Histamine en sulfietvrij dieet i.r.m, astma

Ik ben gisteren naar de diëtiste geweest om te kijken wat een histamine - en sulfietvrij dieet betekent. Kort samengevat: VEEL!

De syptomen waar ik al jaren last van heb en waar het vermoeden is dat dit een negatieve invloed heeft op de astma komen nagenoeg naadloos overeen met een intolerantie of allergie van histamine en sulfiet. De syptomen waar ik o.a. last van heb zijn: regelmatig dikke handen, voeten, koortsig gezicht/gevoel, dichtgeknepen keel en/of neus, extreme vermoeidheid. Dit kan optreden binnen 5 minuten tot pas na uren! Blijkbaar stapelt de histamine zich gedurende dag op waardoor ik pas 's nachts last krijg.

Dit dieet ga ik nu volgen tot 2 april. Ik moet dan terugkomen bij de allergoloog. Dan gaan we bekijken of en welke resultaten dit oplevert. En hoe verder!

Ik ga er 200% voor!  ^O^

Ik weet niet of er misschien lotgenoten zijn die geïnteresseerd zijn dan wil ik m'n bevindingen wel delen.. Laat het maar weten.

Groetjes Yvonne  :W

Reacties

• trijnkotrijnko Administrator
    Doe gewoon verslag op dit topic
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik ben wel benieuwd :) Heb een collega die een allergie heeft voor sulfiet en die loopt toch telkens weer tegen dingen aan waar ze niet tegen kan. Zij krijgt dan heel erg last van draaiduizeligheid, heb jij dat ook?
  • Yvonne1959Yvonne1959 Gebruiker
    @Daantje, soms idd enorm duizelig!

Vandaag de eerste echte dag en dit ging eigenlijk best goed. Ik had vanavond zelf tzatziki gemaakt. Kreeg ik direct na het eten weer een rood en warm gezicht! Ligt zeer waarschijnlijk aan de verse knoflook, blijkt sulfiet in te zitten!

Mocht wel in het histamine vrije dieet maar dus niet in het sulfietvrije dieet!

Dit zal nog wel flink uitvogelen worden.

Wordt vervolgd!

:W
    Ben nu een week bezig en hou het nog steeds vol! Het wel saai eten hoor, ik moet echt zeer creatief zijn om wat aantrekkelijks en smakelijks te maken.

Er zijn naast de knoflook nog 2 producten geweest waar ik direct op reageerde, stroop en mierikswortel!

De komende dagen wordt zeker een uitdaging omdat ik een lang weekend naar Keulen ga en we uit eten gaan. Maakt niet uit, ik blijf er nog steeds voor de volle 100% voor gaan!

Ik laat volgende week wel weer weten hoe het is gegaan!

Groetjes en een goed weekend
    Yvonne  :W
    Vandaag naar de allergoloog geweest. Ik mag langzaam histamine producten toe gaan voegen aan het eten en kijken hoe ik hierop reageer. Wel moet ik voor het avondeten een ampul Nalcrom innemen om mogelijke reacties te voorkomen. Ik mag absoluut geen sulfiet nemen omdat ik hier het sterkst op reageer. Opzwellen van slijmvliezen, rode wangen en borst, benauwd.

Volgens de allergoloog heb ik naast een allergische astma ook last van een intrinsieke astma. Geen idee nog wat dit (gaat) betekenen. Morgen maar even contact opnemen met de lvk. Probleem is dat de allergoloog niet in hetzelfde zkh zit als de LA.

De afgelopen weken waren niet altijd makkelijk maar ik voel me veel minder opgeblazen. Ik kan nog niet zeggen dat ik ook meer energie heb omdat ik nog aan het herstellen ben van de ziekenhuisopname vanwege een ernstige astma aanval en bronchitis.

Over 4 maanden moet ik bij haar terugkomen en krijg dan ook een LFT.

Misschien is dit alles wel de oorzaak dat de astma niet stabiel wordt. Ik heb echt geen idee. Wordt vervolgd!

• mamaliesmamalies Gebruiker
    Dag Yvonne,

Kun je misschien iets meer vertellen over jouw sulfietvrije dieet? Mijn zoon lijkt namelijk erg sterk te reageren op bijvoorbeeld runvlees. Nu lees ik dat een rundvleesallergie eigenlijk niet bestaat en er dan goede kans is dat hij overgevoelig is voor sulfiet.

Groetjes,
    mamalies
    @mamalies, sulfiet is eigenlijk een ander woord voor o.a. conserveermiddel. Ik dacht ook last te hebben van het rundvlees maar achteraf bleek het te maken te hebben met hoe ik het vlees bereidde. Ik liet het sudderen met knoflook en sojasaus. blijk ik heel sterk te reageren op de knoflook en sojasaus (histamine). Plus als je het vlees bij een supermarkt koopt moet je checken of er conserveermiddel in. Niet altijd wordt het conserveermiddel genoemd, andere termen zijn: E-nummers: 150 b, 150 d, 163, 220-228, Sulfiet, SO2, Zwaveldioxide.

De volgende producten of gerechten kunnen sulfiet bevatten:

Wijn, cider, bier, rum, whisky, frisdrank, vruchtensap, likeuren
    Bevroren zeevruchten (garnalen, mosselen), schaaldieren, vis (gedroogd en gezouten)
    Gedroogd fruit (abrikozen, rozijnen, banaan), gedroogde groenten, paddenstoelen/champignons, augurken in het zuur, zuurkool, salades
    Fruityoghurt, jam, stroop, suiker, glucosestroop
    Mayonaise, ketchup, mosterd, sauzen, azijn, gelatine, bouillonblokjes
    Aardappelproducten (chips) en producten met zetmeel, graanproducten
    Kruidenmixen, maïzena
    Vleesvervangers op basis van soja-eiwit, kant-en-klaarmaaltijden, worstjes en knoflook, pizza, snacks, (zoals kroketten), rode kaas, paté
    Koek/biscuit

Ik weet niet op je een smartpfone of tablet hebt maar dan kun je een app downloaden waarin diverse allergieën staan beschreven. Het is een hele handige app en heet : the big 8.

Het is wel een behoorlijk gepuzzel en goed opletten maar ik heb er in ieder geval baat bij.

Mocht je nog vragen zie ik het wel. Of eventueel in een PB.

Succes in ieder geval!

Groetjes Yvonne  :W
  • puckiepuckie Gebruiker
    Hoi yvonne,

Ik gebruik zelf ook nalcrom als ik weet dat ik iets ga eten waarop allergisch ga reageren.

Maar hoe wil de allerloog nu uittesten waar je allergisch voor bent als je dit drankje van te voren neemt?

groetjes

petra
  • mamaliesmamalies Gebruiker
    Hoi Yvonne,

Bedankt voor je reactie. Het lastig van die sulfiet vind ik dat het pas op de ingredientenlijst komt te staan als het boven een bepaalde drempelwaarde uit komt. Dus als er geen conserveermiddel in zit, maar wel producten uit jouw tweede lijstje dan kan er nog steeds sulfiet in zitten zonder dat je het weet.
    @Petra, het innemen van de Nalcrom vermindert een mogelijke reactie. Ik ben vanavond sinds lange tijd weer een keer uit eten geweest en moest dan 15 minuten voor het eten en voor dat ik naar bed ga een ampul innemen. Maar ondanks dat ik goed heb opgelet wat ik at kreeg ik toch een reactie gekregen  :@ maar niet zo heel heftig als anders. Ik ben nu aan het ontleden wat ik heb gegeten en wat dan toch op de histamine/sulfiet lijst staat wat ik over het hoofd heb gezien!

Overigens is een groot gedeelte al bekend waar ik op reageer alleen is de lijst met histamine nog een puzzel.

Beïnvloed het bij jou ook de astma(aanvallen)? Weet je waar je allergisch voor bent?

@mamalies, idd staan in het 2e lijstje de producten waar sulfiet in zit. Misschien begrijp ik je laatste zin niet maar in principe geeft het lijstje duidelijk aan waar sulfiet al dan niet van nature inzit. Staan op het lijstje producten die je gebruikt bij het bereiden van het rundvlees?

• puckiepuckie Gebruiker
    Hoi yvonne,

Ik krijg eerst jeuk en dan een astma aanval.

Even een vraag: hoe heb je de nalcrom ingenomen?
    @Petra, ik heb ampullen van 10 ml en neem 15 minuten voor het eten een ampul en voor het slapen gaan. Er moet 4 uur tussen zitten. Ik laat de nalcrom wel goed door m'n mond rollen. Is dit wat je bedoeld?
  • puckiepuckie Gebruiker
    @yvonne<;br />dat bedoel ik ook. Ik doe het zelf ook. neem kleine beetje dan elke keer helemaal door de mond heen laten gaan.

Ben er wel eens de fout mee in gegaan om dit niet goed te doen en had hierdoor als nog last.

En ik drink dan ook minimaal na het innemen van de nalcrom. max 1 glas tijdens het eten. En niet voor het eten. Want dan reageer ik ook.

Het is alleen jammer dat ik het niet dagelijks kan gebruiken vanwege de bijwerking op mijn gewrichten en spieren  ;(. Maximaal 3 ampulen per 1 week.
    Hoi Petra, dat is idd heel veel vervelend dat je maar 3 ampullen pet week mag. Ik mag er 4 per dag. Je hebt het over last van je gewrichten en spieren, komt dit door de Nalcrom? Wat gebeurd er met je spieren en gewrichten?

• SelahSelah Gebruiker
    op 1365005134:

Ik weet niet op je een smartpfone of tablet hebt maar dan kun je een app downloaden waarin diverse allergieën staan beschreven. Het is een hele handige app en heet : the big 8.

Hey Yvonne, dank je wel voor de trefwoorden voor deze app.
    Er zit ook een site bij en ik blijk dus ondanks negatieve bloed en priktesten wel kenmerkende klachten voor kiwi en noten te hebben.
    Het gaf bij mij even het gevoel dat ik niet gek ben, wat heel fijn voelt als alles altijd negatief getest wordt.
    Thanks!
    @Selah, ik herken wat je zegt. Ik heb jaren zo gelopen en mijn huisarts zei als je ergens last van heb dan moet je dat niet meer eten. Alleen ik had geen flauw idee waar ik het moest zoeken.

Ik ben zo blij een LA te hebben die naar me luistert en met me praat. Zij schreef direct een verwijsbrief voor de allergoloog. Eerst kwam ik in EMC en kwam bij een allergoloog terecht waar absoluut geen klik mee was. Volgens hem was er geen allergie maar misschien een intolerantie moest het maar uitzoeken met de diëtiste.

Ik ben zo blij dat ik een second opinion heb gevraagd!! Het blijkt toch van grote invloed op de astma! Noten en kiwi zijn idd 2 producten die ik ook niet meer mag.

Je instinct en gevoel zijn vaak de beste raadgevers!

S6, mocht je nog vragen hebben, zie ik het wel.

Fijn weekend Yvonne
  • SelahSelah Gebruiker
    @Yvonne, you've got mail.
  • MusicDianaMusicDiana Gebruiker
    Hallo allemaal,

Ik baal verschrikkelijk vanwege de afgelopen 11 weken last heb van klachten die overeen komen met Histamine intolerantie. Daarvoor had ik al 2 maanden last van darmklachten waarvan ik niet wist wat het was.

De klachten waren de eerste week super heftig en ze kwamen allemaal tegelijk in de avond toen ik opweg naar bed wilde gaan. Klachten zoals: druk op borst(benauwd en daardoor soms ook hoge ademhaling), dichtgeknepen keel of opgezette slijmvliezen in keel, opgezette neus, rillingen, darmklachten(vetten niet goed verteren), spiertrillingen en spierspasmes(voet , hand of been die wegspringt), niezen, depri, stress, paniek, prikkelbaarheid of makkelijk geirriteerd zijn, huilbuien, meer boeren dan normaal, winderigheid, zeurig gevoel bij me borst (slokdarm), Onwerkelijk gevoel, gedesorienteerd soms, soms wat pijntjes in de hoofd, dorst aanvallen, veel eetlust of juist geen eetlust(eerste week juist geen eetlust), (eerste week) moeilijk slikken, in de war temperatuurregulatie, zwart voor me gezicht (1 x gebeurt, maar weet niet zeker of dat hiervan was).

Heel veel klachten dus en het is onduidelijk waarom het er ineens was. Ik eet uiteraard histamine rijk eten zoals de meeste mensen doen. Ik had wat stress van de tentamenweek die eraan zat te komen en ik weet dat stress en alcohol o.a een trigger kunnen zijn. Sinds gister en vandaag heb ik weer wat vererging in me klachten zitten terwijl ik dacht dat het wat beter ging. Ik ben van voedsel gewisseld. Het avondeten van deze 2 dagen was histaminerijk en dat zou de reden kunnen zijn. Het is zo lastig. Ik heb nog geen dietiste of allergoloog. Ik heb pas net bloed laten prikken voor Coeliakie. Ik ga morgen een afspraak maken bij de MDL-arts voor mijn darmklachten(waar het immers mee begon). Ik hoop meer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand is. Dit geeft voor mij namelijk best wat stress.

Daarnaast vraag ik me af of B12 tekort ook een oorzaak zou kunnen zijn van deze klachten. Ik ga die binnenkort nog wel een keer prikken.

Klinkt dit voor jullie bekend en herkennen jullie bepaalde specifieke klachten? hebben jullie ook weleens aan een verband in vitaminen B12 gezien?. Ik heb zover ik weet geen astma ooit gehad, maar ik kwam hier vanwege de benauwdheid en opgezette keel (bijna dichtgeknepen keel gevoel).
Log in of Registreer om te reageren.