long revalidatiecentrum

09-08-2006 om 16:31 uur Gesloten

Hallo,

Wanneer verwijst een longarts je naar een revalidatiecentrum?

moet je meer dan een jaar onder behandeling zijn voordat je naar een revalidatiecentrum wordt doorverwezen?

Ik gebruik al enige tijd ongeveer 2 jaar medicijnen en wil zo graag eens weten wanneer een longarts het advies geeft, om toch eens naar een revalidatiecentrum te gaan.

Groeten,

Marianne

De reacties zijn gesloten.
09-08-2006 om 17:07 uur

ik denk dat het ook sterk van je arts afhangt. hoe stabiel je bent? Hoe hoog de dosis van je medicijnen is? Maar je kunt altijd eens vragen hoe je arts er tegen over staat?
er hangt natuurlijk ook een kostenplaatje aan.
rakker.

09-08-2006 om 19:14 uur

Hoi Marianne,

Ik zit op dit moment in astmacentrum Heideheuvel en ik ben doorverwezen door mijn longarts omdat ik niet op medicatie reageer. Tevens ben ik heel gevoelig voor mondschimmel waardoor hij mij geen ontstekingremmers in pufvorm meer kon geven. Ik ben sinds eind 2003 ongeveer in behandeling voor mijn astma.

In het begin gebruikte ik Seretide en zo nodig Ventolin. Daarna kreeg ik QVar met voorzetkamer in combinatie met Foradil (en nog steeds de Ventolin) en daarna kreeg ik Singulair in plaats van Q-var omdat ik toch weer die mondschimmel kreeg (ondanks het spoelen na inname).
Mijn astma klachten waren nogal vaag volgens mijn longarts. Tevens heb ik Longsarcoidose gehad, die overigens nu weg is. Dus dit zal ook meespelen in de beslissing van mijn longarts om mij door te verwijzen vermoed ik.

Ik heb mezelf nooit benauwd gevoeld en het is nu de vraag of ik dit ook nooit ben of dat ik het zelf gewoon niet voel. Het astmacentrum kan mij dat leren schijnbaar.
Het astmacentrum gaat nu dus uitzoeken op welke medicijnen ik wel reageer en tevens gaan ze me leren hoe ik met mijn astma om moet gaan. Ik zit nu nog steeds in de ontkenningsfase zeg maar  :P :@

Ik blaas trouwens een longfunctie van rond de 70 % (FEV1) dus niet schrikbarend laag.... Ik heb nog nooit een prednisonkuur gehad of AB.... Ook had ik geen hoge dosering medicijnen. Ik denk dat het echt per persoon bekeken wordt en ik zou dit zeker met je longarts bespreken.

Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt....
Succes!

Groetjes
Miranda

09-08-2006 om 20:14 uur

Hallo Miranda,

Hartelijk dank voor jouw reaktie.
Ik heb orige week een longfunktie test gedaan en was de FEV getest en was 49% zoals de longarts maandag mij had verteld.

Ik gebruik nu Theolair, en sinds maandag gebruik ik de Symbicort, Ventolin wanneer nodig, Nexium voor hoge maagzuur veroorzaakt door de Theolair.

Ik gebruikte de Ozis, maar ondanks dat moest ik somes 2 keer 2 puf Ventolin gebruiken.
Ik gebruikte Flixotide, maar na een tijdje hielp het niet meer.

De longarts had mij een afspraak tot volgende maand gegeven en indien er geen verbetering is deze week dan moet ik toch een ander afspraak maken om weer bij hem terug te komen.

Groetjes,

Marianne