Medicijngebruik....

07-01-2007 om 22:02 uur

Hoi, Ik heb een vraagje;
Kan het zijn dat, als je dezelfde medicijnen lang gebruikt, de werking daarvan minder wordt?
Mijm dochter van 15 gebruikt al een paar jaar flixotide en serevent. Tot een halfjaar geleden was
ze goed ingesteld, en had maar weinig klachten. Sinds augustus/september gaat het ineens minder,
ze heeft meer last, merkt het meteen als ze een keer de medicijnen vergeet in te nemen, (was voorheen niet zo) en is eigenlijk voordurend wat benauwd. Niet heel erg, maar wel zo veel dat ze er last van heeft.
De kinderarts heeft al een exta ontstekingsremmer voorgeschreven, Qfar, en dat leek de eerste paar weken ook te werken, maar nu dus niet meer. Vorige week kreeg ze een (kleine) aanval en had daarna toch veel moeite om weer 'bij' te komen. Is het een optie om dan een andere inhalatie vorm te kiezen?
Heeft iemand ervaring hiermee?
groet Britt

Login of registreer om te reageren
07-01-2007 om 22:04 uur

Dat hoort eigenlijk niet te kunnen. Het is logischer dat de klachten toenemen. Het is zelfs zo dat als je jarenlang dezelfde medicijnen gebruikt je er juist minder van nodig hebt als je astma stabiel blijft.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-02-2007 om 16:05 uur

Nee, ik verwcht niet dat de toegenomen klachten die ze heeft komt omdat de medicijnen niet meer zo goed werken. Studies met flixotide laten zien dat hoe langer je het neemt, deste meer zie je de gunstige effecten. Anderzijds zijn dat studies die 1 of 2 jaren duren, er zijn geen studies die effecten na nog langere tijden hebben bekeken.

Mijn persoonlijke ervaring is ook dat de werkeing ervan niet afneemt met de jaren.

Als de klachten nu erger worden zal er mogelijk iets anders aan de hand zijn: infectie, iets in de omgeving waar ze allergisch voor is, stress, noem maar op

Sterkte

Frans Krouwels

Login of registreer om te reageren
12-02-2007 om 11:49 uur

Hallo,

Hartelijk bedankt voor de reactie! Ondertussen heeft Marjet een prednisonkuur gehad, waar ze behoorlijk van opgeknapt is. Blij toe! Blijft alleen het feit dat ze de medicijnen die ze gebruikt wel elke dag op dezelfde tijd moet innemen, om benauwdheid te voorkomen. Dat vinden we wel vreemd.
Groet, Britt

Login of registreer om te reageren