diskhaler voor 6 jarige?

05-07-2006 om 21:56 uur

Hallo,

Onze Fieke van 6 jaar (begin september wordt ze 7 jr) moet met dit warme weer zeer regelmatig extra ventolin puffen. (dit ondanks de singulair!) Ze heeft van de kinderarts 1 pufje ventolin 200mg voorgeschreven gekregen. Maar omdat Fieke nog met een voorzetkamer puft... moet ze 2 pufjes van 100, via de aerosol. Fieke heeft echter een enorme hekel aan dat puffen met de voorzetkamer. Zéker "in het openbaar". Nu weet ik dat er ook ventolin diskhalers zijn van 200 mg. Maar... zou een kind van bijna 7 jaar dat al kunnen met een diskhaler? (En zijn die er ook in flixotide 125mg?)
Want dan zou ze veel vlugger en makkelijker haar ventolin kunnen puffen!

Groetjes Sonja (Die morgen ok even de apotheek hierover wil bellen!)

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 22:14 uur

Hoi Sonja,

De Flixotide is sowieso ook als diskus verkrijgbaar. Diskhalers zijn volgens mij vrij ouderwets :P
Een accuhaler of diskus is zoals hieronder staat op de foto:

http://img278.imageshack.us/img278/9328/diskus8im.jpg

Het is een heel andere manier van inhaleren en ik denk dat bespreken met de huisarts wel nodig is :Y
Overigens zou ik sowieso al naar de huisarts gaan als ze zeer regelmatig Ventolin moet puffen!
Een diskus moet vanaf een jaar of 6/7 wel kunnen geloof ik. Het zal ook gewoon uitproberen zijn.

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 22:28 uur

oeps... ja ik bedoel die diskus dus! (maar dan in eerste instantie voor ventolin)
En ja... als het zo door blijft gaan met Fieke met de ventolin, zal ik zeker terug moeten naar de kinderarts! (die schreef haar die medicatie voor!) Zeker omdat ze nu een maand aan de singulair zit en er met dit warme weer geen verschil zit in reactie met vorig jaar toen ze dus geen singulair gebruikte.
Maar ja... het is vakantie tijd en dus vrees ik dat ik er moeilijk tussen kom! Morgen ook maar eens een telefoontje aan wagen misschien!

Groetjes Sona

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 22:36 uur

heel veel succes en hopelijk kan je snel bij de ka terecht want zo vaak benauwd is echt geen pretje ! en dan kan je direct vragen voor de diskhaler :+ zelf vind ik hem erg fijn heb hem in ventolin :Y eerst had ik hem ook in flixotide maar die is vervangen voor seretide  *)  8-)

groetjes samantha

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 23:00 uur

Ik heb al vaak gelezen dat kinderen vaak wel goed met een Diskus overweg kunnen vanaf een jaar of 5/6 dus ik denk dat je het wel kan proberen. Het ligt ook een beetje aan jezelf. Ik ben nu 20 en kan wel redelijk overweg met de Diskus van Ventolin maar niet met die van Seretide. Ik hoor ook wel eens van volwassenen die totaal niet met een Diskus overweg kunnen en kinderen die het wel kunnen dus het is sowieso een kwestie van uitproberen denk ik.

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 23:28 uur

@Sonja: Kinderen zouden vanaf 7 jaar met een diskus om moeten kunnen gaan, maar dat is uiteraard erg verschillend! Overleg met je huisarts of je via de longverpleegkundige, praktijkassistente of apotheek een cursus inhaleren kunt volgen met Fieke. Ze kan dan op een apparaatje oefenen: door goed krachtig te inhaleren kan ze aan een metertje zien of ze het goed genoeg doet (een soort omgekeerde piekstroommeter) Er zijn trouwens fluitjes verkrijgbaar die omgekeerd werken: er komt pas geluid uit als je goed inademd (inhaleerd), wij kregen deze bij de (service)apotheek. Mijn kinderen kunnen trouwens juist bij benauwdheid níet met een diskus overweg, dan hebben ze gewoon niet genoeg kracht om diep te inhaleren en zijn al helemaal niet in staat 5 seconden hun adem in te houden (ivm hoesten). Dus de dagelijkse medicatie word met de diskus geinhaleerd, ook de preventieve puf vóór het sporten kan met de diskus, maar in geval van 'nood' komt toch de aerosol met voorzetkamer weer in beeld hoor....

Login of registreer om te reageren
06-07-2006 om 21:04 uur

Ik heb vandaag de kinderarts gebeld... een poging tot gedaan tenminste! Ik kwam niet verder dan de assistent en die gaf aan dat we dat het beste met de KA zelf konden bespreken als we weer op contole moeten. Dan kan hij bekijken of ze dat 9al) kan. Maar ja... dit is pas in december!
de assistent dacht dat ze het in principe al wel moest kunnen, maar dat het wel even wat aandacht en oefening vergt. Niet iets om aan te beginnen nu met het warme weer als ze toch al extra benauwd is dus! (net wat Syl dus al aan gaf!)
Dus voorlopig houden we het dan maar even bij de aerosol. Maar misschien ga ik toch ook eens informeren bij onze apotheek of ze daar ook zo'n cursus inhaleren geven! Wie wet... had er nog nooit van gehoord. Hier heb ik bij de apotheek niet echt het gevoel dat ze zo iets doen... maar wie weet verginsik me er wel enorm in!

Oh ja... dat extra puffen met ventolin was heel normaal met dit weer, zei ze en kon zeker geen kwaad zolang het niet meer dan 3 keer per dag was en we dan ook wel bemerkte dat het hielp!
Mocht ze na een periode van minder warm/heet weer nog 3 keer per dag ventolin nodig hebben, dán moest ik zeker wél even bellen!

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Login of registreer om te reageren
06-07-2006 om 23:26 uur

Ik zou zeggen, nee! Ze is er nog echt te jong voor en er zijn andere alternatieven.
Mijn dochter van 8 gebruikte de discus, zowel seretiede als ventolin. Ik had zelf al mijn twijfels of ze het aan kon, want ik gebruik zelf ook een discus en je hebt toch aardig wat kracht er voor nodig.
De kinderarts heeft toen gekeken en vond het prima gaan. Maar toen kwam ze bij de Heideheuvel terecht en die waren van een andere mening. De longverpleegkundige heeft een apparaat om te kijken hoe krachtig de inhaling is en Belle zat op het randje. In haar ervaring waren de meeste kinderen van die leeftijd er nog te jong voor.
Belle krijgt nu een turbohaler met pulmicort en bricanyl. Is nog kleiner dan de discus en handig mee te nemen. Want een voorzetkamer mee naar school nemen is idd. niet handig. Ze kreeg ook een leuke oefen apparaatje mee, klinkt net als een toeter (ik dus  iet blij >:()
Ik zou het aan de longverpleegkundige vragen, die heeft er uiteindelijk zelfs meer kennis van dan de kinderarts die het voorschrijven doet.

groetjes, Marike

ps. het gaat dus niet om het oefenen, maar of het kind daar de kracht voor heeft. Ik zou zeggen, probeer het zelf eens.

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 12:38 uur

Hoi Sonja,

Ik ben zelf helemaal niet dol op de diskus... Ik kon er erg moeilijk mee overweg (en ik was toch echt al 16!). Een turbuhaler vond ik al wat makkelijker. Maar ik zweer bij de aerosol met voorzetkamer. Het is wel een gesleep, maar als je het benauwd hebt dan komt het in ieder geval goed binnen.

Maar misschien kan fieke het wel heel goed  :Y ik zou het in ieder geval goed laten controleren!

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 13:32 uur

Hoi,

Ik ben ook niet echt tevreden over de diskus, ik ben zelf 21, maar het vraagt toch een bepaalde manier om je medicijnen via een diskus te inhaleren. Als je het benauwd hebt maakt dit het extra moeilijk, waardoor vaak de medicijnen niet helemaal goed in de longen terecht komen en dus niet helemaal werken zoals zou moeten. Ik ben er iig geen voorstander van en dan ben ik zelf 21 jaar..
Bij de apotheek (in mijn woonomgaving) geven ze ook voorlichting over hoe je je medicijnen het beste kan en moet inhaleren..voor de diskus zou ik iig goed navragen of de medicijnen dan wel op een goede manier gebruikt worden, want dit kan je ook pas merken na wat langere tijd dat ze toch niet zoveel doen als anders, ik heb er een hele terug slag van gehad...maar ik wens jullie veel sterkte en ik hoop dat het natuurlijk wel goed gaat!

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 13:56 uur

Hoi,

Ik vraag me af wie de discus uitgevonden heeft, vast niet iemand met luchtwegproblemen.
Het zijn ondingen vind ik, als je longfunctie minder is krijg je het poeder niet naar binnen.
Of het blijft in je keel hangen, dan krijg je maar de helft binnen, en als dat langere tijd het geval is zoals bij mij waarschijnlijk gebeurd is dan krijg je te weinig ontstekingsremmers binnen.
Ik gebruik nu een aerosol met voorzetkamer, deze bevalt heel goed.

Groetjes, Gijsbertje.

Login of registreer om te reageren