goede reactie op prednison is meestal astma?

29-06-2006 om 00:09 uur

Hallo Frans, ik heb een vraagje:

mijn zoontje van 2,5 is sinds zijn geboorte heel vaak benauwd en ziek. De vraag die elke keer weer terug kwam was: is het nou virus op virus of is het astma. Nou zei onze KA de laatste keer dat het echt astma is omdat mijn zoontje tijdens een benauwdheidsaanval alleen maar reageerd op prednison ondanks zijn puffers en als hij een virus zou hebben zou hij daar niet op reageren. Nu is mijn vraag, kan dat inderdaad een aanwijzing zijn die wijst op astma?

Alvast bedankt voor de moeite!
Groetjes Heleen

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 15:16 uur

Hoi Heleen,

Ik kreeg ook een tijdje geleden prednison toen mijn longfunctie een beetje minder was. Toen het na acht dagen (het was een stootkuurtje) weer was verbeterd zei mijn longarts ook inderdaad dat het zeker astma was (hoewel hij dat de keer ervoor ook al had gezegd). Hij zei dat omdat de prednison blijkbaar had geholpen tegen de ontstekingen (ik neem aan in mijn longen).

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 17:18 uur

Als het een virus zou zijn dan zou prednison niet helpen maar antibiotica wel. Als prednison wel helpt maar antibiotica niet dan is het waarschijnlijker dat het astma is.

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 20:52 uur

Hmmm moet ik toch even corrigeren: een virusinfectie (zoals griep) kun je niet bestrijden met antibiotica, dat moet je helaas echt uitzieken. Een bacteriëleinfectie verdwijnt wél met antibiotica.

Waar prednison op werkt weet ik werkelijk niet, dus of dat een 'astma-diagnose' wel of niet bevestigd kan ik je ook niet zeggen.

Login of registreer om te reageren
05-07-2006 om 21:33 uur

Je hebt gelijk, ik heb een hele stomme fout gemaakt. Antibiotica werkt idd niet tegen virussen. Prednison is een onstekingsremmer en werkt volgens mij vooral op onstekingen die niet veroorzaakt worden door virussen of bacterien maar meer door auto-immunologische of allergische reacties.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-07-2006 om 17:36 uur

Beste Heleen.

Op deze leeftijd is het erg moeilijk om te kunnen zeggen of er sprake is van astma of "alleen maar" vaak luchtweginfecties. Het feit dat de klachten verbeteren met prednison zou kunnen passen bij astma, maar dat weet je nog steeds niet zeker. Pas na het 3e/ 4e jaar komt daar wat meer duidelijkheid in, dan zijn de luchtwegen wat ruimer en gaan verkoudheden minder vaak gepaard met piepen en brommen. Geduld dus, en als hij vaak last heeft van zijn luchtwegen zullen er wel inhalatiesteroiden worden voorgeschreven, daarmee verbeteren de klachten vaak ook.

verder: prednison helpt meestal bij alle soorten ontsteking, dus ook bij bacteriele en virus infecties.

Groet

Frans

Login of registreer om te reageren
11-07-2006 om 22:43 uur

Hoi Frans,

dank je voor het antwoord maar ik heb niet alles gemeld. Mijn zoontje zit namelijk al 2 jaar aan de puffers. Op dit moment heeft hij pulmicort en airomir en singulair tabletjes. Verder heeft hij 3 maanden een onderhouds antibioticum gehad en desondanks bleef hij piepen en benauwd . Op dit moment zit hij weer aan een prednison kuur omdat hij verschrikkelijk aan het hoesten is en het weer benauwd heeft. Misschien dat dit je nog wat meer duidelijkheid geeft over de situatie.

Groetjes Heleen

Login of registreer om te reageren