Pontiac Fever (legionella griep)

03-07-2013 om 09:12 uur

we hebben geen idee of we hier goed zitten...
Afgelopen 18 mei hebben wij 'smiddags bezoek gebracht aan een tropische tuin, wat ontzettend de moeite waard is om te zien.
Wat ons verbaasde is dat opeens de verneveling aan ging in de tropische tuin....hmmm raar dacht ik nog, mijn echtenote zei niets maar dacht ook van alles. Wat ons wel meteen opviel is dat we veel druk voelde in onze longen maar hebben er verder geen aandacht aan besteed. Ook mijn moeder van 74 was erbij.
27 mei werd mijn echtgenote ziek, verhoging, hoesten, diarree, ontzettende hoofdpijn en echt overal spierpijn... oke griepje. Ikzelf werd 5 dagen later ziek met dezelfde klachten...dat kan, huisarts nog gebeld en ook die zei; uitzieken en kan nog verlate griep zijn. Toch had ik er geen goed gevoel bij en na een paar dagen schoot me opeens de verneveling in de tropische tuin door mijn hoofd.
Meteen zijn we gaan zoeken op Legionella en kwamen we al snel uit bij Legionella griep...alles wees erop.
Huisarts meteen weer gebeld en die gaf ons meteen Doxycycline. Na een week geen verbetering, juist verslechtering...steeds meer hoesten en verschrikkelijk benauwd zijn.
Er werd een Urine sneltest, bloedonderzoek en longfoto's aangevraagd en alles was negatief. Maar omdat de klachten bleven heeft de huisarts ons beiden doorgestuurd naar Longarts.
Longarts was duidelijk geen Longontsteking veroorzaakt door Legionella maar wat jullie hebben is
Pontiac Fever oftewel Legionella griep...veroorzaakt door de legionella in verneveling.
Inmiddels ben ik al 5 weken niet aan het werk omdat ik zo verschrikkelijk benauwd blijf en ontzettend hoest.
Longarts schreef Symbicort voor wat niet veel deed, nu over op Foster. Ook mijn echtgenote en moeder zijn nog benauwd en hoesten verschrikkelijk.
Tussentijds hebben we de GGD gebeld met de vraag of ze meer klachten hebben en of ze er wat mee kunnen richting de tropische tuin. Antwoord:  Nee, omdat er geen Legionella type 1 is aangetoond doen ze er niets mee en ze hebben geen andere meldingen ontvangen. De tropische tuin hebben we ook gebeld en daar was toen nog niets bekend, alleen vraag je je dan af of ze dat ook zouden zeggen.

Nu zijn we zo benieuwd of er meer mensen zijn met deze klachten na een bezoek aan een tropische tuin die ook tijdens het bezoek verneveld zijn.

Andere vraag van ons is, wie heeft ook Pontiac Fever achter de rug of kampt er nog mee en zijn de klachten herkenbaar. Heeft het blijvende longproblemen veroorzaakt en hoe lang duurt dit.

Login of registreer om te reageren
03-07-2013 om 11:06 uur

Tjonge zeg, wat een verhaal  :?
Ik wist trouwens niet dat het ook Pontiac fever heet.
Ik ben ook vorig jaar getest op deze ziekte, maar ik had het niet.
Maar wat ik nu niet begrijp is wat je zegt:
ik citeer: alles was negatief, geen Legionella, maar legionella griep. Is dat dan iets anders?
Sinds ik vorig jaar ziek ben geweest, ben ik heel terughoudend met het bezoeken van plantenkassen, tuincentra. Het is er altijd zo warm en vochtig, ideaal voor enge beestjes dus.
In de tuin werken doe ik uitsluitend met handschoenen aan.
Daarna goed handen wassen en ontsmetten.

Login of registreer om te reageren
03-07-2013 om 12:43 uur

Ja de Legionella griep wordt veroorzaakt door de Legionella bacterie en is niet terug te vinden in Urine sneltest, bloeduitslagen en longfoto's. Wel kun je na 2 maanden een bloedonderzoek doen en dan vind je waarschijnlijk wel antigenen tegen Legionella.
Verder heb je Legionella 1 oftewel de Veteranenziekte die een vette longontsteking veroorzaakt met alkle gevolgen dien zoals toen in Bovenkarspel.

Login of registreer om te reageren
03-07-2013 om 17:19 uur

Ik heb de naam van de betreffende tropische tuin en de verwijzing naar de locatie uit de openingspost verwijderd. Ik wil jullie vriendelijk verzoeken om deze naam niet meer te noemen in dit topic.

HartHaak en familie, veel beterschap!

Login of registreer om te reageren
03-07-2013 om 19:49 uur

Voor het aantonen van antistoffen (geen antigenen) in je bloed hoef je geen twee maanden te wachten hoor. IgM-antistoffen zijn doorgaans na drie weken al aantoonbaar.

Overigens kent een pontiac fever een korte incubatietijd van 36-48 uur en kregen jullie pas na 9 dagen klachten. Een pontiac fever kent vaak ook een spontaan herstel na twee tot zeven dagen.

Zie voor meer info ook de site van het RIVM

Login of registreer om te reageren
05-07-2013 om 18:04 uur

dag Daantje,
Alles behalve spontaan herstel..... inmiddels ben ik nu 5 weken thuis.
Incubatie tijd staat mooi beschreven bij RIVM maar volgens onze longarts is dat nogal eens wisselend.
Kan je vertellen dat mijn echtgenote en ik ons goed beroerd voelen en nog steeds ontzettend benauwd.
Komende week de longfunctie test, ben benieuwd.

Login of registreer om te reageren