Diagnose astma bij kleuters vaak onterecht

06-08-2005 om 23:17 uur

GRONINGEN - Twee op de drie kinderen onder de vijf jaar die medicijnen krijgen tegen astma, blijken helemaal niet aan deze luchtwegaandoening te lijden. Dat blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Het ziekenhuis onderzocht 150 jonge patiëntjes waarvan de huisarts vermoedde dat ze astma hadden. Het onderzoek wees uit dat slechts eenderde van de peuters daadwerkelijk aan de aandoening leed. De andere hoestende en piepende kinderen bleken een te nauwe luchtweg te hebben. "En dat is een probleem waar de meeste kleuters over het algemeen wel overheen groeien", aldus onderzoekster M. Brouwer zaterdag.

Pufje

Exacte gegevens zijn niet bekend, maar volgens Brouwer krijgt een aanzienlijk deel van de vermeende astma-patiëntjes middels een pufje met veel te zware medicijnen binnen. "En dat terwijl deze medicijnen vervelende bijwerkingen hebben", aldus de onderzoekster. Eén van die bijwerkingen is een schimmelinfectie in de keel; in enkele zeldzame gevallen kan een vertraging in de groei optreden.

Volgens het ziekenhuis is het moeilijk om bij zeer jonge kinderen de diagnose astma te stellen, omdat bij kleuters nog geen longfunctieonderzoek kan worden uitgevoerd. Het UMCG heeft daarom voor kinderen een nieuwe test ontwikkeld waarbij aan de hand van het gehalte stikstofmonoxide in de uitgeademde lucht de diagnose eenvoudiger kan worden gesteld. Deze methode bevindt zich echter nog in een testfase.

Bron: NU.nl

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 22:47 uur

ja dat zeiden ze vorige maand ook bij mijn zoontje hetis geen astma het is zijn open mond. (zei de KNO arts)  . De KNO arst had de kinderarts gebeld en die belde mij dat ik kon stoppen met de medicatie het lag aan zijn open mond.
Nou hij kan nu niet meer normaal liggen of hij heeft last na een 2 dagen.
Ik naar de huisarts en die lusteren en meteen naar de longarts, hij is geneveld en heeft weer gewoon flexoitide (wat nu een andere naam gaat krijgen ook zo handig voor moeders) en ik hou het echt bij de longarts.

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 22:03 uur

dus hij zau geen astma hebben door zijn open mond???? :N
marielle had een overbeet van anderhalve cm behoorlijk dus ook zei kon haar mond niet sluiten
toen ze op heideheuvel was was ze 10 jaar en moest ze naar orthodontist om daar zo snel mogelijk vanaf te komen
omdat ze doordat ze dr mond niet dicht kon doen kon ze niet door dr neus ademen
waardoor ze hele hoge ademhaling kreeg(ze heeft astma)en sinds ze dr beugel heeft en dr overbeet met een cm heeft vermindert
ze dr mond kan sluiten en zo beter ademhaalt dit scheelt haar veel meer ontstekkingen omdat ze doordat haar mond open stond aleen maar ongezuiverde lucht binnen kreeg met als gevolg de enne ontsteking na de andere aan haar longen.........................
ik hoop dat je hier iets mee kunt liefs ukkie

Login of registreer om te reageren