Ondanks Ventolin gebruik toch benauwd en heel veel slijm

25-12-2006 om 20:03 uur

Hallo Frans,

Ik gebruik al heel lang Ventolin 200 Diskus.
Sinds een hele poos is het zo dat ik ondanks het gebruik van ventolin toch benauwd ben, nog steeds heel veel slijm heb en moet overgeven s'ochtends.
Nu ga ik er even voor het gemak vanuit dat als je ventolin gebruikt je niet meer benauwd mag worden.

Heeft dat te maken met dat ik astmatische bronchitis heb?
Of kan dat ook doordat ik veel last heb van stress?
Anyway, ik vraag me af of ik hier mee naar de huisarts zou moeten gaan.

P.S. Ik ben niet RanNutai, ik ben haar zus ik heb alleen geen internet dus vandaar
dat ik het account van haar even gebruik.

Login of registreer om te reageren
25-12-2006 om 20:14 uur

hoi zus van RanNutai...

ik denk dat je sowieso naar de HA moet gaan als het slechter gaat. een teken van verslechtering is dat de ventolin niet goed werkt. dus gewoon gaan meid!!!

kus hester

P.S. je bent niet de enige waarbij de ventolin niet goed werkt, toen ik dat had kreeg ik de dubbele dosering symbicort en toen ging het na een paar weken veel beter...

Login of registreer om te reageren
09-01-2007 om 14:24 uur

Hallo zus van........

Ik zou maar eens heel snel naar je huisarts gaan en vragen om een longfunctietest! Ik heb ook heel lang ventolin gebruikt en de klachten werden alleen maar erger, tot ik door een verhuizing bij een nieuwe huisarts terecht kwam. Die zag hoe lang ik het al gebruikte en liet mij gelijk een longfunctie test doen. Ik heb nu Symbicort 200 i.p.v Ventolin. Symbicort is een ontstekingsremmer en slijmoplosser, Ventolin zorgt er alleen maar voor dat je longblaasjes meer open gaan staan waardoor je (tijdelijk) meer lucht krijgt. En uiteindelijk worden die dan steeds elatischer, waardoor de Ventolin uiteindelijk niet meer goed werkt en het ook nog eens heel slecht voor je longen is. De overschakeling naar symbicort is even wennen, maar wát een verschil is het !

Login of registreer om te reageren
09-01-2007 om 16:00 uur

Misschien is het handig om een ontstekingsremmer te krijgen. Als je HA naar je longen luisterd en hij/zij hoort dat dan neem ik aan dat je wel een ontstekingsremmer krijgt (weet t niet zeker hoor) en anders is flaumucil een oplossing dat is speciaal voor het slijm, dan gaat dat los zitten zodat je het makkelijker kan ophoesten.

Kus Tessa

Reactie op Hague

Ventolin zorgt er alleen maar voor dat je longblaasjes meer open gaan staan waardoor je (tijdelijk) meer lucht krijgt. En uiteindelijk worden die dan steeds elatischer, waardoor de Ventolin uiteindelijk niet meer goed werkt en het ook nog eens heel slecht voor je longen is. De overschakeling naar symbicort is even wennen, maar wát een verschil is het !

Is dat zo dat ventolin uiteindelijk niet meer goed werkt? Ik heb daar nog nooit van gehoord. En als je longen steeds elastischer worden zou dat misschien onder longemfyseem kunnen passen of heb ik het mis?

Kus tessa

Login of registreer om te reageren
09-01-2007 om 15:51 uur

hej hague,

symbicort is geen ontstekingsremmer met slijmoplosser, maar ontstekingsremmer (pulmicort) met langwerkende luchtwegverwijder. (foradil, oxis)

kus hester

Login of registreer om te reageren
09-01-2007 om 21:34 uur

ik heb zelf steredite en ventolin 200 ook ik had het en k heb toen ene stootkuur van prednison gehad en het ging beter en mog steeds maar ik wil wel een andere want ook ik heb meer slijm dan eerst

Kus celesta

Login of registreer om te reageren