Smogalarm afgekondigd voor België

23-01-2013 om 19:30 uur

BRUSSEL - In België is voor donderdag en vrijdag een smogalarm afgekondigd. De lucht is te sterk vervuild met fijnstof. Dat maakten Belgische autoriteiten woensdag bekend.  
http://bin.snmmd.nl/m/m1nx170avc5o_sqr256.jpg
Als gevolg van het smogalarm mag er op een groot aantal snelwegen niet harder gereden worden dan 90 kilometer per uur.

In en rond Brussel geldt een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur waar normaliter 70 kilometer per uur gereden mag worden.

De politie zegt extra te gaan controleren. Bovendien zullen vaste flitsers aangepast zijn op de snelheidsbeperking.

Of het alarm ook nog voor het weekeinde gaat gelden, is woensdag nog niet te bepalen, aldus de verantwoordelijke instanties. Er wordt voor zondag wel verbetering verwacht.

Oost-Europa

Volgens de Belgische luchtkwaliteitsbewaker IRCEL wordt de hoge concentratie fijnstof verklaard door 'slechte verdunningsomstandigheden'. Vermoed wordt dat inkomende, vervuilde lucht uit Oost-Europa door oostenwind ook een rol speelt.

IRCEL waarschuwt mensen geen 'langdurige fysieke' inspanningen te doen zolang het alarm van kracht is. Deze waarschuwing geldt ook voor activiteiten binnenshuis. Omdat de fijnstofdeeltjes zo klein zijn dat ze makkelijk overal binnendringen 'zijn de concentraties ervan binnenshuis niet significant lager dan in de buitenlucht.'

bron

Login of registreer om te reageren
23-01-2013 om 19:33 uur

Ja gezellig, dat is dus de reden waarom ik niet meer buiten kom zie.

Login of registreer om te reageren
26-01-2013 om 21:24 uur
Reactie op mar77

Longfonds wil dat ook hier het smogalarm komt.
Ik ben voor!. Verklaart waarom ik het al een paar dagen zo extreem benauwd heb.
Hieronder de link met het artikel erover.

http://nos.nl/artikel/465580-longfonds-ook-hier-smogalarm.html

Ik begreep uit het nieuws enkele dagen geleden dat de norm voor smogalarm hier 200 mg per kubieke meter is, terwijl er al schade is voor de gezondheid bij 70 mg per kubieke meter. De Belgen hanteren een strengere norm, maar het Longfonds zou die norm bij ons ook naar 70 mg per kubieke meter willen hebben. Nu wordt er in NL dus pas alarm gegeven als de concentratie 3x zo hoog is.

Login of registreer om te reageren
26-01-2013 om 21:25 uur
Reactie op abo

Ik begreep uit het nieuws enkele dagen geleden dat de norm voor smogalarm hier 200 mg per kubieke meter is, terwijl er al schade is voor de gezondheid bij 70 mg per kubieke meter. De Belgen hanteren een strengere norm, maar het Longfonds zou die norm bij ons ook naar 70 mg per kubieke meter willen hebben. Nu wordt er in NL dus pas alarm gegeven als de concentratie 3x zo hoog is.

Vind ik dwaas. Had verschrikkelijk veel last toen het alarm afgekondigd werd. Nu is het al afgelast en kan ik weer deftig ademen. Voel me ook beter nu. Hoop dat het er rap komt hoor.

Login of registreer om te reageren
24-01-2013 om 11:08 uur

Das wel handig kan je op voorhand weten wanneer je benauwd bent. Als ze het aankondigen ben je al een dag of 2 aan het sukkelen.
Dacht dat dat al in nederland al was?

Login of registreer om te reageren
24-01-2013 om 11:28 uur

Fijnstof kan je op teletekst vaak lezen wanneer het hoog is. Ik hou daar normaal alleen rekening mee in het voorjaar/zomer. Nu met de wintertijd zit ik toch al binnen (naast astma heb ik een spierziekte in mijn benen waardoor ik slecht ter been ben). Niet verwacht dat ik zon last zal krijgen terwijl ik enkel post ga halen, verder bijna niet buiten kom.

Login of registreer om te reageren