vakantie en ziektekostenverzekering

08-08-2013 om 10:43 uur

ha, wie kan mij duidelijkheid geven. Iedere verzekering geeft zijn eigen mening...

Graag ga ik op vakantie naar het buitenland en extra verzekeren voor mijn gezondheid doe ik eigenlijk nooit, omdat ik aanvullend verzekerd ben volgens mijn ohra ziektekostenverzekering, en dus goed verzekerd (?).

Nu word je regelmatig gewaarschuwt dat je wel extra verzekerd moet worden voor je gezondheid. Omdat je anders in slechte ziekenhuizen komt, je niet naar huis kunt als je ziek bent, en als je overlijd niet naar nederland gerepatrieerd wordt......
Ik raak er wat van in de war, wie weet het juiste antwoord?

Login of registreer om te reageren
08-08-2013 om 11:33 uur

Het probleem waar je tegen aanloopt als je in het buitenland ziek wordt is:

".....De dekking van de basisverzekering is niet beperkt tot Nederland. Uw zorgverzekeraar kan ook in het buitenland gemaakte kosten van zorg vergoeden. De hoogte van die vergoeding wordt echter bepaald door de tarieven die gangbaar zijn in Nederland of zoals aangegeven in uw polis. Het is daarom goed mogelijk dat de kosten niet of niet geheel door de basisverzekering worden gedekt. Een aanvullende en/of reisverzekering blijft dus nog steeds nodig. ...."

(Bron Agis site klik hier)

Heb het een keer gehad met mijn ziektekosten verzekeraar. De behandeling in het ziekenhuis in Indonesië was vele malen goedkoper, maar dat de klasse waar ik in lag niet verzekerd was ... Als ik naar Nederland teruggegaan was en de behandeling in Nederland had gehad was die echt duizenden euro's duurder. Uiteindelijk kreeg ik 1,50 per dag niet vergoed in totaal 9 euro van de ziektekosten verzekeraar, toen moest ik erg lachen, de bureaucraten, en heb het bedrag vervolgens geclaimd op mijn reis verzekering.

Over repatriëring bij overlijden kan ik je geen antwoord geven ik heb een codicil dat ik op een uur gaans, waar ook ter wereld, van mijn sterfbed begraven wil worden. Wil geen gedoe met mijn lichaam na mijn overlijden. Misschien dat een ervaringsdeskundige daarop antwoord kan geven.

Login of registreer om te reageren
08-08-2013 om 12:26 uur

Ik heb mijn reisverzekering bij dezelfde verzekeraar als de zorg. Bij het afsluiten kon ik kiezen voor zorg en heb toen gevraagd wat het toevoegde. Als ik me goed herinner was het voor mij niet nodig om het bij de reisverzekering te doen omdat ik al extra aanvullend was in de zorgverzekering. Maar helemaal precies heb ik het niet uitgezocht...

Login of registreer om te reageren
08-08-2013 om 13:03 uur

Ik ben aanvullend verzekerd voor het buitenland via mijn zorgverzekering maar heb ook geneeskundige kosten meeverzekerd via mijn reisverzekering. Dat laatste kost me een paar cent per maand en de mevrouw van Interpolis vertelde me dat bijvoorbeeld een reddingshelicopter of met een banaan van de piste afgehaald worden, niet vergoed wordt door je zorgverzekering en dat kost echt heel veel geld als je dat zelf moet betalen. Dan betaal ik liever wat dubbel dan dat ik zelf ervoor op moet draaien. Ook klopt het dat zorg in het buitenland vaak duurder is dan in Nederland (ook in goedkopere landen kan dat zo zijn) en vaak krijg je bij je zorgverzekering alleen de kosten vergoed tot de voor Nederland geldende tarieven.

Login of registreer om te reageren
08-08-2013 om 18:56 uur

Mijn dochter heeft ooit in Turkije in het zh gelegen, de kosten die niet gedekt waren door de ziektekostenverzekering zijn via de reisverzekering betaald. We zijn overigens wel aanvullend verzekerd..

Login of registreer om te reageren
09-08-2013 om 14:57 uur

Ik heb 4 jaar terug in het ziekenhuis gelegen op Kreta. Ik heb een zorgverzekering en daar ook buitenlandse ziekenhuiszorg in zitten en daarnaast ben ik extra verzekerd via de FBTO met reisverzekering. Wij hebben nooit een rekening of iets ook gezien van de gehele opname (was 16 dagen) in 2 verschillende ziekenhuis. Heb de wereld aan medicatie gehad.. elke dag werd er een CT scan gemaakt of een röntgenfoto, elke dag werd er bloedgeprikt. Ook heeft de reisverzekering nog een groot deel van de kosten gedekt, dat mijn ouders over moesten komen. Ik heb niet in een slecht ziekenhuis gelegen.. de eerste week in een privé kliniek en de 2e week in University Hospital.. Enige wat ik zal aanraden is mocht er iets wezen met je gezondheid in het buitenland als het binnen de mogelijkheid ligt ga dan direct naar het University Hospital.

Login of registreer om te reageren