ernstige vermoeidheid

13-12-2006 om 14:52 uur

Mijn astma is al lange tijd (2 jaar) niet goed onder controle. Inmiddels ben ik (hierdoor) heel erg vermoeid en is mijn energielevel erg laag.
Wat kan ik hier het beste aan doen. Behalve mijn astma ben ik goed gezond :)

Groetjes Marian

Login of registreer om te reageren
13-12-2006 om 18:18 uur

Hoi Marian,

Ik probeer 's middags een uurtje even te gaan liggen, omdat de nachten vaak een ramp zijn en dingen doen gewoon meer moeite kosten "dan iemand die geen astma heeft". Ook wil het nog wel eens helpen om juist als je moe bent iets actiefs te gaan doen,klinkt erg onlogisch maar van op de bank hangen word ik nog moeier. Soms kan het echt niet anders en lig ik evengoed de hele dag op de bank  ;). Misschien kan je eens een dagboekje bij gaan houden waarin je schrijft wat je die dag gedaan hebt en hoe moe je was. Zo kan je er misschien achterkomen wat je beter niet/anders kan doen. Zelf zeg maar het onderzoeken.

Kus Tessa

Login of registreer om te reageren
17-12-2006 om 22:00 uur
Reactie op marian

Mijn astma is al lange tijd (2 jaar) niet goed onder controle. Inmiddels ben ik (hierdoor) heel erg vermoeid en is mijn energielevel erg laag.
Wat kan ik hier het beste aan doen. Behalve mijn astma ben ik goed gezond :)

Groetjes Marian

Bij wie ben je onder behandeling voor je astma? Als je astma al zo lang niet goed onder controle is lijkt het mij zaak dat er in ieder geval regelmatig controle plaatsvind en dat er mogelijk aanpassingen plaatsvinden in je medicatie. Het onder controle proberen te krijgen van je astma zal natuurlijk het belangrijkste zijn  :Y

Login of registreer om te reageren
19-12-2006 om 22:25 uur

Hoi Marian,

Ik herken het wel...de vermoeidheid. Bewegen helpt tegen vermoeidheid. Ik heb gemerkt dat, zoals Tessa ook al aan geeft, bewegen juist energie geeft. Maar je moet er natuurlijk wel toe in staat zijn. Dus heel goed luisteren naar je lichaam en dan bepalen of bewegen haalbaar is en zo ja welke manier van bewegen. De intensiteit van het bewegen kun je dus aanpassen aan hoe je je voelt. Een klein stukje "langzaam" wandelen valt dan ook al onder de noemer bewegen.

Wanneer je continu aan je vermoeidheid toegeeft door te rusten en niet meer te bewegen kom je in een negatieve"bewegingsspiraal". Hierdoor gaat je conditie als een speer achteruit. Deze wordt slechter en slechter waardoor je weer meer last kan krijgen van je astma en waardoor je juist nog moeier wordt. Hierdoor wordt de drempel om te gaan bewegen alleen maar hoger en hoger. Gevolg...nog slechtere conditie...nog meer vermoeidheid..etc...etc..  Helaas heb ik zelf in deze negatieve spiraal gezeten. Door het astmacentrum ben ik hier weer uit gekomen gelukkig. Nu beweeg ik weer en heb meer energie.

Een andere tip is om je dag goed in te delen. Dus op vaste tijden op staan, eten en naar bed gaan. Door deze routine zal je biologisch klok beter gaan functioneren. Misschien een vreemde vergelijking. Maar ik denk dat wij als volwassenen misschien dezelfde routine nodig hebben die voor kinderen zo belangrijk zijn. Helaas ontbreekt dit nog wel eens door de hectische maatschappij....

Liefs Miranda

Login of registreer om te reageren