bewerkelijkheid niet allemaal even happig op dit voor te stellen)  en de manier van verbinden is ongeveer hetzlefde als bij wet wrap, alleen dit is zonder water/natmaken.
Onze dochter wordt behandeld met kool-teer producten en wij wijn er zeer te vreden over.
Groetjes

Login of registreer om te reageren
30-09-2005 om 09:46 uur
Reactie op Bumbaloe

teigetje, Wet Wrap gaat idd alleen via een dermatoloog, ik zou het zeker niet op eigenhoutje gaan doen. Er wordt over het algemeen ook niet met gewone hormoonzalf gesmeerd, maar met sterk verdunde hormoonzalf. (want ja je huid komt er wel 24/7 mee in aanrakig he)
Ben je al bekend met behandeling met kool-teer producten? Dat gaat ook via de dermatoloog (en ze zijn er vanwege de bewerkelijkheid niet allemaal even happig op dit voor te stellen)  en de manier van verbinden is ongeveer hetzlefde als bij wet wrap, alleen dit is zonder water/natmaken.
Onze dochter wordt behandeld met kool-teer producten en wij wijn er zeer te vreden over.
Groetjes

Mijn vriend is gewoon zo eigenwijs om niet naar de dokter te gaan. Hij heeft Eloconzalf en smeert die behoorlijk veel. Hij heeft ook eczeem over zijn hele lijf, er is geen plekje overgeslagen zeg maar. Dus overal korsten en hij krabt ook heel veel waardoor alles onder de bloedvlekken zit. Het enige wat hij doet is keer op keer herhalingsrecepten voor de zalf halen...

Tja, wat kun je nu tegen eigenwijze mannen doen  ;)

Login of registreer om te reageren
30-09-2005 om 12:21 uur

Mannen..... ;)
Mijn man heeft ook eczeem en hij is ook zo hoor. Hij smeert al jaren met dezelfde zalf (een brouwsel van verschillende zalven) maar hij heeft gelukkig ook niet zo'n hele erg eczeem. Maar die zalf waar hij mee smeert bevat bijv zink, want toen hij het voorgeschreven kreeg had hij nat eczeem, dus dan is zink best logisch, maar nu heeft hij droog eczeem en nog smeert hij ermee en maar niet luisteren naar het vrouwtje he. Dus ik zeg er niks meer over hoor.
Het suffe aan het geheel is dat hij voor onze dochter wel het beste wil en een goede zalf enzo.

Zeg even over die ecolon, want het is een goede zalf, maar last hij ook stopdagen in? (bijv 4 dagen smeren 3 dagen stoppen)  In het ziekenhuis waar we nu de behandeling doen voor onze dochter zeiden ze dat dat moest zodat de huid zelf ook aan het werk moest zal ik maar zeggen. Ze vertelden daar dat je huid ook lui werd als je maar bleef smeren met dat spul, nog afgezien van de bijwerkingen. Maar misschien is dat bij kinderen anders dan bij volwassenen.

Groetjes
Yvonne

Login of registreer om te reageren
30-09-2005 om 12:36 uur

Hoi Tijgertje,

Zoals Bumbaloe al zegt: De wet-wrap therapie moet en gaat altijd via een dermatoloog. De eerste keer dat je wet wrap gebruikt en zo onder het eczeem zit kan het zijn dat hij het iets meer dan een week aan moet hebben omdat zijn hele lichaam zo onder zit.
Mijn ervaring leert dat je het daarna veel korter kunt gebruiken. Als ik nu last heb van open eczeem en ik krijg het niet weg met zalf enz dan doe ik 1 nacht het verband om bijvoorbeeld mijn arm en dan is het de volgende morgen alweer 50% beter. De nacht erna doe ik dat weer en dan is het helemaal weg.

Dus hij moet 1 keer flink doorzetten! Maar dan heeft hij ook de hele tijd dat hij dat verband aan heeft GEEN jeuk enz! Dat is voor mij altijd zo lekker! Je huid blijft koud en nat dus het gaat niet jeuken! Zo'n bevrijding!

Login of registreer om te reageren
03-10-2005 om 09:16 uur
Reactie op Zerosiz

Dus hij moet 1 keer flink doorzetten! Maar dan heeft hij ook de hele tijd dat hij dat verband aan heeft GEEN jeuk enz! Dat is voor mij altijd zo lekker! Je huid blijft koud en nat dus het gaat niet jeuken! Zo'n bevrijding!

Ik heb het met hem erover gehad. Hij wil er niet aan. Maar ik merk dat er meer achter zit dan alleen de intensieve behandeling. Hij is als kind zijnde opgenomen geweest vanwege huidproblemen, heeft toen zeker 14 weken in het ziekenhuis gelegen (ging wel gewoon naar school, en ging niet thuis, maar in het ziekenhuis slapen) Ik denk dat hij bang is voor teleurstelling, dat ook dit weer neit gaat helpen. Hij weet niet beter dan dat hij altijd jeuk heeft en kan zich dus geen voorstelling maken hoe het zal zijn zonder jeuk. Is dus erg sceptisch. Vandaar ook dat hij ook steeds maar weer hetzelfde zalfje "besteld" bij de huisarts en zich niet laat doorverwijzen.

Ik vind het moeillijk om dit aan te zien, Ik wil hem zo graag helpen, maar hij gelooft gewoon niet dat hij geholpen kan worden omdat hij "alles" al geprobeert heeft. Ik zie op tegen de winter, want dan krijgen we hetzelfde als vorig jaar. Zijn huid is er dan zo slecht aan toe dat het functies verliest, onder andere het warmhouden. Hij voelt warm aan, maar verliest ondertussen al zijn warmte. In die tijd valt hij ook gigantisch af en het duurt maanden voordat hij weer op zijn gewicht is (scheelt 10 kilo, en zo zwaar (73kg) is hij niet eens!) Hij kan dan alleen maar met 3 truien voor de verwarming zitten en is er ziek van, maar moet wel 5 dagen in de week klaar staan voor zijn werk...

Ik smeer hem nu ook elke dag braaf in. 3 dagen met Elocon, 3 dagen met vet... Meer kan ik ook niet doen eraan, maar het is zo moeilijk om alleen maar toe te kijken hoe hij gek wordt van de jeuk en hoe slecht zijn huid is.

Martha

Login of registreer om te reageren
02-10-2005 om 15:21 uur

Zojuist heb ik gekeken naar de foto's hiervan, maar dat is inderdaad een erg intensieve behandeling zeg. Het gehele lichaam ingepakt en soms zelfs het gezicht.
Nu ik deze foto's heb gezien, kan ik me véél beter voorstellen waar het hier om gaat.
Dat dit goede resultaten boekt geloof ik eigenlijk direct na het een en ander te hebben gezien.

Login of registreer om te reageren