Tobramycine, bijwerkingen

01-04-2013 om 12:15 uur

Mijn zoon gebruikte maandenlang de T obi podhaler, maar hij ging steeds meer hoesten. Bij de inhalatie ging het vaak al mis, hij hoestte de stofwolken er meteen weer uit. Omdat het een snelle en makkelijke manier van a.b. inhalatie is, baalde hij stevig toen de l.a. voorstelde om toch weer terug te keren naar het sprayen.
Dat betekent smorgens en savonds een poosje aan de "pijp" en de setjes weer desinfecteren, ipv wegggooien.
Zijn er hier nog meer forummers die chronisch gebruiker zijn van T obramycine? Graag jullie ervaringen, met beide inhalatie soorten.
Deze a.b. kan voor gehoorbeschadiging zorgen, is dat alleen bij gebruik per infuus of ook bij inhalatie?

Login of registreer om te reageren
01-04-2013 om 13:02 uur

Drinkt je zoon voor hij moet inhaleren ook even iets?
Soms helpt dit wel iets.
Anders toch eens overleggen met de KLA of de apothekersassistente hoe te inhaleren.
Mogelijk zien zij dan waar het aan ligt dat hij zo hoest bij het inhaleren.

Login of registreer om te reageren
01-04-2013 om 14:53 uur

Die slurpt de hele dag door  ;) Nee hoor, dat is het niet. We hoorden dat dit middel helaas niet voor iedereen geschikt is, zoals je ook verschillende puffers hebt voor astma. De één kan niet tegen de poeder, de ander hoest zich 3 slagen in de rondte wanneer hij drijfgas inhaleert.
Maar mijn zoon gebruikt het al langer, in het begin viel het wel mee. Hij en de arts dacht dat hij er wel aan zou wennen, vaak gaat dat zo. Maar bij hem werd het juist erger.
Dus ik zou graag willen weten, zijn er meer mensen die het eerst tot tevredenheid gebruikten, maar na een tijdje toch teveel bijwerkingen ervaren.

Login of registreer om te reageren
30-11-2015 om 22:39 uur
Reactie op Thirza

Mijn zoon gebruikte maandenlang de T obi podhaler, maar hij ging steeds meer hoesten. Bij de inhalatie ging het vaak al mis, hij hoestte de stofwolken er meteen weer uit. Omdat het een snelle en makkelijke manier van a.b. inhalatie is, baalde hij stevig toen de l.a. voorstelde om toch weer terug te keren naar het sprayen.Dat betekent smorgens en savonds een poosje aan de "pijp" en de setjes weer desinfecteren, ipv wegggooien. Zijn er hier nog meer forummers die chronisch gebruiker zijn van T obramycine? Graag jullie ervaringen, met beide inhalatie soorten. Deze a.b. kan voor gehoorbeschadiging zorgen, is dat alleen bij gebruik per infuus of ook bij inhalatie?

wat jammer het verschild per persoon wat het beste verdraagbaar is,ik word morgen opgenomen om de inhalatie te proberen mocht dit te veel hoestprikkels geven moet ik het ook via vernevelen doen,naar de tijd hoesten geeft niet maar als het gebeurd terwijl je aan het inhaleren bent is het minder, gehoorbeschadiging kan ook bij de inhalatie gebeuren. ik hou je op de hoogte wat mijn ervaringen gaan worden.maar kan wel even duren ivm opname

Login of registreer om te reageren
09-09-2016 om 06:48 uur

Ik heb taaislijmziekte en heb al een aantal malen in mijn leven Tobra gebruikt, zowel via thuisinhalatie als toegediend via een infuus tijdens ziekenhuisopname. Tobra heeft inderdaad als nare bijwerking dat het het gehoor kan aantasten. Tijdens de opnames in het ziekenhuis behoorde het 1x per week afnemen van een gehoortest dan ook tot de standaard procedure.
Tot vorig jaar september heb ik bijna 1,5 jaar lang Tobra gebruikt via thuisinhalatie en de reden waarom ik hiermee ben moeten stoppen is het feit dat ik last kreeg van suizingen in mijn hoofd. Uit onderzoek bleek dat de hoogfrequenttonen van mijn gehoor sterk verminderd waren, waardoor de hersenen deze niet of onvoldoende doorkrijgen en als reactie zelf deze tonen gaan 'simuleren' (een soort van fantoompijn). Dat is het suizen waar ik last van had. De behandeling met Tobra is toen meteen stopgezet, waarna de suizingen na verloop van tijd weer verdwenen. Om zeker te weten of Tobra echt de boosdoener is zou ik weer opnieuw moeten beginnen en kijken of de suizingen terug komen alleen dat risico neemt de arts niet omdat dan de kans groot is dat de symptomen nooit meer weggaan.

Login of registreer om te reageren