jaar verder na revalidatie

25-10-2013 om 09:14 uur

Na een ziekenhuisopname begin 2012 met ernstige longklachten ,gerevalideerd een half jaar tot Dec 2012 in Salem te Ermelo.Gelukkig ben ik erg opgeknapt na deze periode.Bij opname een longvolume van 60% en erg benauwd.Na de revalidatie wandel ik elke dag veel meestal 3 uur als het gaat ook als het weer minder mooi is.Dit jaar eenmaal bij de huisarts geweest voor klachten en een a.b kuur.Bij de longarts geweest na een longtest en foto,de resultaten waren om superblij van te worden.32% vooruitgang bij de testen nu 92% volume en opname van zuurstof.Mag een jaar weg blijven.Ik weet best dat het kan verergeren maar de resultaten mogen er zijn.Waarom dit geschreven?Alleen om een ander een duwtje te geven om na een revalidatie vooral door te gaan met bewegen hoe en wat doet er niet toe.
Ik ben een zeer bevoorrecht mens om dat anderen niet op knappen en het alleen verslechterd waar je ook weinig aan kunt doen.Wel ben ik diabeet en ook dat speelt mee bij de longklachten en je moet bij voortduur luisteren naar je lichaam.Alle lezers veel kracht toegewenst in het gevecht om lucht!

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 11:25 uur

Goed hoor, dat de revalidatie je zo goed gedaan heeft en je zoveel opgeleverd heeft, fijn! Knap ook dat je daarna zelf doorgegaan bent met bewegen en dit ook volhoud. Ik heb in het eerste kwartaal van 2012 gerevalideerd (poliklinisch) en sindsdien sport ik ook elke week 2, 3 of 4 keer. Het doet mij ook erg goed. Niet alleen lichamelijk maar ook in mijn sociale contacten en bezigheden. Mijn astma is er niet stabieler van geworden maar ik kan wel meer met de longinhoud die ik heb en ik zit beter in mijn vel. Vanmorgen weer een longfunctie geblazen en het leek wel weer iets verbeterd ten opzichte van de vorige keer (mei). Over anderhalve week hoor ik bij de longarts hoe of wat.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 11:28 uur

Fijn om te lezen dat het zo veel heeft opgeleverd! Werkt ook motiverend zulke verhalen :)
Ik heb zelf afgelopen zomer zeven weken revalidatie gehad in het beatrixoord in Haren. Ben twee weken eerder mogen stoppen daar omdat het zo goed ging en heb veel geleerd. Heb helaas wel deze maand weer twee ziekenhuis opnames gehad door toch een onsteking, maar door de revalidatie heb ik wel zelf snel kunnen ingrijpen met prednison en antibiotica. Ik merkte in het ziekenhuis ook dat ik veel heb geleerd in de revalidatie met betrekking op mijn grenzen kennen en aangeven en hoe ik dingen zelfstandig maar met meer rust kan doen

Login of registreer om te reageren
29-10-2013 om 18:00 uur

fijn dat het zo goed geholpen heeft maar weet jij waarom de een intern moet en de andere gewoon 2 keer in de week naar het revalidatiecentrum heeft misschien iemand daar een antwoord op gr muisje

Login of registreer om te reageren
29-10-2013 om 19:06 uur

@ Teus, wat fijn dat het zo goed geholpen heeft, hopelijk blijf je nu heel lang stabiel!

@muisje, ik heb eerst poliklinisch gerevalideerd maar na weer veel ziek te zijn geweest vond mijn longarts het beter om intern te gaan revalideren.
Volgens mij om ook te leren accepteren wat je mankeert en omdat je dan meer rust hebt omdat je dan alle dagen de tijd hebt om te sporten en van alles te leren over de ziekte enz.
wanneer je thuis bent gaat altijd alles gewoon door en gun je je niet altijd de tijd om te herstellen en veel te sporten en het ligt er ook misschien aan hoe je er aan toe bent.
is de astma erg onstabiel of de copd niet onder controle en kom je steeds weer in het ziekenhuis dan zal de beslissing om intern te gaan vaker genomen worden.

groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
29-10-2013 om 19:09 uur

En soms heel praktisch, en dan gaat het om de afstand die je af moet leggen om er te komen

Login of registreer om te reageren
29-10-2013 om 19:51 uur

Kijk voor meer reakties onder Heideheuvel-Hilversum en Dekkerswald in NIjmegen.
Inderdaad is het geval verschillend en zijn de klachten extreem volgt er een interne opname zelfs in Davos,dat is wat mij bekend is.Dank voor de reacties.

Login of registreer om te reageren
29-10-2013 om 20:07 uur

Het ligt er ook aan waarvoor je gaat revalideren. Als dat vooral is om conditie op te bouwen en als zetje in de rug om weer zelf te gaan sporten, dan kan je prima af met een poliklinische revalidatie. Heb je meer begeleiding nodig van bijvoorbeeld een psycholoog, diƫtist of maatschappelijk werk, dan kan een klinische revalidatie meer geschikt zijn omdat er dan meer tijd is voor die begeleiding.

Login of registreer om te reageren