Knelpunten bij zuurstof besproken

23-05-2013 om 20:40 uur

COPD-patiënten die een behandeling met extra zuurstof nodig hebben, moeten altijd het zuurstofsysteem krijgen dat bij hen past. En zij moeten beter worden geïnformeerd over de mogelijkheden en vergoedingen van moderne zuurstofsystemen thuis en op reis. Dat is de mening van het Longfonds.

http://www.longfonds.nl/sites/default/files/styles/newsdetailpage/public/nieuws/zuurstof%20300x200.jpg?itok=kyxUWSkI

In mei spraken het Longfonds en partijen uit de Longalliantie – longartsen, Longfonds, longverpleegkundigen, zuurstofleveranciers en zorgverzekeraars –over knelpunten bij de levering van zuurstof aan patiënten in de thuissituatie.

Oplossingen

Voor verschillende knelpunten werden oplossingen bedacht. Zo wordt er voor patiënten en zorgverleners een boekje gemaakt over zuurstof, -systemen en bijbehorende service. En voor een beter verloop van de aanvraagprocedure van zuurstof komen 3 nieuwe formulieren. Verder namen de aanwezigen kennis van de ontwikkeling van de zuurstofslanggeleider. Deze is nog niet gereed, maar er wordt hard aan gewerkt.

Het volgende overleg is in oktober, dan praten de partijen verder. Een van de onderwerpen is dan hoe men de keuze voor een bepaald zuurstofapparaat het best kan maken.

Bron

Login of registreer om te reageren
24-05-2013 om 20:43 uur

Dit zou geweldig nieuws zijn.
Ik heb dan welliswaar geen COPD, maar een andere longziekte waarbij ik met sporten of andere intensieve bezigheden extra zuurstof gebruik. Ik heb nu een grote cilinder staan voor noodgevallen. Deze is overbodig. Een grote zuurstofconcentrator, die gebruik ik maar 30 minuten per dag. En het meest gebruik ik die zware 2liter cilinders. Het probleem is het wisselen van de lege naar volle cilinders, dat gebeurt op een vaste dag in de week tussen 9:00 en 16:00. Ik moet dus altijd puzzelen wanneer ik ga sporten, hoe lang en wanneer ik thuis moet blijven voor de leverancier.
Voor mij zou een mobiele concentrator DE oplossing zijn.
Maar ja das mijn mening, de verzekeraar denkt daar anders over.
Ik ben nog jong en wil flexibel zijn.

Login of registreer om te reageren
25-05-2013 om 13:49 uur

Opmerking:
ik zag de reactie van graafie68 ook op de longfonds website gaat dit automatisch?

Reactie:
Het is naar mijn mening een goed idee om de voor en nadelen (en eventueel oplossings-suggesties) per  systeem te verzamelen alsmede de benodigde noodvoorziening.

Apparatuur:
Ik zelf gebruik zuurstof en heb een sprint600 (draagbaar, vloeibaar zuurstof on demand).
Voordelen:
Ik ben nog redelijk mobiel op de scooter / motor en openbaar vervoer, gebruik dan een rugzak voor de apparatuur.
Nadelen:
Ijsvorming bij hoge luchtvochtigheid en beperkte ventilatie.
Reserve batterij gewenst.
Langdurig apparaat dragen is lastig en kan lijden tot klem zittende of ontstoken pezen in de schouder.
Brilslang of te lang of te kort.
Oplossings-suggestie:
Tijdelijk "inkorten neusbril
Rol-plateautje
Noodvoorziening:
Een "nood" cylinder 2 liter samengeperste lucht is gewenst.
[center]https://lh6.googleusercontent.com/K4KQp6exeFCTfRkvAXmIW1hM87bhJOqvimmb-Xypx7E=w642-h697-no[/center]
 

Login of registreer om te reageren
26-05-2013 om 12:34 uur

Sorry fritz, is een gevalletje knippen en plakken om het bericht hier en daar te plaatsen.

Login of registreer om te reageren
26-05-2013 om 13:25 uur

@Graafie68

[move]Is goed ........ ^O^........ Groet .....  :W [/move]

Login of registreer om te reageren
26-05-2013 om 18:05 uur

Ik heb een Helios stroller 300 omdat ik veel wandel met de hond en het gebeurt wel vaak dat ik hem liever thuis laat, wat ik soms moet bezuren, omdat het inderdaad vrij zwaar wordt om hem in mijn rugzakje mee te nemen, Ook de neusslang is of te kort of te lang, wat toch wel heel lastig is. IJsvorming bij hoge luchtvochtigheid komt vrij vaak voor en dan laat de stroller het afweten. Juist bij hoge luchtvochtigheid krijg ik problemen met mijn longen! Wat het vervoer betreft denk ik wel eens aan een zo'n tas met wieltjes, ik loop veel in het bos en daar voor lijkt mij een rol-plateautje niet geschikt.

Groet van Scarlett

Login of registreer om te reageren
26-05-2013 om 18:51 uur

Ik heb het nog even nagezien maar ik heb toch een spirit 600 (O2 on demand).

@scarlett :
misschien kun je bij de zuurstof leverancier vragen naar een Cart, wordt soms zelfs vergoed (zie foto).

[center]https://lh3.googleusercontent.com/-_BejkUYgUu8/UaI7pKmLGgI/AAAAAAAAAYU/4u3nrjQy09U/w387-h493-no/Cart+Helios.jpg[/center]

Groet

Login of registreer om te reageren
26-05-2013 om 19:21 uur

Ha Fritz,

Bedankt voor de tip, dit is precies wat ik bedoel! Ga contact opnemen met mijn leverancier. Bedankt!

Groet van Scarlett

Login of registreer om te reageren
04-06-2013 om 20:01 uur

Hallo Scarlett heb je weleens gedacht aan een boodschappenwagentje  heb je in allerlei
Kleuren en maten .ik gebruik deze namelijk zelf voor de fysio-sport :)

Login of registreer om te reageren
05-06-2013 om 16:39 uur

Ha Bonny,

Ook daar heb ik aan gedacht. Bedankt voor de tip! Op dit moment is het niet zo urgent meer, want mijn longfunctie is vooruit gegaan, niet veel, maar beter een kleine vooruitgang dan een kleine achteruitgang. Zuurstof gebruik ik de laatste tijd zelden, luister goed naar mijn lichaam en voel haarscherp aan wanneer ik extra lucht nodig heb. Ik doe dit overigens na overleg met mijn longarts, die het hiermee eens is!
Heb altijd mijn saturatiemeter bij me en controleer regelmatig.
Ha Fritz, de Cart wordt niet vergoed door mijn verzekeraar.

Groetjes Scarlett

Login of registreer om te reageren